Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Çerkez Dili ve Kültürü > SÖZLÜ ANLATIM III
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SÖZLÜ ANLATIM III Birinci düzey ÇER 301 Zorunlu 5 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili Çerkesçe
Koordinatör PROF. DR. ZAUAL IONOV
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. ZAUAL IONOV
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Filolog öğrencilerin bilimsel ve teorik eğitim seviyelerini arttırmak, dilin pratik kullanım becerilerini geliştirmek. " Sözlü anlatım " dersinin üçüncü kısmı, bir akademik dönem boyunca öğretim için tasarlanmıştır. Disiplin, " Sözlü anlatım" konusunda uzmanlaşmış filoloji Fakültesi''''nde Üçüncü sınıf öğrencilerine okunur. Kurs büyüklüğü dönem başına 52 saattir. Bir ara sınav (dönem ortasında) ve bir final sınavı (dönem sonunda) kabul edilir.
Dersin tanımı Ders, modern Çerkes dilinin yapısal-dilbilimsel, iletişimsel-pragmatik ve etik-konuşma normlarının geliştirilmesini, çeşitli alanlarda etkili iletişim becerilerinin oluşturulmasını amaçlamaktadır. Çerkes dilinde elde edilen teorik bilginin pratikte sabitlenmesi: pratik görevlerin uygulanması, kelime oluşumu ve morfoloji alanındaki alıştırmalar.

Dersin içeriği
1- 1.Çerkes dilinde türev, türev olmayan ve üreten temeller. Temelin fonetik ve morfolojik yapısı. 2.Çerkes dilinde kelimelerin morfemik bileşimi. Kelimenin ana unsuru olarak kök morfemi.
2- 3. Çerkes dilinin kelime oluşturma ve çekme ekleri. Bölünmez ve belirsiz temeller. 4. Çerkes dilinin kelime oluşum modelleri.
3- 5. Çerkes dilinin konuşmasının bölümleri. Kelimelerin sözcüksel ve dilbilgisel anlamları. İsim konuşmanın bir parçasıdır. Çerkes dilinde isimlerin gramer kategorileri. 6. Çerkes dilinde kendi ve ortak isimler. Çerkes dilinde kesinlik ve belirsizlik kategorisi. Çerkes dilinde isimlerin sayısı kategorisi.
4- 7. Ölüm kategorisi. Çerkes dilinin vaka sisteminin özellikleri. 8. İsimlerin kelime oluşumu. İsmin morfolojik analizi.
5- 9. Konuşmanın bir parçası olarak sıfat. Sıfatın gramer kategorileri. Sıfatların sözcüksel ve dilbilgisel kategorileri: niteliksel, göreceli. Sıfatların deklensiyonu. 10. Niteliksel sıfatların karşılaştırmalı ve mükemmel derecesi.
6- 11. Morfolojik kompozisyon ve sıfat oluşturma yolları. Sıfatların üretken kelime biçimlendirici ekleri. Konuşmanın diğer bölümlerinin sıfatlara geçişi. Sıfatın morfolojik analizi. 12. Adı numerative var. Rakamların sözcüksel ve semantik kategorileri.
7- 13. Zamir. Zamirlerin Lexico-semantik grupları. Zamirlerin sözdizimsel işlevleri. Zamirlerin sapması. 14. Konuşmanın bir parçası olarak fiil. Mastar. Fiil kategorisi. Eğim kategorisi.
8- Ara Sınav
9- 15. Fiil zaman kategorisi. Fiil zamanlarının formlarının oluşumu. 16. Dönüş ve karşılıklı dönüşlü fiiller.
10- 17. Geçişli ve geçişsiz fiiller. Fiil kategorisi. Fiil çekimleri. 18. Sözlü kelime oluşumunun yolları. Fiilin kelime oluşturma ve çekme ekleri.
11- 19. Morfem-sözel kelime formlarının yapısal analizi. Fiilin morfolojik analizi. 20. Çerkes dilinin Cemaati. Katılımcıların safları.
12- 21. Katılımcıların sapması. Kelime oluşumu ve kutsallığın kelime değişimi. 22. Kutsallığın sözdizimsel işlevleri. Katılımcının morfolojik analizi.
13- 23. Gerund''''un dilbilgisel kişisi. Gerund''''un sözdizimsel işlevleri. Mikropların morfolojik analizi. 24. Zarf. Zarfların anlamı ve kelime oluşumu. Zarfların değerine göre sıralanması. Zarfın sözdizimsel işlevleri.
