Giriş | English

Lisans > Eğitim Fakültesi > İlköğretim Matematik Öğretmenliği > İLERİ NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
İLERİ NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ Birinci düzey İFE 602 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Nitel araştırma Yöntemleri
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MUSTAFA METİN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. OKTAY BEKTAŞ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Proje tabanlı öğrenme
Dersin amacı Nitel araştırma yöntemlerini kullanarak bir araştırma yapabilmek, etik kurallara uymak
Dersin tanımı Nitel araştırma nedir? Nitel araştırmanın çeşitleri: Tarama araştırması (Survey research), Etnografik Araştırma (Ethnographic research), Tarihi Araştırma (Historical research), Eylem Araştırması (Action research), Olgu-bilim Çalışmaları (Phenomenology), Kuram Oluşturma Çalışmaları (Grounded theory), Durum Çalışması (Case study). Nitel araştırmada veri toplama araçları mülakat (Interview), Gözlem (Observation), doküman analizi, Nitel araştırmada veri analizi kodlama (coding), Nitel araştırmada güvenirlik (reliability)-geçerlik çalışmaları (validity), Nitel verileri yorumlama ve rapor etme, Nitel araştırma makale yazımı, etik kurallara uygunluk

Dersin içeriği
1- Nitel araştırma nedir? Temelleri: Yorumlayıcı paradigma, özellikleri nelerdir? Nitel ve nicel araştırmanın karşılaştırılması Etik kurallara uygunluk (Her hafta ilgili konuda detaylı ele alma)
2- Nitel Araştırma Çeşitleri Etnografik Araştırma (Ethnographic research) Olgu-bilim Çalışmaları (Phenomenology
3- Nitel Araştırma Çeşitleri Eylem Araştırması (Action research) Kuram Oluşturma Çalışmaları (Grounded theory)
4- Nitel Araştırma Çeşitleri Durum Çalışması (Case study) Hikayeleme Çalışması (Narrative)
5- Nitel araştırmada araştırma sorusu yazımı, alt problemler, prosedür, alan yazın taraması, çalışma grubu seçimi (örneklem), çeşitleme
6- Veri Toplama Araçları: Mülakat (Görüşme-Interview)
7- Veri Toplama Araçları: Gözlem (Observation)
8- Veri Toplama Araçları: Doküman Analizi (Document Analysis)
9- Veri Analizi: Temalara ayırma, Kodlama, Betimsel Analiz, İçerik Analizi, Sayısal Analiz
10- Geçerlik ve Güvenirlik
11- Bulguları Raporlaştırma Kaynakça (APA style)
12- Makale incelemesi, eleştirisi
13- Makale incelemesi, eleştirisi
14- Etik kurallara uygunluk
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Nitel araştırmanın ne olduğunu ve özelliklerini kavrarlar
2- Nitel araştırma çeşitlerini öğrenirler
3- Nitel Araştırmada örneklem hakkında bilgi sahibi olurlar
4- Nitel Araştırmadaki veri toplama araçları hakkında bilgi sahibi olurlar
5- Nitel araştırmada nasıl veri analizi yapacağını öğrenirler
6- Nitel araştırma sonucu analiz edilen verilen nasıl raporlaştırılacağı hakkında bilgi sahibi olurlar
7- Nitel araştırma sonucunda makale yazımını öğrenip, çalışmalarının yayın hazırlığını yaparlar
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik ve matematik eğitimi ile ilgili temel kavramları ve bu kavramlar arası ilişkileri kavrar.
2- Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi ile bilimsel bilginin üretim yöntemleri hakkında bilgi sahibidir.
3- Öğrencilerin farklı matematik öğrenme alanlarına özgü öğrenme özellikleri ve öğrenme güçlükleri bilgisine sahiptir; bu bilgileri sınıf içi uygulamalarında kullanır.
4- Ulusal ve uluslararası eğitim sistemlerinin psikolojik, felsefi ve sosyolojik temelleri ile tarihsel gelişimleri hakkında bilgi sahibidir.
5- Atatürk ilke ve inkılâplarının önemini benimser; insan hakları, demokrasi ve mesleki etik gibi evrensel değerler ve normlara saygılı davranır.
6- Alanıyla ilgili güncel kuramsal ve uygulamalı bilgileri takip eder; farklı bağlamlarda ortaya çıkan matematik öğrenme/öğretme olay ve olgularını modeller, doğru ve sistematik olarak yorumlar ve değerlendirir.
7- Matematik eğitimiyle ilgili güncel sorunları fark eder, doğru ve yanlış uygulamaları ayırt eder, iyi uygulama örneklerini sözlü ve yazılı olarak ifade eder.
8- Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, özel gereksinimlerini dikkate alarak ve etkili sınıf yönetimi becerilerini kullanarak amaca uygun öğrenme ortamları oluşturur ve ders materyalleri geliştirir.
9- Matematik öğretim programları, öğretim yöntem, strateji ve teknikleri ile süreç ve sonuç değerlendirme bilgi ve becerisine sahiptir.
10- Bireysel ve grup etkinliklerini (ders planı, sosyal faaliyet, proje, vb.) planlar, yürütür, değerlendirir ve öz-düzenlemeler yapar.
11- Kendini sürekli geliştirme ve yenilemeye karşı olumlu bir tutum sergiler, yaşam boyu öğrenmenin önemini bilir, kişisel ve mesleki gelişimi için gereksinimlerini belirler ve zayıf olduğu alanlarda kendini geliştirir.
12- Çalıştığı kurumun kalite süreçlerine uygun davranır ve kalitenin sürdürülebilmesi için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
13- Ulusal ve uluslararası gündemi takip eder; güncel problemler için çözüm önerileri geliştirir ve toplumla paylaşır.
14- Alanıyla ilgili sözlü ve yazılı iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır.
15- Matematik ve matematik eğitimi ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
16- Sanatsal, sosyal ve kültürel etkinliklere aktif olarak katılır.
17- Çevreye karşı duyarlıdır ve çevreyi koruma bilincinde öğrenciler yetiştirir.
18- Alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil kullanma bilgi ve becerisine sahiptir.
19- Alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilecek ve mesleki uygulamaları yürütebilecek düzeyde bilişim teknolojileri bilgisine ve uygulama becerisine sahiptir.
20- Mesleği ile ilgili yasal mevzuatı bilir ve öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olur.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 3 45
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 2 30
Ödevler 15 2 30
Sunum / Seminer hazırlama 15 2 30
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 7 7
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 1 10 10
Toplam iş yükü     152
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 15 40
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar Bogdan, R. C. ve Biklen, S.K. (2007). Qualitative research for education (Fifth edition). Boston: Pearson education. Fraenkel, J.K, ve Wallen, N. E. (1996). How to design and evaluate research in education (third education). New York: McGraw-Hill, Inc. Marshall, C. ve Rossman, G.B. (2006). Designing qualitative research (Fourth edition). California: Sage Publications Merriam, S. B. (2009). Qualitative research (Second edition). San Francisco: Jossey-Bass. Merriam, S. B. (2013). Çeviri Editörü: Selahattin Turan. Ankara: Nobel Yayıncılık Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (Third Edition). California: Sage Publications Yildirim, A. ve Şimsek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Sekizinci basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Ders ile ilgili dosyalar