Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ÇALGI BİLGİSİ II |
Birinci düzey |
MÜZ334 |
Seçmeli |
6 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
EĞİTİM GÖREVLİSİ DENİZ KÖMEK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. RAUF KARIMOV
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik
Dönem içerisinde 2-3 haftada bir öğrencilere işlenen konular üzerinden sorularak sınava yönelik ara değerlendirmeler yapılacaktır.
|
Dersin amacı
|
Enstrümanlar, Organolojik alanda tarihsel olarak incelenir; Organoloji bilim dalına göre sınıflandırılır. Öğrencilere orkestra enstrümanlarını tanıtarak, onların ses aralığını,özelliklerini ve teknik yapılarını anlatılır . Muasır orkestralarda kullanılan çalgıların yabancı dillerde adlarını tanıtma, Ulusal ve evrensel müziği tanıma amaçlanır. Küçük ve sade partitürleri çözümleyebilme. Öğrencilerde yaratıcılık özelliğini geliştirebilme ve eserler üzerinde tahlil yapabilme gibi özellikler geliştirilir.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders enstrumanları tanıma ve genel özelliklerini inceleme,bu enstrümanların orkestradaki yerlerini ve pozisyonlarını belirten bir derstir.
|
1- |
Partitür ve küçük orkestralar için yazılmış eserler.
|
2- |
Büyük senfoni orkestrası.
|
3- |
Büyük senfoni orkestraların düzeni
|
4- |
Dilcikli çalgılar.
|
5- |
Körüklü çalgılar.
|
6- |
Telli çalgılar
|
7- |
Genel tekrar. Seminer.
|
8- |
SINAV HAFTASI
|
9- |
SINAV HAFTASI
|
10- |
Elektrikli ve elektronik müzik enstrümanları.
|
11- |
Piyano öncesi klavyeli çalgılar.
|
12- |
Piyano.Tarihi ve gelişimi.
|
13- |
Org ve diğer klavyeli çalgılar
|
14- |
Müzik araç gereçleri.Çalgılarda aktarma.Uyarım.
|
15- |
Genel tekrar.Seminer.
|
16- |
FİNAL HAFTASI
|
17- |
FİNAL HAFTASI
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Müziğin organı sayılan çalgıları inceler.
|
2- |
Tüm müzik aletlerinin türlerini, yapım biçimlerini, ilkçağdan bugüne kadar geçirmiş oldukları değişimleri kavrar
|
3- |
Müzikbilimsel araştırma projesi tasarlayabilme ve verilerin toplanmasına yönelik yöntem ve teknikleri uygulayabilme.
|
4- |
Müzik Bilimleri kapsamında yer alan disiplinleri (Tarihsel müzikoloji, Sistematik müzikoloji ve Etnomüzikoloji) tanımlayabilme ve bu disiplinler arasındaki kuramsal ve uygulamalı farklılıkları açıklayabilme.
|
5- |
Avrupa, Kuzey ve Güney Amerika çalgılarını tanıma becerilerini kazanır.
|
6- |
Organoloji biliminin kapsamı ve tarihçesini idrak eder.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Güncel sanat kavramlarını anlamak ve ilişkiler kurarak açıklayabilmek
|
|
2- |
Müzik sanatının temel dinamiklerini anlamak, tarihini öğrenmek ve güncelle ilişkilendirebilmek
|
|
3- |
Alanının terminolojisini öğrenmek, kendi yazı ve sunularında sanatın dilini etkili kullanmak
|
|
4- |
Alanında kullanılan yeni yöntem -teknikleri bilmek ve özgün çalışmaların gerçekleştirilebilmesinde kullanabilmek
|
|
5- |
Araştırma yöntem - tekniklerini bilmek ve alanında uygulayabilmek
|
|
6- |
Alanında proje geliştirmek, projesini uygulayarak hayata geçirebilmek
|
|
7- |
Etik kurallara uymak ve sosyal sorumluluk bilinci taşıyabilmek
|
|
8- |
Alanında paylaşıma açık sanatsal etkinlikler düzenlemek; Yaptığı çalışmaları etkili bir şekilde sunabilmek
|
|
9- |
Güncel yayınları, oluşum ve aktiviteleri (konserleri) takip etmek, katılımcı olabilmek
|
|
10- |
Evrensel, ulusal, yerel sanat ve tasarım değerlerinin farkında olabilmek
|
|
11- |
Herhangi bir sanatsal etkinliği (konser, dinleti vb.) çözümleyici ve eleştirel bakış açısı ile değerlendirebilmek
|
|
12- |
Alanın gerektirdiği bilgisayar programlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini sanatsal anlamda kullanabilmek
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
12
|
2
|
24
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
12
|
2
|
24
|
Ödevler
|
2
|
1
|
2
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
2
|
2
|
Kısa sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
59
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
1
|
40
|
Ödev
|
1
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Francis W. Galpin, A Textbook of European Musical Instruments - Their Origin, History and Character, Williams & Norgate, ltd (1937)
Gerald R. Hayes, Virdung and Agricola, The Musical Times, Vol. 68, No. 1011 (May 1, 1927), pp. 403-405, Published by: Musical Times Publications Ltd.
Grove: Dictionary Of Music (3rd Ed. By H. C. Colles), London,1927
Gruber R,İstoriya Muzıkalnoy Kulturı,S drevneyşih vremen do konsa 16 v,Tom 1,çast pervaya, M, Gosudarstvennoe Muzıkalnoe İzdatelstvo 1941 g,596 s.
Hornbostel and Sachs “Systematik der Musikinstrumente”, “Zeitschrift für Ethnologie”, Jahrg. XLVI, 1914
Kartomi, Margaret J. On Concepts and Classifications of Musical Instruments, (1990),
Kartomi, Margaret The Classification of Musical Instruments: Changing Trends in Research from the Late Nineteenth Century, with Special Reference to the 1990s, 2001
Kvifte T, Instruments and the Electronic Age. Towards a Terminology for a Unified Description of Playing Techniques. Oslo, Solum Forlag, 1989
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|