Giriş | English

Yüksek Lisans > Fen Bilimleri Enstitüsü > Bilgisayar Mühendisliği (y.l.) > İLERİ RESİM İŞLEME TEKNİKLERİ VE BİLGİSAYARLA GÖRME-I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
İLERİ RESİM İŞLEME TEKNİKLERİ VE BİLGİSAYARLA GÖRME-I İkinci düzey BİM 505 Seçmeli 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. VEYSEL ASLANTAŞ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı yok
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Temel konuların ve sayısal resimlerden bilgi elde etmek için kullanılan tekniklerin öğrenilmesi. Resimlerden çeşitli uygulamalar için gerekli olan temel özellikleri (kenar, bölge, vs.) hesaplamak için kullanılan yaygın metotların bilinmesi ve uygulanması. Dizi resim analizi gibi yüksek seviyeli deneysel resim analizi tekniklerinin ve özel bir uygulama için başarılı bir sistem tasarlayabilmek için gerekli temel kavram ve teknikleri n öğrenilmesi.
Dersin tanımı Görüntü işleme ve bilgisayar görme sahası oldukça hızlı bir şekilde büyümektedir. Sahadaki bu büyüme, kavramların ve tekniklerin hem derinliğine hem de genişliğine olmaktadır. Bu teknikler, tıbbi resim işleme, uzaktan algılama, endüstriyel teftiş, doküman inceleme, nano teknoloji ve çokluortam veritabanı uygulamaları gibi bir çok sahada uygulama alanı bulmaktadır. Bu derste, görüntü işleme ve bilgisayar görme temel ve ileri tekniklerinin verilmesi hedeflenmiştir. Bu ders, dizi resim analizi gibi yüksek seviyeli deneysel resim analizi tekniklerini de ihtiva etmektedir. Çeşitli pratik uygulamalar için gerekli olan algoritmalar detaylı olarak bahsedilmektedir. Gelişen birçok sahada olduğu gibi, görüntü işleme ve bilgisayar görme hemen hepsi bilgisayar görü sistem tasarımcılarının herhangi bir özel uygulaması için uygun olmayabilir. Dolayısıyla bilgisayar görme tasarımcısı, özel bir uygulama için başarılı bir sistem tasarlayabilmek için temel kavram ve teknikleri bilmek zorundadır

Dersin içeriği
1- Görüntü işleme ve bilgisayar görmeye giriş, görüntü işleme örnekleri, görüntü elde etme, örnekleme ve kuantalama
2- Aydınlatma ve sensörler, görüntülerin algılanması ve temsil edilmesi
3- Aydınlatma ve sensörler, görüntülerin algılanması ve temsil edilmesi
4- Görüntü işlemenin temelleri, temel görüntü işleme operasyonları
5- Görüntü işlemenin temelleri, temel görüntü işleme operasyonları
6- Eşikleme teknikleri
7- Renkli resim işleme
8- Renkli resim işleme
9- Resim bölütleme teknikleri
10- Resim bölütleme teknikleri
11- Resim sıkıştırma teknikleri
12- Resim sıkıştırma teknikleri
13- Morfolojik resim işleme teknikleri ve hareketli nesnelerin hız ve pozisyon hesapları
14- Hareketli nesnelerin hız ve pozisyon hesapları
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
2- Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
3- Görüntü işleme tekniklerini öğrenme
4- Görüntü işleme tekniklerinin uygulamalarını öğrenme
5- Bilgisayarla görme uygulamaları geliştirme
6- görüntü işleme kavramlarını öğrenme
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
2- Deney tasarlama ve yapma ile deney sonuçlarını yorumlama becerisi
3- İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı veya süreci tasarımlama
4- Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
5- Mühendislik problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
6- Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
7- Mühendislik çözümlerinin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkinliklerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
8- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci
9- Mühendislik problemlerini tanımlayabilme, çözüm yöntemi geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama ve geliştirebilme becerisi
10- Çalışmalarını ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 3 10 30
Sunum / Seminer hazırlama 1 10 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 20 20
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 5 5
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 30 30
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     185
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   60

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı • R. C. Gonzalez and R. E. Woods, Digital Image Processing, Addison-Wesley Pub. Co., New York, (2nd edition) 2002.
Yardımcı Kaynaklar Anil K. Jain, Fundamentals of Digital Image Processing, Prentice Hall, 1989. • Low, A. Introductory Computer Vision and Image Processing. McGraw-hill, 1991

Ders ile ilgili dosyalar