Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MORFOLOJİ I |
Birinci düzey |
RDE 205 |
Zorunlu |
3 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe, Rusça
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ ARİF YILDIRIM
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ ARİF YILDIRIM
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Ders içeriklerinde belirtilen 1. sınıftaki gramer derslerindeki her konu hakkında daha detaylı ve teorik bilgiyle donatılması, öğrencilere kategoriler hakkında kapsamlı bilimsel verilerin uygulamalı aktarımı.
|
Dersin tanımı
|
Morfoloji dilbiliminin önemli bir bölümü gibi. Morfolojiyi oluşturan temel esaslar. Kelimenin temel yapısal ve anlamsal türleri. Kelime onun gramer yapısı. Rus dilinde konuşma birimleri sistemi. Adlar. Adların nesnel anlamsal temeli. Adların morfolojik yönü. Çekimlerin türleri. Kelime yapıcı ekler. Sıfatlar. Sıfatın türleri ve onların özellikleri. Sıfatın dereceleri. Çağdaş Rus dilinde sıfatların semantik esasları ve gramer yapısı. Sayılar. Sayılar. Sayıların cins kategorisiyle uyumu. Sayıların çekimi. Bazı sayıların yaranma yollarının özellikleri ve istisnai durumlar. Kalıplaşmış sayısal ifadeler. Zamirler. Zamirler özel leksik-semantik grup gibi. Zamirlerin yaranma yolları. Çağdaş Rus dilinde zamirlerin semantik esasları ve gramer yapısı.
|
1- |
Morfoloji (biçimbilgisi) ve alt dalları hakkında genel bilgiler.
|
2- |
Kelime türleri hakkında örneklerle genel bilgiler:
Anlamlı kelimeler (isimler, sıfatlar, fiiller, sıfat-fiiller, zarf-fiiller, zamirler, zarflar)
İşlevli kelimeler (bağlaçlar edatlar ünlemler).
|
3- |
Rusçada isimler. İsimlerde cinsiyet kategorisi. Anlamlarına göre isimler. İsmin halleri.
|
4- |
Rusçada sıfatlar. Sıfat türleri. Sıfatlarda kıyaslama ve üstünlük dereceleri. Rusça tam ve kısa sıfatlar.
|
5- |
Rusçada zamirler. Zamir türleri.
|
6- |
Anlamlı kelime türlerinden zarflar konusunun işlenmesi. Zarfların oluşumu, kullanım yerleri, fonksiyonları.
|
7- |
Rusçada fiiller. Fiil türleri. Bitmiş-bitmemişlik fiilleri. Fiillerde zaman.
Sınav öncesi genel tekrar.
|
8- |
Ara Sınav.
|
9- |
Rusçada fiiller konusunun devamı.
Hareket fiilleri. Ön ekli ve ön eksiz hareket fiilleri.
|
10- |
Rusçada sıfat-fiil. Bitmiş-bitmemiş fiillerden oluşan sıfat-fiiller, anlam değişiklikleri, farkları ve fonksiyonları.
|
11- |
Rusçada sıfat-fiil konusunun devamı. Tam ve kısa sıfat-fiiller.
|
12- |
Rusçada zarf-fiil. Bitmiş-bitmemiş fiillerden oluşan zarf-fiiller, anlam değişiklikleri, farkları ve fonksiyonları.
|
13- |
Rusçada sayılar konusunun işlenmesi.
|
14- |
Sınav öncesi işlenen konuların genel tekrarı.
|
15- |
Dönem Sonu Sınavı.
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Alanında öz güveni yüksek, akademik anlamda etkin ve yetkin olup Rus dili hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur.
|
2- |
Çağdaş Rusçanın morfolojik sistemi üzerinden uygulamalı çalışmalar yapar. Morfolojinin diğer dil düzeyleriyle (sözdizimi, semantik) ilişkisi hakkında bilgi sahibi olur.
|
3- |
Temel morfolojik birimleri (kök, gövde, ek) ve bunların işlevlerini inceleyerek çekim ve türetme süreçlerini, morfem türlerini, morfolojik analiz yöntemlerini öğrenir.
|
4- |
Farklı metin türlerinde Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça çeviri yapabilmek için gerekli güncel kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur.
|
5- |
Çağdaş Rusçadaki kelimeleri yapılarına göre analiz ederek morfem türlerini ayırt eder ve morfolojik çözümleme uygular. Rusçadaki anlamlı ve işlevsel kelime türlerini öğrenerek fiil, isim, sıfat, zamir, zarf ve edat,kiplik parçacıkları, bağlaçların morfolojik yapılarını sınıflandırır.
|
6- |
Kelime türleri üzerinden morfolojik karşılaştırmalar yapar (Türkçe-Rusça gibi). Morfolojik yapıların anlam üzerindeki etkisini değerlendirir.
|
7- |
Sıfat fiil ve zarf fiil yapılarını öğrenerek hem dil kullanımı hem de metinleri okuma, kavrama, ifade etme gibi alanlarda kendini geliştirir.
|
8- |
Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme yetisiyle bağımsız araştırma yapar, problem çözer ve kendini her ortamda ifade eder.
|
9- |
.
|
10- |
.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanında öz güveni yüksek, akademik anlamda etkin ve yetkin olup Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
|
2- |
Rus dili ve edebiyatı ile ilgili yazılı ve görsel sunumlar hazırlama ve sunma becerisine sahiptir.
|
|
3- |
Rus edebiyatının türlerini karakteristik özellikleri ile tanımlamak ve bu türleri temsil eden metinleri, tarihi, sosyal, kültürel, ekonomik, siyasi arka planları bağlamında açıklamak ve analiz etmek için gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
|
4- |
Farklı metin türlerinde Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça çeviri yapabilmek için gerekli güncel kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
|
5- |
Disiplinlerarası bir yaklaşımla, edebi ve kültürel metinleri ilgili kuramları çerçevesinde uygulayarak analiz eder.
|
|
6- |
Edebiyat ve dilbilim alanlarında araştırma ve akademik yayın yapma becerisi kazanır.
|
|
7- |
Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme yetisiyle bağımsız araştırma yapar, problem çözer ve kendini her ortamda ifade eder.
|
|
8- |
Kültürler arası farklılıklardan olumlu anlamda faydalanabilme becerisi kazanır ve Rus kültürü hakkında yeteri seviyede bilgi sahibi olarak edindiği bilgilerle Türk ve Rus kültürlerini sağlıklı bir şekilde karşılaştırma becerisine sahiptir.
|
|
9- |
Güncel bilgi teknolojilerini ve araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak Rus dili, edebiyatı ve kültürü ile ilgili konularda bireysel olarak ve/veya takım çalışması ile bilgi ve veri toplar, bu bilgi ve verileri ulusal ve uluslararası eğitim-öğretim ortamlarında ve diğer mesleki ortamlarda paylaşır.
|
|
10- |
Kamu ve özel sektör kurumlarında çalışabilecek nitelikte Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında bilgi donanımına sahiptir.
|
|
11- |
Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında gereksinimi duyulan sosyal, kültürel ve sanatsal etkinlikler düzenler.
|
|
12- |
Temel evrensel değerleri benimseyerek farklı dil, ırk, cinsiyet, din ve sosyal sınıf gruplarına karşı ön yargısız, saygılı, iletişime ve öğrenmeye açık bir tutum geliştirir.
|
|
13- |
|
|
14- |
.
|
|
15- |
.
|
|
16- |
.
|
|
17- |
.
|
|
18- |
.
|
|
19- |
.
|
|
20- |
.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
2
|
3
|
6
|
Ödevler
|
1
|
1
|
1
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
6
|
6
|
36
|
Toplam iş yükü
|
|
|
77
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Glazunova O. Grammatika russkogo jazyka. S.-Peterburg, 2000
• Kisilev I. Sovremennyj russkij jazyk. Minsk, 1992
• Shelakin M. Spravochnik po russkoj grammatike. Moskva,2000
• Buday V. Russkiy s alfavita. Minsk, 2003
|
|