Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
GÜNLÜK HAYATTA KİMYA |
Birinci düzey |
KİMS254 |
Seçmeli |
3 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. NİLGÜN ÖZPOZAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Nilgün Özpozan
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Kimya evrenin başlangıcından bu yana yaşamsal reaksiyonları, madde etkileşimlerini, maddenin içyapısını ve evreni inceleyerek kendi alanında biz insanlara anlaşılır, erişile bilinir ve kullanıla bilinir bilgiler sunmaktadır. Yaşamımız ile iç içe bir bilim dalı olan kimyanın hayatı kolay kılmakta nasıl kullanıldığını anlatmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Kimya biliminin günlük yaşamda nerelerde kullanıldığının bilinmesi hem bilimsel hem insan yaşamında kimyanın nasıl kullanılacağını tespit etmek için verilen örneklerle anlatım yapılmaktadır.
|
1- |
kimya dersini bitiren öğrenci hangi sorulara cevap verebilir.
|
2- |
Kimyanın hayatımızdaki yeri ve önemi, kimyanın alt dalları ve içerdikleri konular.
|
3- |
Kimya Yardımı İle Daha İyi Yemek Yapmanın yolları,
|
4- |
Dünyadaki en tehlikeli kimyasal maddeler nelerdir? bunlardan nasıl korunulur?
|
5- |
Kitaplar neden kokar, kar tanelerinin arkasındaki derin bilim
|
6- |
Ara sınav
|
7- |
Vücudumuzda bulunan elementler ve işlevleri
|
8- |
Vücutta kimya, metabolizma, açlık hissi sindirim ile kimya arasındaki korelasyon
|
9- |
Fermantasyon nedir ve nerelerde işimize yarar
|
10- |
Sabun nedir nasıl yapılar, deterjanlar
|
11- |
Günlük Hayatta Kullandığımız Organik Bileşikler Nelerdir?
|
12- |
Gıda katkı maddeleri nelerdir? E ile başlayan bu maddeler zararlı ise neden kullanılmaktadır?
|
13- |
Sera etkisi nedir? Sert su nedir ve nasıl yumuşatılır?
|
14- |
Tekrar şarj edilebilen pillerin çalışma prensibi nedir?
|
15- |
Günlük yaşamda sağlığı tehdit eden maddeler nelerdir?
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
• Her ikisi de madde bilimi olan fizik ve kimya ana amaçlar yönünden nasıl ayrıldığını izah edebilir.
|
2- |
Kimya sözcüğüyle kimya bilimi arasında anlam ilişkisi kurabilir.
|
3- |
Kimyacıların doğayı anlamak ve yeni maddeler yapmak için nasıl bir yöntem takip ettiğini açıklayabilir.
• İlk kimyacıların yaptığı önemli işleri açıklayabilir.
• Odun kömürünün keşfini ve metalurjideki rolünü açıklayabilir.
• Camın insan hayatındaki rolünü açıklayabilir.
• İlk çağlardan beri sabunun nasıl hazırlandığını ve temizlik açısından rolünü açıklayabilir.
• Merkezi bir bilim olan kimyanın ilişkili olduğu 30 dan fazla sektörden en az 10 tanesini yazabilir.
• Kimyayı yararlı ve üretken yapan özelliklerini açıklayabilir.
|
4- |
Doğayı tanımanın ve sentezin kimyanın gelişmesindeki rolünü açıklayabilir.
• Cilalı taş devrinden başlayarak sanayi devrimine kadar olan dönemleri kronolojik tarihsel olarak ifade edebilir ve İlk çağ, ortaçağ, yeniçağ ve yakın çağda yapılan önemli keşifleri açıklayabilir.
• İnsanlığın yeryüzünde kurduğu önemli medeniyetleri tanımlayabilir. • Yunan filozoflarının 4 element görüşünün ne anlama geldiğini açıklayabilir.
|
5- |
• 18, 19, 20 ve 21 yüzyıl kimyasallarının temel özelliklerini açıklayabilir.
• Kimya sektörünün neleri kapsadığını açıklayabilir.
