Giriş | English

Lisans > Ziraat Fakültesi > Tarimsal Biyoteknoloji > BİTKİ ISLAHI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BİTKİ ISLAHI Birinci düzey GZM 210 Zorunlu 4 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri GENETİK
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör PROF. DR. MEHMET ARSLAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. MEHMET ARSLAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli TEORİK ANLATIM VE UYGULAMASI
Dersin amacı Bitki Islahının Genetik İlkeleri Ve Islah Yöntemlerini Öğreterek Üretici Ve Tüketicilerin İstekleri Doğrultusunda Bitkileri Islah Edebilecek Gerekli Bilgi Ve Becerilerin Kazandırılması Hedeflenmiştir.
Dersin tanımı Bu ders; bitki ıslahı kavramına girişi, kendine ve yabancı döllenen bitkilerde uygulanan ıslah metotlarını, heterosis ıslahını, mutasyon ıslahını, poliploidi ıslahını, dayanıklılık ıslahı, bitki ıslahında biyoteknolojik yöntemlerin kullanımını ve bitki ıslahçı hakları konularını içermektedir

Dersin içeriği
1- Bitki ıslahının tarihçesi, önemi ve amacı, kültür bitkilerinin evrimi, bitki ıslahının tarımsal üretime etkileri
2- Bitkilerde üreme sistemleri ve ıslah tekniği, çiçek morfolojisi, tozlanma ve döllenme, hücre bölünmesi, tarla bitkilerinde döllenme şekilleri
3- Bitki ıslahının genetik ve stogenetik ilkeleri, bitkilerde değişim, kalıtım mekanizması, basit karakterlerin kalıtımı, iki karakterli melezleme ve kalıtımı, allel genler arası ilişkiler, allel olmayan genler arası ilişkiler
4- Bağlantı (linkage), kantitatif kalıtım, kalıtım derecesi (heritability)
5- Hetorosis ve bitki ıslahı yönünden önemi, heterosisin genetik açıklaması, heterosisin ıslahta kullanımı
6- Bitkilerde uyuşmazlık ve kısırlık. Genetik erkek kısırlığı, stoplazmik erkek kısırlığı, stoplazmik genetik erkek kısırlığı.
7- Kendine döllenen bitlilerde uygulanan ıslah yöntemleri. Seleksiyon ıslahı,Melezleme ıslahı
8- Yabancı döllenen bitkilere uygulanan ıslah yöntemleri. Seleksiyon ıslahı, melezleme ıslahı, sentetik çeşitler
9- Hem kendine hem yabancı döllenen bitlilerde uygulanan ıslah yöntemleri. mutasyon ıslahı, tek tohum soy yöntemi, erken kuşaklarda değerlendirme
10- Hem kendine hem yabancı döllenen bitlilerde uygulanan ıslah yöntemleri. Mutasyon ıslahı, poyploidy
11- Dayanıklılık ıslahının temel ilkeleri, dayanıklılıkğın mekanizması ve kalıtımı.
12- Hastalıklara ve zararlılara dayanıklılık ıslahı
13- Ters çevre şartlarına dayanıklılık
14- Moleküler bitki ıslahının temel ilkeleri ve önemli gen aktarma teknikleri
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- KÜLTÜR BİTKİLERİNDE VERİMİNİN ARTIRILMASINDA BİTKİ ISLAHININ ÖNEMİNİ ÖĞRENEBİLECEKTİR.
2- KÜLTÜR BİTKİLERİN EVRİMİNİ VE GEN MERKEZLERİNİ, BİTKİLERİN ÇİÇEK BİYOLOJİSİ VE ÜREME SİSTEMLERİNİ
3- YENİ TARIMSAL ALANLARA UYGUN ÇEŞİTLERİN GELİŞTİRİLMESİ ÖĞRENEBİLECEKTİR.
4- MODERN BİTKİ ISLAHININ GENETİK PRENSİPLERİNİ, VE BİTKİLERDE MELEZLEME TEKNİĞİNİ ÖĞRENEBİLECEKTİR.
5- MELEZLEMELERDEN SONRA ORTAYA ÇIKABİLECEK GENETİK AÇILIMLAR, BİTKİLERİN TARIMSAL ÖZELLİKLERİ
6- BİYOTİK VE ABİYOTİK SİTRES FAKTÖRLERİNE KARŞI (HASTALIK, KURAK, SOĞUK VS.) DAYANIKLI ÇEŞİTLERİN GELİŞTİRİLMESİNDE BİTKİ ISLAHININ ÖNEMİNİ ÖĞRENEBİLECEKTİR.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Bitkisel ve hayvansal tarım üretimin genel prensiplerini bilir
2- Biyoteknoloji ile ilgili kavram ve teknikleri bilir, inceleyebilir, yorumlayabilir, çözüm üretebilir
3- Biyoteknoloji eğitim alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bitkisel ve hayvansal üretimde kullanabilir
4- Tarımsal faaliyeti içinde yer alan ve ekonomik üretimi yapılan tarımla ilgili genetik gelişim, üreme, genetik mühendisliği, endüstriyel üretim, bitkisel, hayvansal ve mikrobiyal teknolojik yaklaşımlar, enzim teknolojisi konularında gerekli bilgiye sahiptir.
5- Biyoteknoloji alanında ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir
6- Yaşam boyu öğrenme gereçlerinin ve sistemlerinin farkındadır ve etkin olarak kullanabilir. İçinde bulunduğu sosyal çevre ile iletişim kurar, faydalı projeler üretir ve uygular
7- Islah çalışmalarını yürütebilir, ıslah çalışmalarında moleküler ve doku kültürü uygulamalarını bilir ve uygulayabilir.
8- Genetik mühendisliği ve rekombinant DNA teknolojisi için gerekli moleküler teknikleri bilir ve uygulayabilir.
9- Genetik mühendisliği ve biyoteknoloji alanında etik ilkelere vakıftır.
10- Bitki, Hayvan ve Mikro organizmalarının biyolojisini, fizyolojisini ve genetiğini bilir
11- Tohum teknolojisinde girişimcilik yapabilir ve DNA testleriyle ilgili tarım, çevre ve tıp alanında çalışabilir
12- Bitki, hayvan ve mikrobiyoloji alanda girişimcilik yapabilir ve enzim ve gen teknolojilerinde proje üretebilir
13- İngilizce literatürü takip edebilecek durumdadır
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 4 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 7 5 35
Ödevler 2 4 8
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 8 2 16
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     149
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 70
Kısa sınav 3 20
Ödev 2 10
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı ŞEHİRALİ, S. VE M. ÖZGEN, 2006. “BİTKİ ISLAHI” DERS KİTABI, A.Ü. ZİRAAT FAKÜLTESİ YAYINLARI, ANAKARA ÜNİVERSİTESİ MATBAASI, ANKARA
Yardımcı Kaynaklar PRINCIPALS OF CULTIVAR DEVELOPMENT, THEORY AND TECHNIQUE. WALTER R. FEHR IOWA STATE UNIVERSITY

Ders ile ilgili dosyalar