Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ DENİZ ELİF YAVALAR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ DENİZ ELİF YAVALAR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Senkron
|
Dersin amacı
|
İletişim alanında veri, bilgi ve enformasyonun kaynaktan hedefe ulaşımı medya araçlarıyla gerçekleşmektedir. Geleneksel medyada haberin kamuya sunulması gazete, radyo ve televizyon gibi medya araçlarıyla yapılmaktadır. Bu bağlamda ders, öğrencinin karşılaştığı bir olay-olgu yada değişimi nasıl habere dönüştürebileceği hakkında temel becerileri kazandırmayı amaçlar.
|
Dersin tanımı
|
Haber kavramı; haberde nesnellik, haber izleme yöntemleri; haber kaynakları, haberlerde başlık kompozisyonunu oluşturan temel öğeler; haber gövdesi- haber nasıl sonlanır, haber yazım teknikleri; haber filleri, haber yazım kuralları; haber yazarken nelere dikkat edilmeli; haber örnekleri başlıklarından hareketle geleneksel medyanın ürünü haber konusu üzerine odaklanılmaktadır.
|
1- |
Haber olayı ve haber değeri kavramı
|
2- |
Haberde nesnellik, haber izleme yöntemleri
|
3- |
Haber kaynakları, haberlerde başlık kompozisyonunu oluşturan temel öğeler
|
4- |
Haber gövdesi- haber nasıl sonlanır?
|
5- |
Gazete ve dergi haberciliği: Haber yazım teknikleri
|
6- |
Haber filleri (Doğrudan Aktarım Fiilleri)
|
7- |
Haber filleri (Dolaylı Aktarım Fiilleri)
|
8- |
Haber örnekleri
|
9- |
Radyoculukta metin yazarlığının kuralları.
|
10- |
Radyo röportajında, haberinde ve programında kullanılacak metinlerin yazım teknikleri.
|
11- |
Haber örnekleri
|
12- |
Televizyonda metin yazarlığının kuralları
|
13- |
Tv röportajında, haberinde kullanılacak metinlerin yazım teknikleri
|
14- |
Haber örnekleri
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Geleneksel medyada haberin kamuya sunulması gazete, radyo ve televizyon gibi medya araçlarıyla yapılmaktadır. Bu bağlamda haber üzerine kavramsal ve pratik düşünme, temel özelliklerini sorgulama becerisi kazandırmayı amaçlar.
|
2- |
Bir bilgi türü olarak haber ile gerçeklik arasındaki bağlantıyı kurabilmeyi sağlayabilir.
|
3- |
Haber örnekleri üzerinden farklı yaklaşımların değerlendirmesini yapabilmeyi kazandırmayı amaçlar.
|
4- |
Karşılaştığı bir olay-olgu yada değişimi nasıl habere dönüştürebileceği hakkında temel becerileri kazandırmayı amaçlar.
|
5- |
Haber için gittiği kaynaklarla, uygulamalı olarak görüşme deneyimi yaşamayı sağlar.
|
6- |
Haber kaynağından topladığı verileri, habere dönüştürerek pratiğini geliştirebilir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri bilir.
|
|
2- |
Alanındaki içerik üretim süreçlerini bilir.
|
|
3- |
Alanıyla ilgili teknolojik gelişmeleri takip eder; mevcut teknolojileri kullanabilir.
|
|
4- |
Alanıyla ilgili mesleki sorunları saptama, yorumlama ve çözme becerisine sahiptir.
|
|
5- |
İletişim alanının tarihsel gelişim sürecini bilir.
|
|
6- |
Ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
|
|
7- |
Mesleki etik ilkelerini bilir ve uygular.
|
|
8- |
Temel düzeyde sosyal bilimler formasyonuna sahiptir.
|
|
9- |
İş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve deneyim sahibidir; girişimci ve yenilikçi yaklaşım bilinciyle davranır.
|
|
10- |
Toplumsal sorunlara karşı farkındalık sahibidir; bu sorunların iletişim alanıyla bağını kurar.
|
|
11- |
İş sağlığı ve güvenliği konusunda alanıyla ilgili bilgiyi kendi alanında uygular.
|
|
12- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
3
|
30
|
Ödevler
|
10
|
3
|
30
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
114
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Kemal Aslan, Bende Yazarım "Örneklerle Haber Yazmak", Anahtar kitaplar yayınevi, 2004. Kemal Aslan,Haberin Yol Haritası, Anahtar kitaplar Yayınevi, 2004. Atilla Girgin, Haber Yazmak, Der Yayınları, 2010. Erkan Yüksel&Hüseyin Gürcan, Haber Toplama ve Yazma Teknikleri
Haber ve Habercilik, Gazetecilik Üzerine Düşünmek, IPS Vakfı yay. Gazetecilik ve Habercilik drl. S.Alankuş, IPS Vakfı yay. Oya Tokgöz Temel Gazetecilik Ayşe İnal, Haberi Okumak Sevda Alankuş, Yeni Habercinin El Kitabı "Okuldan Haber Odasına", IPS Vakfı yay.
|
|