• Kimya sanayinin yaşama katkısını açıklayabilir.
• Dünyadaki Kimya Sanayi''''nde ara kimyasallar, özel kimyasallar, farmasötikler ve tüketici kimyasallarının Kimya Sanayi içerisindeki yüzde ağırlıklarını ifade edebilir.
• Kimyasal ürün gruplarını tanımlayabilir, bu ürün gruplarının toplam üretim içindeki paylarını yaklaşık olarak izah edebilir.
• Türkiye kimya sektörünün çalışan sayısı, ithalatı, ihracatını ve kimya sektörünün alt sektörlerini ifade edebilir.
|
6- |
• Türkiye kimya sektörünün güçlü ve zayıf yönlerini açıklayabilir.
• Kimyanın teşhis ve tedavi açısından insan sağlığı ve hayvan sağlığına katkılarını açıklayabilir.
• Kimya biliminin insan ömrüne etkisini sayısal değerlerle açıklayabilir. • Antibiyotiklerin insan sağlığı açısından önemini açıklayabilir.
• Bakteriyi öldüren ilacın insanı niçin öldürmediğini açıklayabilir.
• Rasgele ilaç keşfi ile ve Rasyonel ilaç tasarımının nasıl yapıldığını açıklayabilir.
• Biyokimyasal süreçlerin tanımlanmasının ilaç geliştirmede rolünü açıklayabilir.
• İlaç geliştirmede bilgisayarlı ilaç tasarımını rolünü tanımlayabilir.
• Modern Anestetiklerin cerrahideki rolünü açıklayabilir.
• Bakterilerin İlaca direnç geliştirmesinin nedenlerini ve sonuçlarını açıklayabilir.
• HIV, Enflüanza, Kanser, Alzheimer ilaçları ve organ nakillerinde etkin tedavi yöntemleri için kimyadan beklenenleri açıklayabilir.
• Hayatın enerji döngüsünü sağlayan fotosentezi kimyasal tepkimelerle birlikte açıklayabilir.
• Hayat için gerekli temel moleküller ve maddeleri yazabilir.
|
7- |
•Modern konutlar e İnşaat açısından kimyanın rolünü açıklayabilir.
• Ev içinde kullanılan malzemeler açısından kimyanın rolünü açıklayabilir.
|
8- |
• Tekstil ve giyim açısından kimyanın rolünü açıklayabilir.
|
9- |
• Gıda hazırlanması ve tedarik zinciri açısından kimyanın rolünü açıklayabilir.
|
10- |
• Çevre açısından kimyanın rolünü açıklayabilir.
• Temiz enerji açısından kimyanın rolünü açıklayabilir.
• Küresel ısınmanın temel yönlendiricilerini ve mekanizmasını açıklayabilir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Ortaöğretimde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç, gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olabilme becerisi
|
|
2- |
Matematik, fen ve kimya alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisi
|
|
3- |
Bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği.
|
|
4- |
Kimya alanıyla ilgili uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek.
|
|
5- |
Mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme yetkinliği
|
|
6- |
Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, sorgulayabilme ve öğrenmeyi yönlendirebilme yetkinliği
|
|
7- |
Sorunlara çözüm önerme yetkinliği.
|
|
8- |
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliği
|
|
9- |
Bir yabancı dili kullanarak Kimya alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile etkin iletişim kurabilme yetkinliği
|
|
10- |
Kimya alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme ve bu yolla doğru bilimsel kaynaklara ulaşabilme yetkinliği
|
|
11- |
Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği
|
|
12- |
Çevre koruma, iş/laboratuvar güvenliği bilinci.
|
|
13- |
Disiplinlerarası konularda/gruplarda çalışabilme becerisi
|
|
14- |
Uygulama için gerekli olan modern cihazları kullanabilme becerisi.
|
|
15- |
Kimya ve ilgili alanlarda dünyadaki yenilikleri ve gelişmeleri takip edebilme yetkinliği
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
5
|
65
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
71
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Chemistry in Context appliying Chemistry to Society
Aproject of the American Chemical Society
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Ders notları
|
|