Giriş | English

Doktora > Eğitim Bilimleri Enstitüsü > Fen Bilgisi Eğitimi (doktora) > İLERİ NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
İLERİ NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ Üçüncü düzey İFE 602 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Nitel araştırma Yöntemleri
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MUSTAFA METİN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. OKTAY BEKTAŞ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Proje tabanlı öğrenme
Dersin amacı Nitel araştırma yöntemlerini kullanarak bir araştırma yapabilmek, etik kurallara uymak
Dersin tanımı Nitel araştırma nedir? Nitel araştırmanın çeşitleri: Tarama araştırması (Survey research), Etnografik Araştırma (Ethnographic research), Tarihi Araştırma (Historical research), Eylem Araştırması (Action research), Olgu-bilim Çalışmaları (Phenomenology), Kuram Oluşturma Çalışmaları (Grounded theory), Durum Çalışması (Case study). Nitel araştırmada veri toplama araçları mülakat (Interview), Gözlem (Observation), doküman analizi, Nitel araştırmada veri analizi kodlama (coding), Nitel araştırmada güvenirlik (reliability)-geçerlik çalışmaları (validity), Nitel verileri yorumlama ve rapor etme, Nitel araştırma makale yazımı, etik kurallara uygunluk

Dersin içeriği
1- Nitel araştırma nedir? Temelleri: Yorumlayıcı paradigma, özellikleri nelerdir? Nitel ve nicel araştırmanın karşılaştırılması Etik kurallara uygunluk (Her hafta ilgili konuda detaylı ele alma)
2- Nitel Araştırma Çeşitleri Etnografik Araştırma (Ethnographic research) Olgu-bilim Çalışmaları (Phenomenology
3- Nitel Araştırma Çeşitleri Eylem Araştırması (Action research) Kuram Oluşturma Çalışmaları (Grounded theory)
4- Nitel Araştırma Çeşitleri Durum Çalışması (Case study) Hikayeleme Çalışması (Narrative)
5- Nitel araştırmada araştırma sorusu yazımı, alt problemler, prosedür, alan yazın taraması, çalışma grubu seçimi (örneklem), çeşitleme
6- Veri Toplama Araçları: Mülakat (Görüşme-Interview)
7- Veri Toplama Araçları: Gözlem (Observation)
8- Veri Toplama Araçları: Doküman Analizi (Document Analysis)
9- Veri Analizi: Temalara ayırma, Kodlama, Betimsel Analiz, İçerik Analizi, Sayısal Analiz
10- Geçerlik ve Güvenirlik
11- Bulguları Raporlaştırma Kaynakça (APA style)
12- Makale incelemesi, eleştirisi
13- Makale incelemesi, eleştirisi
14- Etik kurallara uygunluk
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Nitel araştırmanın ne olduğunu ve özelliklerini kavrarlar
2- Nitel araştırma çeşitlerini öğrenirler
3- Nitel Araştırmada örneklem hakkında bilgi sahibi olurlar
4- Nitel Araştırmadaki veri toplama araçları hakkında bilgi sahibi olurlar
5- Nitel araştırmada nasıl veri analizi yapacağını öğrenirler
6- Nitel araştırma sonucu analiz edilen verilen nasıl raporlaştırılacağı hakkında bilgi sahibi olurlar
7- Nitel araştırma sonucunda makale yazımını öğrenip, çalışmalarının yayın hazırlığını yaparlar
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir.
2- Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulayabilir, özgün çalışmalarla bilime katkıda bulunabilir.
3- Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilir ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapma becerisine sahip olur.
4- Çeşitli disiplinler, eğitim alanı ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
5- Özgün bir araştırmayı, tasarlayabilir ve gerçekleştirebilir.
6- Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir.
7- Ulusal ve/veya uluslararası dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilir.
8- Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapabilir.
9- Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirebilir
10- Öğretim sürecini etkileşimli ve etik zeminde sürdürebilir.
11- Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili eğitim stratejileri geliştirebilir ve uygulayabilir.
12- Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilir
13- Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunma yetkinliğini sergiler.
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 3 45
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 2 30
Ödevler 15 2 30
Sunum / Seminer hazırlama 15 2 30
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 7 7
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 1 10 10
Toplam iş yükü     152
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 15 40
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar Bogdan, R. C. ve Biklen, S.K. (2007). Qualitative research for education (Fifth edition). Boston: Pearson education. Fraenkel, J.K, ve Wallen, N. E. (1996). How to design and evaluate research in education (third education). New York: McGraw-Hill, Inc. Marshall, C. ve Rossman, G.B. (2006). Designing qualitative research (Fourth edition). California: Sage Publications Merriam, S. B. (2009). Qualitative research (Second edition). San Francisco: Jossey-Bass. Merriam, S. B. (2013). Çeviri Editörü: Selahattin Turan. Ankara: Nobel Yayıncılık Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (Third Edition). California: Sage Publications Yildirim, A. ve Şimsek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Sekizinci basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Ders ile ilgili dosyalar