Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TÜRK DIŞ POLİTİKASI |
İkinci düzey |
ULS524 |
Zorunlu |
2 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Cumhuriyet Dönemi ve Türk Dış Politikası Dersleri 1-2
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. GÜNER ÖZKAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. İSMAİL KÖSE
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
non
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze, sözlü
|
Dersin amacı
|
Cumhuriyet öncesi ve sonrası Türk Dış Politikası'nın (TDP) değerlendirilmesi. Öğrencilerin TDP konusunda analiz yeteneklerinin artırılması. Farklı yaklaşımların ve doktrinlerin ele alınması
|
Dersin tanımı
|
Cumhuriyet Öncesinde ve özellikle sonrasındaki TDP yaklaşımları, Dünya'daki gelişmeler ve TDP, Türk siyasal hayatı ve TDP
|
1- |
Tanzimat sonrası TDP, Osmanlı Devleti'nin Denge Politikası
|
2- |
II. Abdülhamit dönemi TDP ve Almanya merkezli dış politik yaklaşı.
İttihat Terakki Dönemi
|
3- |
Milli Mücadele Dönemi'nde TDP, Fransa, Rusya ve İtalya ile ilişkiler
|
4- |
Lozan Konferansı ve TDP öncelikleri
|
5- |
Lozan Sonrasında TDP, İngilterei, Yunanistan ve Doğu Devletleri ile ilişkiler, Musul sorunu, Etably sorunu
|
6- |
1930 Sonrası TDP, Balkan Antantı, Almanya ve İngiltere ile ilişkiler
|
7- |
II. Dünya Savaşı dönemindeki tarafsızlık politikası, İngiliz, Fransız, Türk görüşmeleri
|
8- |
II. Dünya Savaşı Döneminde ve öncesinde Sovyetler Birliği ile İlişkiler
|
9- |
1936 Montro Boğazlar Sözleşmesi
|
10- |
II. Dünya Savaşı sonrasında ilk yıllardaki Sovyet tehdidi ve dış politika
|
11- |
Soğuk Savaş dönemi TDP yaklaşımları
|
12- |
Kıbrıs Buhranı, Jüpiter Füzeleri, NATO üyeliği, Kore Savaşı dönemleri TDP yaklaşımları
|
13- |
Bağdat Paktı ve Türkiye'nin beklentileri
|
14- |
1970 sonrası Türk-Sovyet ilişkileri
|
15- |
Türkiye'nin AB üyelik süreci ve TDP görünümü
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Osmanlı Dönemi TDP'nin analiz edilebilmesi, Osmanlı modernleşmesi ile TDP yaklaşımının öğrenilmesi
|
2- |
II. Abdülhamit Dönemi denge politikasının değerlendirilmesi, Türk-Alman ilişkilerinin tarihsel arka planının öğrenilmesi
|
3- |
İttihat Terakki'nin Turancı dış politika yaklaşımının analiz edilmesi ve bu konuda bilgi edinilmesi
|
4- |
Mİlli Mücadele Dönemi dış politika yaklaşımının değerlendirilmesi TDP'yi etkileyen dış faktörlerin öğrenilmesi
|
5- |
Lozan Konferansı görüşmelerinde takip edilen stratejinin öğrenilmesi
|
6- |
Lozan sonrası yeniden kurgulanan TDP'nin öğrenilmesi, dış ve iç dinamiklerin değerlendirilmesi
|
7- |
II. Dünya Savaş öncesinde ve sonrasındaki TDP yaklaşımlar, Türkiye'nin Batı Bloku'na yaklaşma nedenlerinin öğrenilmesi
|
8- |
Soğuk Savaş sonrası TDP analizleri ve TDP'nin multipolar dönümüşümünün sorgulanması
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Uluslararası İlişkiler disiplinine ve onun temel alt-dallarına (Uluslararası İlişkiler, Siyasi Tarih ve Uluslararası Hukuk) ait bilimsel kaynaklarla desteklenen temel teorik, kavramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
|
|
2- |
Sosyal Bilimlerin (iktisat, işletme, hukuk, kamu yönetimi ve maliye gibi) temel alanlarına dair konuları tartışır.
|
|
3- |
Dünya tarihindeki önemli olayları neden-sonuç ilişkileri çerçevesinde analiz eder.
|
|
4- |
Türkiye ve diğer ülkelerin dış politikasına dair öğrendiği teorik bilgiler ve metodolojik olgular çerçevesinde olayları ve gelişmeleri yorumlar.
|
|
5- |
Dış politika-iç politika bağlantısını analiz eder.
|
|
6- |
Uluslararası ilişkilerdeki hukuksal düzenin işleyişini yorumlar.
|
|
7- |
Uluslararası İlişkiler disiplinine ilişkin edindiği teorik ve kavramsal bilgileri uluslararası güncel konulara uygular.
|
|
8- |
Bilimsel kaynakları tarayabilecek ve güncel gelişmeleri takip edebilecek düzeyde İngilizce bilgisini kullanır.
|
|
9- |
Uluslararası İlişkiler disiplinindeki teori, kavram ve olguları bilimsel metotlar yoluyla çözümler.
|
|
10- |
Uluslararası İlişkiler alanının gerektirdiği düzeyde iletişim ve bilişim teknolojileri ile bilgisayar yazılımlarını kullanır.
|
|
11- |
Sosyal adalet, sosyal haklar ve çevrenin korunması gibi evrensel değerlerin farkında olarak uluslararası ve ulusal düzeylerde toplumsal gelişmeye katkıda bulunur.
|
|
12- |
Uluslararası ilişkilerdeki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde edindiği ikinci yabancı dil bilgisini kullanır.
|
|
13- |
Bireysel ve grup üyesi olarak Uluslararası İlişkiler alanıyla ilgili bir bilimsel çalışma yapar.
|
|
14- |
Uluslararası meselelere dair teorik bilgilerinden hareketle sunum yeteneklerini kullanırlar.
|
|
15- |
İdari bilimler, protokol, kamu etiği ve mevzuata dair teorik ve uygulamalı bilgilerini kullanır.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
14
|
2
|
28
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
3
|
6
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
14
|
1
|
14
|
Toplam iş yükü
|
|
|
146
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Genel toplam
|
|
40
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Baskın Oran, ed. Türk Dış Politikası, İletişim Yayınları, 2013
I, II ve III. Ciltler
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Mehmet Gönlübol, Cem Sar vd. Olaylarla Türk Dış Politikası 1919-1995
|
|