Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SOYUT MATEMATİK |
Birinci düzey |
MAT105 |
Zorunlu |
1 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. HACI AKTAŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. ADİVE NİHAL TUNCER
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz-Yüze
|
Dersin amacı
|
Matematik dilini, kullandığı enstrümanları tanıtmak ve Matematiğin temel kavramlarını kavratmak,
|
Dersin tanımı
|
Matematik dilini,matematiksel düşünme şeklini, matematiksel ispat kavramını ve gerçek problemlere matematik yaklaşım tarzını ifade eder.
|
1- |
Önermenin tanımı ve çeşitleri, doğruluk tabloları
|
2- |
Mantıksal denklikler
|
3- |
Niceleyiciler, mantıksal gerektirme ve çıkarım kuralları
|
4- |
İspat yöntemleri; doğrudan ve dolaylı ispat yöntemleri
|
5- |
Kümeler, alt kümeler ve kümelerde işlemler
|
6- |
Küme aileleri, parçalanma
|
7- |
Kartezyen çarpım, bağıntılar ve Özellikleri
|
8- |
Denklik bağıntıları ve denklik sınıfları
|
9- |
Kısmi sıralama bağıntısı, tam sıralama, iyi sıralı küme, zincir
|
10- |
Kısmi sıralı kümede maksimum, minimum, supremum, infimum, maksimal ve minimal elemanlar
|
11- |
Fonksiyon kavramı, fonksiyon çeşitleri
|
12- |
Fonksiyonlar üzerinde işlemler; toplama, skalerle çarpım, iki fonksiyonun çarpımı, bileşke, ters fonksiyon
|
13- |
İşlem kavramı ve işlem tablosu, cebirsel yapılar, grup alt grup kavramları
|
14- |
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Mantık kurallarını, önermeyi ve önerme mantığını anlar ve uygular
|
2- |
Kümeler ile ilgili temel tanımları hatırlayarak kümeler ailesini ve özelliklerini günlük yaşam problemlerine uygular.
|
3- |
Geçerli muhakeme terimlerini görür ve uygulamaları aktarır.
|
4- |
Understands what quantifiers mean and comprahend the structure of the quantized propositions.
|
5- |
Understand the proof techniques and solves problem by means of these techniques.
|
6- |
Being able to comprehend relation concept, relation types and to be able to understand that they associated with which problems in practice.
|
7- |
Remembers the concept of function as a special kind of relation and relates this concept with everyday problems.
|
8- |
Understand the concept of the operation described on any set, to comprahend how to need to be expressed the properties of operation and understands what they mean.
|
9- |
Explains that learned mathematical expressions are based on what kind of abstract concepts.
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematiksel düşünme yeteneği kazanır ve bu yeteneği kullanır.
|
|
2- |
Matematik ile ilgili bir problemi kurgulayabilir, çözüm yöntemi geliştirebilir ve sonuçları gerektiğinde uygulayabilir.
|
|
3- |
Fiziksel olayları matematiksel modelleme yaparak çözebilme yeteneği geliştirir.
|
|
4- |
Güncel yazılım programları kullanır ve bu yeteneğini bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izlemede de kullanır.
|
|
5- |
Girişimcilik ve yenilikçiliğe önem verir.
|
|
6- |
Soyut düşünme yeteneğini kullanır.
|
|
7- |
Soyut kavramları, matematiksel yöntemler ile somut hale indirgeyerek bunları anlama ve yorumlama yeteneği kazanır.
|
|
8- |
Matematiksel düşüncenin bir sanatsal özelliğe sahip olduğunun farkına varır.
|
|
9- |
Matematik tarihi ile ilgili belirli bir bilgi düzeyinde olur ve bilim tarihinde matematiğin yerini kavrar.
|
|
10- |
Analitik düşünme yeteneği kazanır.
|
|
11- |
Sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneği kazanır.
|
|
12- |
Kendi meslektaşları ile takım oluşturabilme ve bireysel bilgilerini takıma yansıtma yeteneği kazanır.
|
|
13- |
Kendi alanı ile ilgili sahip olduğu bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
|
|
14- |
Kendi alanı ile ilgili matematiksel bilgileri belirli düzeyde takip edebilecek ve yorumlayabilecek düzeyde bir yabancı dil geliştirir.
|
|
15- |
Sahip olduğu matematiksel bilgileri farklı disiplinlerde de kullanır.
|
|
16- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur.
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
4
|
56
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
7
|
7
|
Toplam iş yükü
|
|
|
143
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
1
|
10
|
Ödev
|
1
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
50
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1)Brıdge To Abstract Mathematics, Mathematical Prof and Structurs,Ronald P. Morash,Random house,Newyork.
2)Proofs and Fundementals, Ethan D. Bloch,Springer.
3)Soyut Matematik,Ahmet Arıkan, Sait Halıcıoğlu, Palme Yayıncılık.
4)Soyut Matematik, Sait Akkaş, H.H. Salihoğlu, Zühtü Özel, Arif Sabuncuoğlu, Ankara.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1)Brıdge To Abstract Mathematics, Mathematical Prof and Structurs,Ronald P. Morash,Random house,Newyork.
2)Proofs and Fundementals, Ethan D. Bloch,Springer.
3)Soyut Matematik,Ahmet Arıkan, Sait Halıcıoğlu, Palme Yayıncılık.
4)Soyut Matematik, Sait Akkaş, H.H. Salihoğlu, Zühtü Özel, Arif Sabuncuoğlu, Ankara.
|
|