Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MALZEME BİLGİSİ |
Birinci düzey |
ESM 211 |
Zorunlu |
3 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Bu dersi almak için bir ön koşul bulunmamaktadır.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. MEHMET FATİH KAYA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ MEHMET FATİH KAYA
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yardımcı öğretim elemanı bulunmamaktadır.
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze eğitim
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı Enerji Sistemleri Mühendisliği öğrencilerine, atom ve kristal yapısı, metallerin plastik deformasyonu, alaşımların yapısı, faz diyagramları, demir-çelik üretimi, korozyon ve plastik malzemeler konularına ilişkin esas ve ilkeleri öğretmektir.
|
Dersin tanımı
|
Mühendislik uygulamalarında kullanılan malzemelerin fiziksel ve kimyasal özelliklerinin, atom ve kristal yapılarının, mekanik özelliklerinin anlaşılması ve ölçülmesi gibi konular öğrencilere aktarılmaktadır.
|
1- |
Malzeme Bilimine genel giriş ve günümüz mühendislik malzemelerinin tanıtılması ve malzemelerin sınıflandırılması
|
2- |
Atomik yapı-dizilme hareket-bağ yapıları
|
3- |
Kristal-Amorf yapı
|
4- |
Malzemelerde difüzyon,alaşım sistemlerinde katılaşma ve yayınma prensipleri
|
5- |
Yapısal kusurlar ile bunların kristal yapılı malzemelerin özelliklerine etkileri
|
6- |
Malzeme Mekanik Özellikleri ve Mikroyapı Kontrolü
|
7- |
Malzemelerin mekanik özelliklerinin anlaşılması ve bunların ölçülmesi
|
8- |
Malzemelerde Mukavemet artıcı işlemler
|
9- |
Malzeme Üretim yöntemleri ve günümüz mühendislik malzemeleri,
|
10- |
Fazlar kanunu, (tekli, ikili ve üçlü faz diyagramları)
|
11- |
Mühendislik malzemlerinin tanıtımı, malzeme seçimi, Demir alaşımları
|
12- |
Demir dışı alaşımlar
|
13- |
Metal, seramik, polimer ve kompozit malzemelerde yapı-özellik ilişkisi
|
14- |
Korozyon
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Mühendislik malzemelerini sınıflandırmak.
|
2- |
Malzemelerde atomlarası bağlar, atom dizilişleri ve kristalografinin ve bağların malzemelerin özelliklerine etkisini tanımlar.
|
3- |
Temel malzeme özelliklerini ve özelliklere etki eden faktörleri tanımlar.
|
4- |
Elastik ve plastik deformasyon mekanizmalarını ve mukavemet artırıcı yöntemleri açıklar.
|
5- |
Malzemelerin mekanik özelliklerine yönelik test yöntemlerini tanımlar ve seçer.
|
6- |
Malzemelere uygulanan deformasyon mekanizmalarının mikroyapı üzerine etkisini anlamak.
|
7- |
Malzemelerin elektriksel, ısıl, optik ve manyetik özelliklerini tanımlar.
|
8- |
Enerji mühendisliğinde kulanılan malzemeleri ve test yöntemlerini seçer ve özelliklerini tanır.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Etik değerler ve kalite bilinci çerçevesinde ulusal ve uluslararası taleplere cevap verecek nitelikte mühendisler yetiştirmek.
|
|
2- |
Endüstride ve araştırma kuruluşlarında, uygulama ve araştırma alanında kariyer hedeflerine uygun planlama yeteneğine sahip mühendisler yetiştirmek.
|
|
3- |
Küresel boyutta bilimsel ve teknolojik gelişmelere uyum sağlayabilen, etkin iletişim kurma becerisi kazanmış mühendisler yetiştirmektir.
|
|
4- |
- Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
|
|
5- |
Deney tasarımlama ve yapma ile deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi
|
|
6- |
İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisi
|
|
7- |
Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
|
|
8- |
Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
|
|
9- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
|
|
10- |
Etkin iletişim kurma becerisi
|
|
11- |
Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
|
|
12- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi
|
|
13- |
Çağın sorunları hakkında bilgi
|
|
14- |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları kullanma becerisi
|
|
15- |
Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilecek temel alt yapıya sahip mühendis
|
|
16- |
Ulusal ve uluslararası taleplere uygun olarak uygulanabilir teknolojiler geliştiren mühendislik yeteneği
|
|
17- |
Mevcut ürün ve teknolojilerin her türlü verimliliğini geliştirici özgün fikirler geliştirme ve uygulama
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
90
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
90
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
2
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
William D. CALLISTER , David D. RETHWISCH, MALZEME BİLİMİ VE MÜHENDİSLİĞİ / Materials Science and Engineering, NOBEL Akademik Yayıncılık, Eylül, 2014.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-Malzeme Bilimi Problemleri ve Çözümleri, Prof. Dr. Kaşif Onaran Bilim Teknik Yayınevi
-Introduction to Materials Science for Engineers-J.F. Shackleford Prentice-Hill
-Fundamentals of Materials Science and Engineering: An Integrated Approach, 2nd Edition, W.D.
Callister, Wiley Pub.
- Materials: Engineering, Science, Processing and Design by Michael Ashby, Hugh Shercliff, and David
Cebon
|
|