Giriş | English

Lisans > İlahiyat Fakültesi > İlahiyat > DİN PSİKOLOJİSİ I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
DİN PSİKOLOJİSİ I Birinci düzey İLH306 Zorunlu 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri --
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ALİ KUŞAT
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof. Dr. Ali KUŞAT; Doç.Dr. Mustafa ULU
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş. Gör. Abdullah TANRIVERDİ
Dersin veriliş şekli Yüz yüze eğitim, belli konularda seminerler şeklinde işlenir.
Dersin amacı Bu dersin amacı; Din Psikolojisinin alanı, temel kavramları, yöntemi ve kaynakları, din ve psikoloji ilişkisini, dinin bireysel yorumu ve anlaşılması ile ilgili psikoloji akımlarını ve temsilcilerini tanıtmak. Din ve psikoloji arasındaki ilişkinin ilahiyat bilimleri açısından önemini kavratmaktır.
Dersin tanımı Psikoloji biliminin temel kavramlarını, amacı ve konularını ortaya koymaya çalışan bir ders olacaktır.

Dersin içeriği
1- Psikoloji kavramının kökeni, anlamı ve üzerindeki tartışmalar
2- Psikolojinin konusu ve amacı
3- Psikolojinin alt dalları ve din psikolojisi
4- Psikolojinin önemi ve yararı, kullanıldığı yerler
5- Davranışların biyolojik temeli
6- İnsanın Gelişimi, Gelişme ödevleri
7- Muhtemel sınav haftası
8- Davranışların kaynakları olarak güdüler
9- Duygu ve heyecanlar
10- Heyacanların nasıl meydana geldiği ile ilgili teoriler
11- Savunma Mekanizmaları ve ruh sağlığı
12- Birey çevresini nasıl tanır; Duyumlar
13- Birey çevresini nasıl tanır; Dikkat ve Algı
14- Klinik Psikolojisi
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Bu dersi alan bir öğrenci Psikoloji kavramının körenini ve anlamını ve bu konudaki tartışmaları bilir.
2- Psikoloji biliminin araştırma alanlarını ve amacını kavrar.
3- Psikolojinin bilim haline gelen alt dallarını ve alanlarını tanır.
4- Psikolojinin nerelerde kullanıldığını pratik yararlarını bilir.
5- İnsan davranışının biyolojik temellerini kavrar.
6- İnsanın gelişim dönemlerini tamal hatları ile bilir.
7- Davranışların kaynakları olarak ihtiyaç-dürtü-güdü ilişkisini anlar.
8- Duyguları tanır, heyecanın duygu ile ilişkisini ve heyacanların nasıl oluştuğunu öğrenir
9- Savunma mekanizmalarını ve bireysel gelişim açısından yerini ve anormal davranışları bilir.
10- Duyusal yeteneklerin neler olduğunu ve işlevlerini tanır.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2- İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3- İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4- İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5- Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6- Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7- Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8- İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9- İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
10- Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
11- Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
12- İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
13- Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
14- İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
15- İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
16- Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
17- Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
18- İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
19- İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
20- İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 1 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 1 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 4 4
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     70
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Feriha Baymur; Genel Psikoloji Engin Geçtan; İnsan Olmak Hasan Kayıklık; Din Psikolojisi
Yardımcı Kaynaklar --

Ders ile ilgili dosyalar