14- 25. Konuşmanın servis bölümleri. Postpozisyonların morfolojik ve dilbilgisel özellikleri. Postpozisyonların kelime oluşumu. 26. Sendikaların yazılması ve itaat edilmesi. Parçacıkların değerleri. Ünlemleri değere göre sıralayın. Onomatopoeik ve mimeo-figüratif kelimeler ve sözdizimsel işlevleri.
15- Final sınavı
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Bilmek: - Çerkes dilinin farklı düzeylerde sistemi; kullanım normları; - Çerkes dilinin yazım normları; noktalama normları ve olası değişkenlikleri;
2- - sosyal ve dilsel gerçeklik olgusu. Edebi dilin ulusal (ulusal) dilin özel bir işlenmiş biçimi olarak bilgisi.
3- Yapabilmek: - gerekli hedeflere bağlı olarak, farklı seviyelerde dil birimlerini analiz etmek için metodolojiyi seçin;
4- Sahiplenmek: - temel bilimsel kategorilerle çalışma becerisi; - farklı düzeylerde dilsel birimlerin dilsel analiz yöntemleri;
5- - konuşma kültürü, herhangi bir metnin nitelikli bir sözcük-gramer analizi becerileri.
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Çerkesçe okuma-yazma, dinleme-konuşma becerilerini ileri düzeyde geliştirir. Ulusal ve uluslararası platformlarda, kendisini etkili bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilecek Çerkesçe dil yeterliğini kazanır.
2- Çerkes edebiyatına ait farklı türden eserleri; bu eserlerin tarihi, kültürel ve sosyal bağlamını öğrenir.
3- Çerkes dilinin yapısını, özelliklerini ve gelişimini öğrenir. Dilbilgisi, ses bilgisi, söz-dizim, anlambilim, biçembilim, söylembilim ve derlembilim konularında yetkinlik kazanır.
4- Çerkesçeden Türkçeye, Türkçeden Çerkesçeye farklı alanlardan her seviyede metinleri tercüme edebilecek bilgi ve yetkinliğe sahip olur.
5- Alanıyla ilgili en son bilgi ve teknolojileri öğrenir. Türkiye ve dünyanın farklı ülkelerinde Çerkes dili alanında mesleğini icra edecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip olur.
6- Dilbilim, yabancı dil öğretimi, edebiyat eleştirisi ve metin çevirisi gibi alanlarda yeterli bilgi ve birikime sahip olur. Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri ilgili alanlarda da kullanabilecek yetkinliğe sahiptir.
7- Mesleği ile ilgili alanlarda karşılaşılan problemleri tanımlar ve bu konuda beklentileri karşılayacak çözümler geliştirir. Karşılaşılan problemlerin çözümü için ilgili kurumlar ile iş birliği yapma ve çözüm geliştirme becerisi kazanır.
8- Mesleki etik ve sorumluluk bilinci gelişir.
9- Disiplinlerarası bilgi birikimi ve bakış açısı kazanır. Programda yer alan disiplinlerarası dersler sayesinde dil ve edebiyat çalışmalarının farklı diğer disiplinler ile ilişkisini öğrenir. Disiplinlerarası bilgisini ve birikimini kullanabilecek yetkinliğe sahip olur.
10- Edebiyat ve Dil Kuramlarını bilir. Eleştirel ve analitik düşünme becerisi geliştirir. Sahip olduğu kuramsal bilgiyi ve eleştirel birikimi etkili olarak kullanır.
11- Bireysel olarak ve grup içinde uyumlu çalışır. Mesleği ile ilgili proje, inovasyon ve ARGE çalışmaları geliştirme ve uygulama becerisi kazanır.
12- Mesleğine özgün birikimi kullanarak kültürel farklılıkları dikkate alan, evrensel standartlara uygun karşılaştırmalı bir araştırma, eğitim ve öğretim anlayışı geliştirir.
13- Mesleki ve bireysel alanlarda yaşam boyu öğrenme becerisine ve yetkinliğine sahip olur.
14- Edebiyat kültürü içinde çevre, ırk, cinsiyet, din ve ekonomik konularda bilgi ve anlayış sahibi olur. Bu konularda topluma bilgi, birikim ve düşünce olarak katkı sağlayabilecek farkındalık geliştirir.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 0 0 0
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     0
AKTS     0.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   0
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   0
Genel toplam   0

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar