Giriş | English

Yüksek Lisans > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Atatürk İlkeleri ve İnkilâp Tarihi (y.l) > OSMANLI'DAN CUMHURİYET'E DEĞİŞME VE SÜREKLİLİK I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
OSMANLI'DAN CUMHURİYET'E DEĞİŞME VE SÜREKLİLİK I İkinci düzey ATA 517 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili
Koordinatör DOÇ. DR. ASLI SAĞIROĞLU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli
Dersin amacı Osmanlı Dönemi''nden Cumhuriyet''e geçiş sürecinde yaşanan toplumsal, siyasal ve kültürel değişimi incelemek ve araştırmak ve Osmanlı Dönemi''nden Cumhuriyet''e geçişte süregelen kültürel ve sosyal devamlılığı incelemektir.
Dersin tanımı Osmanlı Dönemi''nden Cumhuriyet Dönemi''ne geçişte yaşanan toplumsal, siyasal ve kültürel değişimleri incelemek ve tartışmaktır.

Dersin içeriği
1- Osmanlı Dönemi''nden Türkiye Cumhuriyeti''ne değişim ve süreklilik konusu üzerinde durulmuş, toplumsal değişme hakkında bilgi verilmiştir. Değişim, süreklilik, modernleşme, modernizm gibi kavramlar anlatılmıştır.
2- Osmanlı döneminde arazi kullanımı, nüfus hareketleri ve Osmanlı coğrafyası hakkında bilgi verilmiştir.
3- Osmanlı Dönemi''ndeki siyasi rejim, hukuk sistemi ve Osmanlı kültürü hakkında detaylı bilgiler verilmektedir.
4- Osmanlı Dönemindeki yenilik hareketlerine değinilmiş ve bu yeniliklere ayrıntılı olarak değinilmiştir. Osmanlı döneminde yapılan reformlara değinilmiştir.
5- Osmanlı aydınları, gazetecilik, edebiyat ve tiyatro gibi konulara değinilmiştir.
6- Osmanlı Dönemi eğitim kurumları hakkında detaylı bilgi verilmiş, medreselerden modern okullara geçiş sürecine değinilmiştir.
7- Osmanlı döneminde şehir kavramı, kentleşme ve sanayileşme gibi konularda detaylı bilgiler verilmektedir.
8- Sınav
9- Osmanlı Dönemi''ndeki kent meydanı kavramı ve yeni kent olgusu gibi kavramlara değinilmiş ve Türkiye Cumhuriyeti''ndeki kent kavramı arasındaki farklılıklar ele alınmıştır.
10- Osmanlı''dan Cumhuriyet''e kadar hızla değişen şehir algısının kültürel ve toplumsal etkileri ve toplumun bu değişimlere uyum sağlama sürecinde yaşanan gelişmeler üzerinde durulmaktadır.
11- Osmanlı Dönemi''nin son döneminde kurulan yabancı ve kültürel kurumlar üzerinde durulmuştur.
12- Türkiye Cumhuriyeti döneminde modernizm, modernite, devletçilik, devrimcilik gibi kelimeler üzerinde durulmuştur.
13- Türkiye Cumhuriyeti''ndeki eğitim ve kültür yapıları, kamu yapıları ve kültürel-sosyal değişim üzerinde durulmaktadır.
14- Kılık kıyafet değişikliği, harf devrimi gibi Türkiye Cumhuriyeti''nin toplumsal yapısındaki köklü değişiklikler üzerinde durulmuştur.
15- Final
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Osmanlı Döneminde başlayan modernizm çağdaşlık, değişim ve süreklilik gibi kavramları hakkında bilgi edinme.
2- Osmanlı Döneminde tarım araziler toprak kullanımı sosyal ve kültürel yaşam hakkında fikir edinebilme.
3- Osmanlı Döneminde toplumsal yapının değişmesi nüfus hareketlilikleri ve hukuk sistemi hakkında bilgi sahibi olma.
4- Osmanlı döneminde yapılan sanayileşme ve ekonomik değişim hakkında fikir sahibi olabilme.
5- Türkiye Cumhuriyeti döneminde modernizm, çağdaşlık ve yenileşme hakkında bilgi sahibi olma.
6- Osmanlı döneminde kent kavramı ile Türkiye Cumhuriyetinde kent kavramı hakkında fikir sahibi olabilme, değişen kent algısını kavrayabilme.
7- Türkiye Cumhuriyeti döneminde sosyal hayat, kültürel hayat hakkında bilgi edinebilme.
8- Osmanlı Döneminde gazete, tiyatro kılık kıyafet gibikonular hakkında fikir sahibi olabilme.
9- Türkiye Cumhuriyeti döneminde Harf inklabı, kılık kıyafet değişimi hakkında fikir sahibi olabilme.
10- Türkiye cumhuriyetinde yaşanan toplumsal ve kültürel yaşantının değişimi hakkında bilgi sahibi olabilme.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Osmanlı Devleti'nin yıkılış sürecini anlatabilecek.
2- Osmanlı Devleti'nin yıkılış sürecindeki olayları, savaşları anlatabilecek.
3- Mondros Mütarekesi ve bu süreçte yaşananları anlatabilecek
4- Mustafa Kemal Atatürk'ün yeni Türk devleti kurma fikrinin doğuşunu ve gelişimini anlatabilecek
5- TBMM'nin ortaya çıkışı ve özelliklerini anlatabilecek
6- TBMM'nin yaptıklarını, karşılaştığı siyasi ve askeri olayları anlatabilecek
7- Kurtuluş Savaşı'nın hangi şartlarda kazanıldığını ortaya koyabilecek
8-
9-
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 1 3 3
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 1 3 3
Sunum / Seminer hazırlama 1 3 3
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     15
AKTS     0.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   60
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   0
Genel toplam   60

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar