Giriş | English

Lisans > Eğitim Fakültesi > Rehberlik ve Psikolojik Danişmanlik > BİYOYARARLANIM-BİYOEŞDEĞERLİLİK
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BİYOYARARLANIM-BİYOEŞDEĞERLİLİK Birinci düzey VFT 664 2 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. GÖKHAN ERASLAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. GÖKHAN ERASLAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze haftada 2 saat teorik
Dersin amacı Biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlikle ilgili temel kavramlar ve bilgilerin tartışılarak öğrenilmesi, biyoyararlanım karşılaştırmaları, istatiksel metodlar ve biyoeşdeğerlik kriterlerinin öğretilmesi
Dersin tanımı Farmasötik eşdeğer olan iki müstahzarın aynı molar dozda verilişinden sonra biyoyararlanımlarının ve böylece terapötik etkilerinin hem etkinlik hem de güvenlik bakımından aynı olmasını sağlayacak derecede benzer olması.

Dersin içeriği
1- Temel kavramlar (Jenerik isim, Ticari isim, Kimyasal isim)
2- Biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlik tanımları
3- Biyorarlanım ölçütleri
4- Eğri altında kalan alanın (AUC) hesaplanması, integral ve trapez yöntemi tmax, Cmax, AUinf parametrelerinin tanımı ve karşılaştırılması.
5- Biyoyararlanıma etki eden parametreler
6- Biyoyararlanım deneylerinin tasarımı ve gerçekleştirilmesi
7- Biyoeşdeğerlik hesapları
8- Biyoeşdeğerlik hesapları
9- Ara sınav
10- Biyoeşdeğerlik çalışma türleri
11- Biyoeşdeğerlik çalışma türleri
12- Biyoyararlanım ve biyoeşdeğerliğe etki eden faktörler
13- Biyoyararlanım çalışmasında analitik yöntem validasyonu
14- Biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlik ile ilgili yasal düzenlemeler
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Öğrenci biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlik tanımlarını bilir
2- Öğrenci biyoyararlanım ölçütlerini bilir
3- Öğrenci biyoyararlanıma etki eden parametreleri bilir
4- Öğrenci biyoeşdeğerlik hesaplamayı bilir
5- Öğrenci biyoeşdeğerlik çalışma türlerini bilir
6- Öğrenci biyoyararlanım ve biyoeşdeğerliğe etki eden faktörleri bilir
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Türk milli eğitim sisteminin öngördüğü amaç ve ilkeleri tüm eğitim uygulamalarında temel alabilme
2- Çalıştığı kuruma ve çevresine özgün rehberlik ve psikolojik danışma programı geliştirebilme ve uygulayabilme
3- Türkçeyi ve İngilizceyi, istatistik ve bilgisayar uygulamalarını, bilimsel araştırma planlayıp yürütebilme ile ilişkili olarak kullanabilme
4- Farklı üstünlüğü ve yetersizliği olan bireyleri ayırt edebilme, destek olma ve sağaltım için sevk edebilme
5- Davranış bozukluğu gösteren çocuk ve yetişkinler ile kişilik bozukluğu gösteren yetişkinlere ait tanı kriterleri ile onları ayırt edebilme, destek olma ve sağaltım için sevk edebilme
6- Grupla ve bireysel psikolojik danışma oturumlarını planlayabilme, iletişim becerilerini (sözlü ve sözsüz) ve psikolojik danışma becerilerini doğru kullanabilme ve uygulayabilme
7- Eğitsel, mesleki, kişisel ve sosyal rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini planlayabilme ve uygulayabilme
8- Ailelere, okul çalışanlarına ve yetişkinlere yönelik psikolojik danışma ve rehberlik ile konsültasyon çalışmaları planlayabilme ve uygulayabilme
9- Bireyi tanıma amacıyla test ve test dışı teknikleri uygulama, yorumlama ve raporlama
10- Gelişim alanlarını, kuramlarını, dönemlerini ve uyum problemlerini, davranışın sosyal ve felsefi temellerini, öğrenme, öğretim ile yönetim kavram ve ilkelerini psikolojik danışma ve rehberlik uygulamalarına aktarabilme
11- Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin planlanmasında ve uygulanmasında mesleki etik kuralları ve psikolojik danışma ve rehberlik kuramlarını kullanabilme
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 10 2 20
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 14 1 14
Toplam iş yükü     104
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Veteriner Farmakoloji, Cilt 1, Kaya S editör, (2013)
Yardımcı Kaynaklar Dissolution, Bioavalability & Bioequivalance, H.M.Abdou.

Ders ile ilgili dosyalar