Giriş | English

Lisans > Fen Fakültesi > Biyoloji > TOPRAK BİYOLOJİSİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TOPRAK BİYOLOJİSİ Birinci düzey BİY458 Seçmeli 8 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. AYŞE TOLUK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. AYŞE TOLUK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı yok
Dersin veriliş şekli Yüz Yüze
Dersin amacı Bu dersin amacı; öğrencilerin, toprak canlılarının tür kompozisyonuna dayanarak toprağın özelliklerinin belirlenmesi, topraktaki biyolojik olaylar ve onların toprak üzerine etkileri hakkında bilgi kazanmalarını sağlamaktır.
Dersin tanımı Bu derste; Canlıların yaşam ortamı olarak toprağın tanımı ve özellikleri, toprak hayvanları ile ilişkili bazı terimlerin açıklaması, toprak ve döküntüde yaşayan canlıların morfolojisi, biyolojisi ve ekolojisi, toprak biyolojisinde araştırma yöntemleri konuları işlenmektedir.

Dersin içeriği
1- Toprağın fiziksel ve kimyasal özellikleri
2- Toprağın fiziksel ve kimyasal özellikleri
3- Bitkiler, Bakteriler
4- Funguslar, Aktinomisetler, algler, Likenler
5- Toprak protozoonları,Turbellaria, Nematoda
6- Oligochaeta, Hirudinea, Tardigrada, Terrestrial Gastropoda
7- Scorpionida, Araneida, Pseudoscorpionida, Opiliones
8- Acarina,Myriapoda, Insecta
9- Toprakta yaşayan omurgalı hayvanlar
10- Toprak hayvanlarının ayıklanmasında kullanılan aygıtlar ve gereçler
11- Populasyon yoğunluğunu belirleme yöntemleri
12- Populasyon yoğunluğunu belirleme yöntemleri
13- Toprak faunasının biyokütlesinin ölçülmesi, biyosönotik indeksler
14- Toprak faunasının biyokütlesinin ölçülmesi, biyosönotik indeksler
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Toprak ve Toprakta Yaşayan canlılar ile ilgili temel kavramları tanımlar
2- Toprakta yaşayan canlıların özellikleri ve toprak oluşumuna katkılarını tanımlar
3- Bitkiler, Bakteriler, Mantarlar Ve Aktinomisetlerin toprak oluşumuna katkıları hakkında bilgi sağlar.
4- Toprak protozoonları,Turbellaria, Nematoda,Oligochaeta, Hirudinea, Tardigrada, Terrestrial Gastropoda Scorpionida, Araneida, Pseudoscorpionida ve Opiliones 'lerin toprak oluşumuna katkıları hakkında bilgi sağlar.
5- Acarina,Myriapoda, Insecta ve Toprakta yaşayan omurgalı hayvanların toprak oluşumuna katkıları hakkında bilgi sağlar.
6- Toprak hayvanlarının ayıklanmasında kullanılan aygıtlar ve gereçler,Populasyon yoğunluğunu belirleme yöntemleri ve Toprak faunasının biyokütlesinin ölçülmesi, biyosönotik indeksler hakkında bilgi sağlar.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olur, bunları kullanabilir.
2- Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanır.
3- Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
4- Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilir.
5- Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
6- Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilir.
7- Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenir.
8- Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanır.
9- Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
10- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanır.
11- Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
12- Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanır.
13- Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
14- Biyolojik teknolojileri eğitime, endüstriye, tarıma, sağlık ve çevre problemlerine uygulayabilme konularında yeterli bilince sahip olur.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 1 10 10
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     72
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 90
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 10
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1. Dindal, D. L., 1990, Soil Biology Guide, John Wiley and Sons, New York. 2. Gorny, M., Grüm, L., Methods in Soil Zoology, Elsevier, PWN Ltd.¬, Warszawa. 3.Selected papers from Pedobiologia.
Yardımcı Kaynaklar Toprak Biyolojisi ile ilgili çeşitli dergilerden makaleler

Ders ile ilgili dosyalar