Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KENT SOSYOLOJİSİ |
Birinci düzey |
ŞBP204 |
Zorunlu |
2 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. CEYHAN YÜCEL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. CEYHAN YÜCEL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
---
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik
|
Dersin amacı
|
Kent kavramının doğal ve temel unsuru olan toplumun anlaşılabilmesi, analiz edilmesi, değişen koşullarla birlikte toplumda yaşanan değişmelerin yorumlanması ve tartışılması ve toplumsal yapı ve dinamiklerin kentsel mekanla ilişkilerinin ele alınması dersin amacını oluşturmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Yerleşme kavramı ve yerleşme-toplum ilişkisinin uygarlığın gelişim süreci içinde geçirdiği değişimler kentin ana içeriğini oluşturmaktadır. Bu kapsamda toplumsal ve konjonktürel değişimlerin kent üzerindeki etkileri, Sanayi Devrimi’nin toplumsal ve mekânsal sonuçları, 20. Yüzyılda toplum ve kent, küreselleşme ve Dünya kenti olgusu ele alınacaktır. Sonrasında toplum ve kent ilişkisinin 19. yüzyıldan itibaren sosyoloji kuramlarında nasıl ele alındığı üzerinde durulacaktır.
|
1- |
Tanışma ve ders ile ilgili açıklamalar.
|
2- |
Yerleşme kavramı ve yerleşmenin öğeleri
|
3- |
Kent kavramı
|
4- |
Kentleşmenin gelişimi ve değişen toplumsal nitelikler (antik uygarlıklar)
|
5- |
Kentleşmenin gelişimi ve değişen toplumsal nitelikler (Yunan, Roma ve Ortaçağ kentleri ve toplumu)
|
6- |
Kentleşmenin gelişimi ve değişen toplumsal nitelikler (Sanayi Devrimi ve modern toplum)
|
7- |
Kentleşmenin gelişimi ve değişen toplumsal nitelikler (Küreselleşme ve Dünya kenti)
|
8- |
Kentleşmenin gelişimi ve değişen toplumsal nitelikler (Anadolu’da kentleşme, Selçuklu ve Osmanlı kentleri ve toplumsal yapısı)
|
9- |
Ara sınav
|
10- |
Türkiye’de Cumhuriyet Dönemi kentleşmesi ve toplumsal yapısı
|
11- |
Resmi tatil
|
12- |
Türkiye’de Cumhuriyet Dönemi kentleşmesi ve toplumsal yapısı
|
13- |
Sosyoloji biliminin ortaya çıkışı ve gelişimi
|
14- |
Coğrafya ve sosyoloji perspektifinden kentsel ve toplumsal yapı
|
15- |
Kent Sosyolojisi kuramları (Klasik dönem)
|
16- |
Kent Sosyolojisi kuramları (Modern dönem)
|
17- |
Kent Sosyolojisi kuramları (Postmodern dönem ve küreselleşme dönemi)
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenci uygarlık tarihi ve bu süreçte mekansal ve toplumsal yapının değişimi konusunda bilgi sahibi olur.
|
2- |
Öğrenci kentsel mekan ve kentte yaşayan toplum ilişkisi konusunda düşünme kapasitesini geliştirir.
|
3- |
Öğrenci toplumsal yapıda ortaya çıkan değişimleri gözleme konusunda deneyim kazanır.
|
4- |
Öğrenci coğrafya ve sosyoloji bilimlerinin mekanı ele alışı konusunda bilgi sahibi olur.
|
5- |
Öğrenci toplumsal araştırma yapma becerisi kazanır.
|
6- |
Öğrenci toplumsal yapı ve kentsel mekan ilişkisi konusunda çok disiplinli bakış açısı kazanır.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kentsel Tasarım
|
|
2- |
Kent ve Bölge Planlama
|
|
3- |
Ulaşım
|
|
4- |
Peyzaj
|
|
5- |
Ekoloji
|
|
6- |
Sosyoloji
|
|
7- |
Şehircilik Tarihi
|
|
8- |
Sanat Tarihi
|
|
9- |
Kentsel Koruma
|
|
10- |
Bilgisayar Destekli tasarım
|
|
11- |
Kentsel Coğrafya
|
|
12- |
Mimarlık Bilgisi
|
|
13- |
Ekonomi
|
|
14- |
Gayrimenkul Değerleme ve Konut
|
|
15- |
İstatistik
|
|
16- |
İmar Hukuku
|
|
17- |
Çizim ve Sunum Teknikleri
|
|
18- |
Planlama Kuram ve Teknikleri
|
|
19- |
Yabancı Dil
|
|
20- |
Genel Kültür
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
2
|
30
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
1
|
10
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
48
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Türkiye Perspektifinden Kent Sosyolojisi Çalışmaları, Der: Ö. Uğurlu, N. Ş. Pınarcıoğlu, A. Kanbak, M. ŞirinlerÖrgün Yay., 2013; Şehir Coğrafyası, Süha Göney, Beta Basım Yayın Dağ., 2017; Şehir Sosyolojisi, Edt: Musa Yavuz Alptekin, Nobel Akademik Yay., 2021; Kent Okumaları, Kemal Görmez ve Hazal Bahçeci Başarmak, İmge Kitabevi, 2023; Sosyoloji, Anthony Giddens ve Philip W. Sutton (2016) Kırmızı Yayınları.
|
|