Ön koşul dersleri
|
Nitel araştırma Yöntemleri
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MUSTAFA METİN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. OKTAY BEKTAŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Proje tabanlı öğrenme
|
Dersin amacı
|
Nitel araştırma yöntemlerini kullanarak bir araştırma yapabilmek, etik kurallara uymak
|
Dersin tanımı
|
Nitel araştırma nedir? Nitel araştırmanın çeşitleri: Tarama araştırması (Survey research), Etnografik Araştırma (Ethnographic research), Tarihi Araştırma (Historical research), Eylem Araştırması (Action research), Olgu-bilim Çalışmaları (Phenomenology), Kuram Oluşturma Çalışmaları (Grounded theory), Durum Çalışması (Case study). Nitel araştırmada veri toplama araçları mülakat (Interview), Gözlem (Observation), doküman analizi, Nitel araştırmada veri analizi kodlama (coding), Nitel araştırmada güvenirlik (reliability)-geçerlik çalışmaları (validity), Nitel verileri yorumlama ve rapor etme, Nitel araştırma makale yazımı, etik kurallara uygunluk
|
1- |
Nitel araştırma nedir? Temelleri: Yorumlayıcı paradigma, özellikleri nelerdir? Nitel ve nicel araştırmanın karşılaştırılması
Etik kurallara uygunluk (Her hafta ilgili konuda detaylı ele alma)
|
2- |
Nitel Araştırma Çeşitleri
Etnografik Araştırma (Ethnographic research)
Olgu-bilim Çalışmaları (Phenomenology
|
3- |
Nitel Araştırma Çeşitleri
Eylem Araştırması (Action research)
Kuram Oluşturma Çalışmaları (Grounded theory)
|
4- |
Nitel Araştırma Çeşitleri
Durum Çalışması (Case study)
Hikayeleme Çalışması (Narrative)
|
5- |
Nitel araştırmada araştırma sorusu yazımı, alt problemler, prosedür, alan yazın taraması, çalışma grubu seçimi (örneklem), çeşitleme
|
6- |
Veri Toplama Araçları:
Mülakat (Görüşme-Interview)
|
7- |
Veri Toplama Araçları:
Gözlem (Observation)
|
8- |
Veri Toplama Araçları:
Doküman Analizi (Document Analysis)
|
9- |
Veri Analizi: Temalara ayırma, Kodlama, Betimsel Analiz, İçerik Analizi, Sayısal Analiz
|
10- |
Geçerlik ve Güvenirlik
|
11- |
Bulguları Raporlaştırma
Kaynakça (APA style)
|
12- |
Makale incelemesi, eleştirisi
|
13- |
Makale incelemesi, eleştirisi
|
14- |
Etik kurallara uygunluk
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Nitel araştırmanın ne olduğunu ve özelliklerini kavrarlar
|
2- |
Nitel araştırma çeşitlerini öğrenirler
|
3- |
Nitel Araştırmada örneklem hakkında bilgi sahibi olurlar
|
4- |
Nitel Araştırmadaki veri toplama araçları hakkında bilgi sahibi olurlar
|
5- |
Nitel araştırmada nasıl veri analizi yapacağını öğrenirler
|
6- |
Nitel araştırma sonucu analiz edilen verilen nasıl raporlaştırılacağı hakkında bilgi sahibi olurlar
|
7- |
Nitel araştırma sonucunda makale yazımını öğrenip, çalışmalarının yayın hazırlığını yaparlar
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir.
|
|
2- |
Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulayabilir, özgün çalışmalarla bilime katkıda bulunabilir.
|
|
3- |
Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilir ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapma becerisine sahip olur.
|
|
4- |
Çeşitli disiplinler, eğitim alanı ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
|
|
5- |
Özgün bir araştırmayı, tasarlayabilir ve gerçekleştirebilir.
|
|
6- |
Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir.
|
|
7- |
Ulusal ve/veya uluslararası dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilir.
|
|
8- |
Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapabilir.
|
|
9- |
Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirebilir
|
|
10- |
Öğretim sürecini etkileşimli ve etik zeminde sürdürebilir.
|
|
11- |
Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili eğitim stratejileri geliştirebilir ve uygulayabilir.
|
|
12- |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilir
|
|
13- |
Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunma yetkinliğini sergiler.
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
3
|
45
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
15
|
2
|
30
|
Ödevler
|
15
|
2
|
30
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
15
|
2
|
30
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
7
|
7
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
1
|
10
|
10
|
Toplam iş yükü
|
|
|
152
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
15
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Bogdan, R. C. ve Biklen, S.K. (2007). Qualitative research for education (Fifth edition). Boston: Pearson education.
Fraenkel, J.K, ve Wallen, N. E. (1996). How to design and evaluate research in education (third education). New York: McGraw-Hill, Inc.
Marshall, C. ve Rossman, G.B. (2006). Designing qualitative research (Fourth edition). California: Sage Publications
Merriam, S. B. (2009). Qualitative research (Second edition). San Francisco: Jossey-Bass.
Merriam, S. B. (2013). Çeviri Editörü: Selahattin Turan. Ankara: Nobel Yayıncılık
Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (Third Edition). California: Sage Publications
Yildirim, A. ve Şimsek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Sekizinci basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
|
|