Ön koşul dersleri
|
Lisans üstü öğrencileri
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MUSTAFA ÇAM
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MUSTAFA ÇAM
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Sınıf dersleri: Haftada üç saat teorik temeller
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı öğrencileri bilimsel araştırma ve yayınlarda dikkat edilecek hususlar ve etik kuralları hakkında bilgilendirmektir.
|
Dersin tanımı
|
Bilimsel araştırmanın doğası ve bilim insanlarının görev ve sorumlulukları, bilimsel bilginin tanımı, bilimde etik dışı davranış, bilim kurumlarının sorumlulukları, bilimsel araştırmada yapılması gerekenler, Bilim insanı, etik ve toplum, etik kurulu, bilim etiğinde temel ilkeler, araştırmada varsayım ve tasarım, araştırma projesi, protokolü ve metodolojisi, denekler, araştırma verilerinin arşivlenmesi, araştırma verilerinin analizi ve bilimsel bilginin yayına dönüştürülmesi, yazarların sıralaması, yöntemler, kaynak gösterme, bilimsel yayında teşekkür, hakemli dergilerde değerlendirme, disiplinsiz araştırma, yinelenen yayın, sahtecilik, saptırma, aldatmaca, aşırmacılık, akademik etik, akademik yükseltilme, eğitimde etik sorunlar ve kopyacılık.
|
1- |
Bilimsel araştırmanın doğası ve bilim insanlarının görev ve sorumlulukları
|
2- |
Bilimsel bilginin tanımı, bilimde etik dışı davranış
|
3- |
Bilimsel araştırmada yapılması gerekenler
|
4- |
Bilim insanı, etik ve bilim etiğinde temel ilkeler
|
5- |
Bilim kurumlarının sorumlulukları
|
6- |
Araştırmada varsayım ve tasarım
|
7- |
Araştırma projesi, protokolü ve metodolojisi
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Araştırma verilerinin arşivlenmesi, araştırma verilerinin analizi ve bilimsel bilginin yayına dönüştürülmesi
|
10- |
Yazarların sıralaması, yöntemler, kaynak gösterme, bilimsel yayında teşekkür
|
11- |
Bilimsel çalışma yayınlanma metodu ve hakemlik
|
12- |
Disiplinsiz araştırma, yinelenen yayın, sahtecilik, saptırma, aldatmaca, aşırmacılık
|
13- |
Akademik etik, akademik yükseltilme, eğitimde sorunlar ve kopyacılık
|
14- |
Final sınavı
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Akademisyenlik, toplum ve mesleki etik sorumluluk bilinci
|
2- |
Plagiarsim'den kaçınmak
|
3- |
Bilimsel bir çalışma tasarlamak
|
4- |
Çalışma sonuçlarını bilimsel makale olarak sunmak
|
5- |
Bilimsel çalışmalarda yapılan hangi hataların intihal sayılacağı konusunda bilgi sahibi olmak.
|
6- |
Çalışamalarda gözetilmesi gereken ahlaki sorumluklar noktasında farkındlıların artırılması.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Lisans programında edinilen birikime dayalı olarak, Gıda Mühendisliği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirmek ve derinleştirmek.
|
|
2- |
Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olmak.
|
|
3- |
Değişik disiplinlere ait bilgileri Gıda Mühendisliği alanında edindiği bilgilerle harmanlayabilmek.
|
|
4- |
Proses ve süreç tasarımlarında yeni ve uygulama alanı bulabilecek fikir geliştirme ve uygulayabilme becerisine sahip olmak.
|
|
5- |
Gıda teknolojisinde uygulanan son teknolojiler hakkında kapsamlı bilgiye sahip olmak.
|
|
6- |
Lisans seviyesinde ders verebilme yetisibe sahip olmak.
|
|
7- |
Bilişim teknolojisinden (sunum, yazım, istatistik ve grafik programları) etkin bir şekilde yararlanabilmek.
|
|
8- |
Alanı ile ilgili bir problemin çözümünde sorumluluk alabilecek yetkinliğe sahip olmak.
|
|
9- |
Bilimsel çalışmalarda eksik noktaları belirleyerek, çözüm noktasında izleyeceği yolun tayinini gerçekleştirebilecek altyapıya sahip olmak.
|
|
10- |
Uluslarası literatürü takip edebilecek terminolojiye hakim olmak.
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
5
|
70
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
5
|
70
|
Ödevler
|
6
|
3
|
18
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
3
|
3
|
9
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
3
|
3
|
9
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
182
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Bilimsel Araştırma ve Etik, Ders Notları, Hasan YETİM, 2010.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Honor in Science, C. L. Jackson, The Scientific Research Society, 2000.
Bilimsel Araştırmada Etik ve Sorunlar, TÜBİTAK Bilimler Akademisi Bilim Etiği Komitesi, 2002.
|
|