Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ HALİL SENCER ERKMAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ HALİL SENCER ERKMAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Görsel malzeme eşliğinde anlatım ve tartışma.
|
Dersin amacı
|
Bu derste öğrencilerin Klasik Osmanlı Mimarlığı’nın başlıca yapıtların mimari özelliklerini tanıması ve yapı tiplerini analiz edebilmesi ile Mimar Sinan’in kentsel ölçek, plan, cephe ve bezeme programına getirdiği yenilikleri öğrenmesini sağlamak amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Klasik Dönem Osmanlı Mimarlığı’nın genel özelliklerinim ve Mimar Sinan’ın yapıtlarının öğretildiği derstir.
|
1- |
Dersin Tanımı, Amacı, Kapsamı ve Kaynakların Tanıtımı. Ders İçeriğinin Kısa Özeti. Erken Osmanlı Mimarisi (Orhan Bey ve I. Murat Dönemi’nin Başlıca Yapıtları)
|
2- |
Erken Osmanlı Mimarisi (I. (Yıldırım) Bayezid, I. (Çelebi) Mehmet ve II. Murat Dönemi’nin Başlıca Yapıtları)
|
3- |
Fetih Öncesi İstanbul’un Siyasi, Sosyal, Ekonomik Durumu. Fetih Sonrası İstanbul’un İmarı. Klasik Dönem Osmanlı Külliyelerinin Sınıflandırılması ve Genel Özellikleri. II. (Fatih Sultan) Mehmed Dönemi’nin Başlıca Yapıtları
|
4- |
II. Bayezid Dönemi’nin Başlıca Yapıtları
|
5- |
II. Bayezid ve I. (Yavuz Sultan) Selim Dönemi’nin Başlıca Yapıtları
|
6- |
Mimar Sinan’ın Hayatı ve Hassa Mimarlar Ocağı
|
7- |
I. (Kanuni Sultan) Süleyman Dönemi’nde Osmanlı İmparatorluğu’nun Siyasi, Sosyal, Ekonomik Yapısı. Mimar Sinan’ın I. (Kanuni Sultan) Süleyman Dönemi’ndeki Başlıca Yapıtları
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Mimar Sinan’ın I. (Kanuni Sultan) Süleyman Dönemi’ndeki Başlıca Yapıtları
|
10- |
Mimar Sinan’ın II. Selim Dönemi’ndeki Başlıca Yapıtları
|
11- |
Mimar Sinan’ın II. Selim ve III. Murat Dönemi’ndeki Başlıca Yapıtları
|
12- |
Mimar Sinan’ın III. Murat Dönemi’ndeki Başlıca Yapıtları
|
13- |
Mimar Sinan’ın Su Yolları ve Su Kemerleri
|
14- |
Mimar Sinan’ın Hamamları
|
15- |
Mimar Sinan’ın Köprüleri
|
16- |
.
|
17- |
.
|
18- |
.
|
19- |
.
|
20- |
.
|
1- |
Dersin içeriğinde konu edinen dönem mimarlığının gelişimini, yapı ve mekan tipolojileri çerçevesinde kavrayarak değerlendirebilir.
|
2- |
Dersin içeriğinde konu edinen dönemi temsil eden başlıca mimarları ve dönem mimarlığının üslup gelişimini, estetik değerlerini, sanat anlayışını değerlendirme becerisi kazanır.
|
3- |
Dersin içeriğinde konu edinen dönem mimarlığının yapım tekniği, malzeme kullanımı ve örtü sistemi hakkında bilgi edinir.
|
4- |
Dersin içeriğinde konu edinen dönem mimarlığının öne çıkan yapıtlarını tanıyarak değerlendirme becerisi kazanır.
|
5- |
Farklı kültür coğrafyalarındaki mimarlık ve sanat geleneklerinin tarihsel gelişimi üzerine bilgilenme ve karşılaştırma yapma yetisi kazanır.
|
6- |
Mimarlık ile kent ilişkisini, kentsel yerleşimin gelişimi üzerine tarihsel ve mekansal özellikleriyle değerlendirme becerisi kazanır.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
|
|
2- |
Tasarım Düşüncesi Becerisi
|
|
3- |
Kuramsal Bilgi Becerisi
|
|
4- |
Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
|
|
5- |
Eleştirel Düşünme
|
|
6- |
Araştırma ve Yorumlama Becerileri
|
|
7- |
Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
|
|
8- |
Geniş Kapsamlı Tasarım
|
|
9- |
İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
|
|
10- |
Toplum ve Çevre Sorumluluğu
|
|
11- |
Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
|
|
12- |
Taşıyıcı Sistemler
|
|
13- |
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
|
|
14- |
Proje ve Yapım Yönetimi
|
|
15- |
Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
|
|
16- |
Sürdürülebilir Tasarım
|
|
17- |
Tarihi Çevre Koruma Bilinci
|
|
18- |
Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
|
|
19- |
Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
2
|
2
|
4
|
Toplam iş yükü
|
|
|
70
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Kuban, Doğan, Osmanlı Mimarisi, YEM Yayın, İstanbul 2007.
Necipoğlu, Gülru, Sinan Çağı Osmanlı İmparatorluğu’nda Mimari Kültür, (Çev. Gül Çağalı Güven), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2013.
Sözen, Metin, Türk Mimarisinin Gelişimi ve Mimar Sinan, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 1975.
Günay, Reha, Mimar Sinan, YEM Yayın, İstanbul 2010.
Kuban, Doğan, Sinan’ın Sanatı ve Selimiye, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul 1998.
Mülayim, Selçuk, Ters Lale:Osmanlı Mimarisinde Sinan Çağı ve Süleymaniye, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul 2001.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Aslanapa,Oktay, Mimar Sinan’ın Hayatı ve Eserleri, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayını, Ankara 1988.
İnalcık, Halil ve Günsel Renda, Osmanlı Uygarlığı, Cilt 1-2, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, Ankara 2009.
|
|