Giriş | English

Yüksek Lisans > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Uluslararasi İlişkiler (y.l) > TÜRK DIŞ POLİTİKASI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TÜRK DIŞ POLİTİKASI İkinci düzey ULS524 Zorunlu 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Cumhuriyet Dönemi ve Türk Dış Politikası Dersleri 1-2
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. GÜNER ÖZKAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. İSMAİL KÖSE
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı non
Dersin veriliş şekli Yüzyüze, sözlü
Dersin amacı Cumhuriyet öncesi ve sonrası Türk Dış Politikası'nın (TDP) değerlendirilmesi. Öğrencilerin TDP konusunda analiz yeteneklerinin artırılması. Farklı yaklaşımların ve doktrinlerin ele alınması
Dersin tanımı Cumhuriyet Öncesinde ve özellikle sonrasındaki TDP yaklaşımları, Dünya'daki gelişmeler ve TDP, Türk siyasal hayatı ve TDP

Dersin içeriği
1- Tanzimat sonrası TDP, Osmanlı Devleti'nin Denge Politikası
2- II. Abdülhamit dönemi TDP ve Almanya merkezli dış politik yaklaşı. İttihat Terakki Dönemi
3- Milli Mücadele Dönemi'nde TDP, Fransa, Rusya ve İtalya ile ilişkiler
4- Lozan Konferansı ve TDP öncelikleri
5- Lozan Sonrasında TDP, İngilterei, Yunanistan ve Doğu Devletleri ile ilişkiler, Musul sorunu, Etably sorunu
6- 1930 Sonrası TDP, Balkan Antantı, Almanya ve İngiltere ile ilişkiler
7- II. Dünya Savaşı dönemindeki tarafsızlık politikası, İngiliz, Fransız, Türk görüşmeleri
8- II. Dünya Savaşı Döneminde ve öncesinde Sovyetler Birliği ile İlişkiler
9- 1936 Montro Boğazlar Sözleşmesi
10- II. Dünya Savaşı sonrasında ilk yıllardaki Sovyet tehdidi ve dış politika
11- Soğuk Savaş dönemi TDP yaklaşımları
12- Kıbrıs Buhranı, Jüpiter Füzeleri, NATO üyeliği, Kore Savaşı dönemleri TDP yaklaşımları
13- Bağdat Paktı ve Türkiye'nin beklentileri
14- 1970 sonrası Türk-Sovyet ilişkileri
15- Türkiye'nin AB üyelik süreci ve TDP görünümü
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Osmanlı Dönemi TDP'nin analiz edilebilmesi, Osmanlı modernleşmesi ile TDP yaklaşımının öğrenilmesi
2- II. Abdülhamit Dönemi denge politikasının değerlendirilmesi, Türk-Alman ilişkilerinin tarihsel arka planının öğrenilmesi
3- İttihat Terakki'nin Turancı dış politika yaklaşımının analiz edilmesi ve bu konuda bilgi edinilmesi
4- Mİlli Mücadele Dönemi dış politika yaklaşımının değerlendirilmesi TDP'yi etkileyen dış faktörlerin öğrenilmesi
5- Lozan Konferansı görüşmelerinde takip edilen stratejinin öğrenilmesi
6- Lozan sonrası yeniden kurgulanan TDP'nin öğrenilmesi, dış ve iç dinamiklerin değerlendirilmesi
7- II. Dünya Savaş öncesinde ve sonrasındaki TDP yaklaşımlar, Türkiye'nin Batı Bloku'na yaklaşma nedenlerinin öğrenilmesi
8- Soğuk Savaş sonrası TDP analizleri ve TDP'nin multipolar dönümüşümünün sorgulanması
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Uluslararası İlişkiler disiplinine ve onun temel alt-dallarına (Uluslararası İlişkiler, Siyasi Tarih ve Uluslararası Hukuk) ait bilimsel kaynaklarla desteklenen temel teorik, kavramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
2- Sosyal Bilimlerin (iktisat, işletme, hukuk, kamu yönetimi ve maliye gibi) temel alanlarına dair konuları tartışır.
3- Dünya tarihindeki önemli olayları neden-sonuç ilişkileri çerçevesinde analiz eder.
4- Türkiye ve diğer ülkelerin dış politikasına dair öğrendiği teorik bilgiler ve metodolojik olgular çerçevesinde olayları ve gelişmeleri yorumlar.
5- Dış politika-iç politika bağlantısını analiz eder.
6- Uluslararası ilişkilerdeki hukuksal düzenin işleyişini yorumlar.
7- Uluslararası İlişkiler disiplinine ilişkin edindiği teorik ve kavramsal bilgileri uluslararası güncel konulara uygular.
8- Bilimsel kaynakları tarayabilecek ve güncel gelişmeleri takip edebilecek düzeyde İngilizce bilgisini kullanır.
9- Uluslararası İlişkiler disiplinindeki teori, kavram ve olguları bilimsel metotlar yoluyla çözümler.
10- Uluslararası İlişkiler alanının gerektirdiği düzeyde iletişim ve bilişim teknolojileri ile bilgisayar yazılımlarını kullanır.
11- Sosyal adalet, sosyal haklar ve çevrenin korunması gibi evrensel değerlerin farkında olarak uluslararası ve ulusal düzeylerde toplumsal gelişmeye katkıda bulunur.
12- Uluslararası ilişkilerdeki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde edindiği ikinci yabancı dil bilgisini kullanır.
13- Bireysel ve grup üyesi olarak Uluslararası İlişkiler alanıyla ilgili bir bilimsel çalışma yapar.
14- Uluslararası meselelere dair teorik bilgilerinden hareketle sunum yeteneklerini kullanırlar.
15- İdari bilimler, protokol, kamu etiği ve mevzuata dair teorik ve uygulamalı bilgilerini kullanır.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 2 3 6
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 12 12
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 12 12
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 14 1 14
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 30
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 10
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   40
Genel toplam   40

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Baskın Oran, ed. Türk Dış Politikası, İletişim Yayınları, 2013 I, II ve III. Ciltler
Yardımcı Kaynaklar Mehmet Gönlübol, Cem Sar vd. Olaylarla Türk Dış Politikası 1919-1995

Ders ile ilgili dosyalar