Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TOPRAK BİYOLOJİSİ |
Birinci düzey |
BİY458 |
Seçmeli |
8 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. AYŞE TOLUK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. AYŞE TOLUK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı; öğrencilerin, toprak canlılarının tür kompozisyonuna dayanarak toprağın özelliklerinin belirlenmesi, topraktaki biyolojik olaylar ve onların toprak üzerine etkileri hakkında bilgi kazanmalarını sağlamaktır.
|
Dersin tanımı
|
Bu derste; Canlıların yaşam ortamı olarak toprağın tanımı ve özellikleri, toprak hayvanları ile ilişkili bazı terimlerin açıklaması, toprak ve döküntüde yaşayan canlıların morfolojisi, biyolojisi ve ekolojisi, toprak biyolojisinde araştırma yöntemleri konuları işlenmektedir.
|
1- |
Toprağın fiziksel ve kimyasal özellikleri
|
2- |
Toprağın fiziksel ve kimyasal özellikleri
|
3- |
Bitkiler, Bakteriler
|
4- |
Funguslar, Aktinomisetler, algler, Likenler
|
5- |
Toprak protozoonları,Turbellaria, Nematoda
|
6- |
Oligochaeta, Hirudinea, Tardigrada, Terrestrial Gastropoda
|
7- |
Scorpionida, Araneida, Pseudoscorpionida, Opiliones
|
8- |
Acarina,Myriapoda, Insecta
|
9- |
Toprakta yaşayan omurgalı hayvanlar
|
10- |
Toprak hayvanlarının ayıklanmasında kullanılan aygıtlar ve gereçler
|
11- |
Populasyon yoğunluğunu belirleme yöntemleri
|
12- |
Populasyon yoğunluğunu belirleme yöntemleri
|
13- |
Toprak faunasının biyokütlesinin ölçülmesi, biyosönotik indeksler
|
14- |
Toprak faunasının biyokütlesinin ölçülmesi, biyosönotik indeksler
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Toprak ve Toprakta Yaşayan canlılar ile ilgili temel kavramları tanımlar
|
2- |
Toprakta yaşayan canlıların özellikleri ve toprak oluşumuna katkılarını tanımlar
|
3- |
Bitkiler, Bakteriler, Mantarlar Ve Aktinomisetlerin toprak oluşumuna katkıları hakkında bilgi sağlar.
|
4- |
Toprak protozoonları,Turbellaria, Nematoda,Oligochaeta, Hirudinea, Tardigrada, Terrestrial Gastropoda
Scorpionida, Araneida, Pseudoscorpionida ve Opiliones 'lerin toprak oluşumuna katkıları hakkında bilgi sağlar.
|
5- |
Acarina,Myriapoda, Insecta ve Toprakta yaşayan omurgalı hayvanların toprak oluşumuna katkıları hakkında bilgi sağlar.
|
6- |
Toprak hayvanlarının ayıklanmasında kullanılan aygıtlar ve gereçler,Populasyon yoğunluğunu belirleme yöntemleri ve Toprak faunasının biyokütlesinin ölçülmesi, biyosönotik indeksler hakkında bilgi sağlar.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olur, bunları kullanabilir.
|
|
2- |
Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanır.
|
|
3- |
Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
|
|
4- |
Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilir.
|
|
5- |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
6- |
Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilir.
|
|
7- |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenir.
|
|
8- |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanır.
|
|
9- |
Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
|
|
10- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanır.
|
|
11- |
Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
|
|
12- |
Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanır.
|
|
13- |
Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
|
|
14- |
Biyolojik teknolojileri eğitime, endüstriye, tarıma, sağlık ve çevre problemlerine uygulayabilme konularında yeterli bilince sahip olur.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
1
|
10
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
72
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
90
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Dindal, D. L., 1990, Soil Biology Guide, John Wiley and Sons, New York.
2. Gorny, M., Grüm, L., Methods in Soil Zoology, Elsevier, PWN Ltd.¬, Warszawa.
3.Selected papers from Pedobiologia.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Toprak Biyolojisi ile ilgili çeşitli dergilerden makaleler
|
|