Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
YEŞİL ÇÖZÜCÜLER |
İkinci düzey |
KİM 599 |
Seçmeli |
1 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yoktur.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MUSTAFA SOYLAK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, çevreye duyarlı ve sürdürülebilir kimyasal uygulamalar çerçevesinde yeşil çözücüler kavramını tanıtmak; geleneksel çözücülerle karşılaştırmalı olarak yeşil çözücülerin kimyasal, fiziksel ve çevresel özelliklerini değerlendirmek; ayrıca öğrencilerin, yeşil kimya ilkeleri doğrultusunda alternatif çözücülerin seçimi ve kullanımı konusunda bilgi ve beceri kazanmalarını sağlamaktır.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders, kimya ve mühendislik alanlarında kullanılan geleneksel çözücülere alternatif olarak geliştirilen çevre dostu ve sürdürülebilir yeşil çözücülerin temel prensiplerini ve uygulamalarını incelemektedir. Ders kapsamında yeşil çözücülerin özellikleri, üretim yöntemleri, çevresel etkileri ve endüstriyel uygulamalarda kullanımı ele alınmaktadır. Ayrıca, yeşil kimya ilkeleri ışığında çözücü seçim kriterleri ve çevresel sürdürülebilirlik açısından değerlendirmeler yapılmaktadır.
|
1- |
Yeşil Kimya ve Yeşil Çözücülerin Tanımı
|
2- |
Geleneksel Çözücüler ve Çevresel Etkileri
|
3- |
Yeşil Çözücülerin Temel Özellikleri ve Sınıflandırılması
|
4- |
Biyolojik Bazlı ve Yenilenebilir Kaynaklardan Elde Edilen Çözücüler
|
5- |
Su ve Süperkritik CO₂ Kullanımı
|
6- |
İyonik Sıvılar ve Derişik Tuzlar
|
7- |
Derin Eutektik Çözeltiler (DES) ve Uygulamaları
|
8- |
Yeşil Çözücülerin Sentez Yöntemleri
|
9- |
Çözücü Seçimi için Çevresel ve Sağlık Kriterleri
|
10- |
Endüstriyel Uygulamalarda Yeşil Çözücüler
|
11- |
Yeşil Çözücülerin Performans Değerlendirmesi ve Karşılaştırılması
|
12- |
Yeşil Çözücülerin Geri Kazanımı ve Yeniden Kullanımı
|
13- |
Çevresel Sürdürülebilirlik ve Atık Yönetimi
|
14- |
Yeşil Çözücülerin Geleceği ve Araştırma Alanları
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Yeşil kimya prensiplerini ve yeşil çözücülerin çevresel önemini açıklayabilme.
|
2- |
Geleneksel çözücülerin çevre ve insan sağlığı üzerindeki olumsuz etkilerini tanımlayabilme.
|
3- |
Yeşil çözücülerin türlerini ve temel özelliklerini ayırt edebilme.
|
4- |
Biyolojik bazlı ve yenilenebilir kaynaklardan elde edilen yeşil çözücüleri tanıyabilme.
|
5- |
Süperkritik CO₂, iyonik sıvılar ve derin eutektik çözeltiler gibi modern yeşil çözücü teknolojilerini anlayabilme.
|
6- |
Yeşil çözücülerin sentez ve kullanım yöntemlerini uygulayabilme.
|
7- |
Çevresel ve sağlık kriterlerine göre uygun çözücü seçimi yapabilme.
|
8- |
Endüstriyel süreçlerde yeşil çözücülerin uygulanabilirliğini değerlendirebilme.
|
9- |
Yeşil çözücülerin geri kazanımı ve sürdürülebilir kullanımı için yöntemler geliştirebilme.
|
10- |
Yeşil çözücülerin gelecekteki araştırma alanları ve gelişim potansiyelini kavrayabilme.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kimyasal problemlere temel kimya bilgi ve becerilerini kullanarak tek başına çözümler üretebilme yeteneği
|
|
2- |
İleri araştırmalarda bilgi ve beceri düzeyi planlama ve yürütebilme yeteneği
|
|
3- |
Ulusal ve uluslararası düzeyde kimya ile ilgili konuları izleyebilir, değerlendirip ve yorumlayabilme yeteneği
|
|
4- |
Alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirerek bilgi toplumu oluşum sürecine katkı yapabilme yeteneği
|
|
5- |
Kimya alanında lisans düzeyinde kazanılan bilgileri genişletmek ve geliştirebilme yeteneği
|
|
6- |
Bilimsel ve analitik düşünme ve sentez yapabilme formasyonu kazandırmak
|
|
7- |
Kimya alanında çeşitli cihazları kullanır ve sonuçlarını yorumlayabilme
|
|
8- |
Uzmanlık alanı ile ilgili deneyleri tasarlar ve uygulayabilme yeteneği
|
|
9- |
Deneysel verilerin değerlendirilmesinde çeşitli istatistik metotları ve paket programları kullanabilme yeteneği
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
4
|
56
|
Ödevler
|
14
|
2
|
28
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
14
|
1
|
14
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
14
|
1
|
14
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
14
|
1
|
14
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
14
|
2
|
28
|
Toplam iş yükü
|
|
|
186
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
50
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Green Solvents for Chemistry: Perspectives and Practice"
Paul T. Anastas, Michael A. Kirchhoff
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Deep Eutectic Solvents: Synthesis, Properties, and Applications"
Diego J. Ramón and Pedro Lozano (Eds.)
|
|