Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ DÖNAY YUVALI
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. İbrahim NArin
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Derste temel olarak, konu hakkında teorik bilgiler verilecektir. Bazı ilaçların ekstraksiyonu ve analizi hakkında güncel çalışmalar incelenecektir. Son olarak, öğrenci derste bir proje sunumu gerçekleştirecektir.
|
Dersin amacı
|
Derste amaçlanan, öğrenciye, biyolojik sıvılarla nasıl çalışacakları ve bu materyallerde ilaç analizine ilişkin bazı yeni teknikler hakkında bilgi verilmesidir. Biyolojik örneklerde ekstraksiyon ve analiz teknikleri öğretilecektir
|
Dersin tanımı
|
İlaçların, idrar, kan, tükrük, doku ve organlar gibi biyolojik örneklerde tayinine ilişkin, endüstriyel, adli ya da farmakokinetik çalışma amaçlı ayırma ve analiz yöntemleri
|
1- |
Neden biyolojik materyalde ilaç analizi yapılır? Örneklerin toplanması ve saklanması. Biyolojik örneklere ve ilaçlara ilişkin özel problemler.
|
2- |
Biyoanaliz için geleneksel ve yeni örnek hazırlama teknikleri
|
3- |
GC ve GC-MS teknikleri ile biyolojik örneklerde ilaç analizi
|
4- |
Kiral biyoanaliz
|
5- |
Sıvı kromatografide immobilize enzim reaktörleri
|
6- |
LC-NMR ve LC-NMR-MS ile analiz
|
7- |
Biyoanalizde ICP-MS ve bu tekniğin elemente özgü detektor olarak kromatografik uygulamalarla combine edilmesi
|
8- |
Sınav
|
9- |
Yasal düzenlemeler, etik ve GLP ile uyum.
|
10- |
Cihaz ve yöntemlerin yeterliliği ve validasyonu
|
11- |
Valide bir analitik metodun uygulanması
|
12- |
Proje sunumu
|
13- |
Valide bir analitik metodun uygulanması
|
14- |
Valide bir analitik metodun uygulanması
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Biyolojik örneklerin bilinmesi
|
2- |
Biyolojik örneklerin özelliklerinin bilinmesi
|
3- |
Biyolojik örneklerde örnek hazırlamanın öğrenilmesi
|
4- |
Biyolojik örneklerin analizlerinde kullanılan yöntemler
|
5- |
Validasyonun öğrenilmesi
|
6- |
Valide yöntemlerin uygulamalarının öğrenilmesi
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Lisans yeterliklerine ek olarak, diş (periodontal) ve diş benzeri (implant çevresi) yapıların çevre dokularının moleküler düzeydeki kompozisyonları, hastalık etyolojisi, tedavi yöntemleri ve hastalığın yaygınlık ve korunma yöntemleri ile ilgili bilgilerini güncel ve ileri düzeyde değerlendirilebilir ve alanlar arasında ilişki kurabilir.
|
|
2- |
Lisans düzeyinden farklı olarak özgün ve spesifik konular hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
3- |
Diş (periodontal) ve diş benzeri (implant çevresi) yapıların çevre dokularının hastalıklarının teşhis ve tedavisi ile ilgili gerekli araç ve ekipman ile materyal bilgisine sahiptir.
|
|
4- |
Alanında bilim ve teknolojiye yenilik getirme koşuluyla araştırma yetisi kazanır
|
|
5- |
Bilim alanında yeni bir tedavi yöntemi geliştirebilir, özgün bir araştırma tasarlayıp gerçekleştirebilir.
|
|
6- |
Ulusal ve uluslar arası alanlarda, alanı ile ilgili makale yayınlayabilir.
|
|
7- |
Alanı ile ilgili özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapabilir.
|
|
8- |
Alanı ile ilgili materyal ve teknikleri kullanabilir ve proje geliştirebilir.
|
|
9- |
Ulusal, uluslar arası ve disiplinler arası çalışmalarda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurabilir. Meslek grubunu temsil edebilir.
|
|
10- |
Akademik ve profesyonel anlamda bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeleri hastasına aktarabilir ve hasta tedavisini en üst seviyede tamamlar.
|
|
11- |
Genel etik kurallarına uygun davranır.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
12
|
4
|
48
|
Ödevler
|
2
|
30
|
60
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
25
|
25
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
25
|
25
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
204
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Analysis of drugs in biological fluids, Joseph Chamberlein,1985
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Handbook of Analytical Separations, Volume 4, BioAnalytical Separations, Ian Wilson, 2003
2. Applications of LC-MS in Toxicology, Aldo Polettini, 2006
3. Published articles on Science Direct, on drug analysis in biological specimens (2000-2008)
|
|