Giriş | English

Lisans > Eczacilik Fakültesi > Eczacilik > İLAÇLARDA YAPI TAYİNİNDE KULLANILAN SPEKTROSKOPİK YÖNTEMLER
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
İLAÇLARDA YAPI TAYİNİNDE KULLANILAN SPEKTROSKOPİK YÖNTEMLER Birinci düzey SEÇ 327 Seçmeli 5 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri yok
Eğitimin dili türkçe
Koordinatör PROF. DR. ŞENGÜL DİLEM DOĞAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Dr. Öğr. Üyesi Ş. Dilem Doğan
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı yok
Dersin veriliş şekli Düz Anlatım
Dersin amacı Yapı tayininde kullanılan spektrospik yöntemlerden; Mor Ötesi (ultraviyole ) Spektroskopisi, Kırmızı Ötesi (infrared) spektroskopisi, Kütle spektrometresinin özellikleri, kullanılma amaçları ve sonuçlarının yorumlanması hakkında bilgi vermek.
Dersin tanımı Yapı tayininde kullanılan spektrospik yöntemler ve bu yöntemlerin yapı tayininde uygulamarı.

Dersin içeriği
1- 1- Spektroskopik analiz yöntemleri hakkında genel bilgi verilmesi
2- 2- Mor Ötesi (ultraviyole ) Spektroskopisi hakkında ve mor ötesi bölgesi hakkında genel bilgi. Mor Ötesi (ultraviyole ) Spektroskopisinde elektronik geçiş türleri ve konjugasyon etkisi.
3- 3- Mor ötesi spektrum alma tekniği ve mor ötesi spektrumlarının yorumlanması ve konu ile ilgili örnek spektrum çözümleri.
4- 4- Kırmızı Ötesi (infrared) spektroskopisi hakkında ve kırmızı ötesi hakkında genel bilgi verilmesi. Kırmızı ötesi spektrum alma tekniği, kırmızı ötesi spektrumu ve yapı değerlendirilmesi
5- 5- Kırmızı ötesi spektrumları etkileyen faktörler.
6- 6- Kırmızı ötesi spektrumları kullanılarak yapı analizlerinin yapılması ile ilgili örneklerin çözülmesi.,
7- 7- Kütle spektrometresi hakkında genel bilgi, pik türleri ve molekül bölünmesi türlerinin açıklanması. Kütle spektrum örneklerinin incelenmesi ve kütle spektrumlarını kullanarak yapı analizlerinin yapılması.
8- 8- NMR olayının kuramı, kimyasal kayma ve NMR spektrometresi hakkında bilgi verilmesi
9- 9- 1H NMR alma tekniği, 1H kimyasal eşdeğerliği ve H NMR spektrumunun integrasyonu. 1H NMR kimyasal kaymalarını etkileyen faktörler. H-NMR spin yarılması.
10- 10- 1H-NMR eşleşme türleri ve eşleşme sabitleri ve yapı analizi ve 1H-NMR spektrumları örnekleri
11- 11- 13 C-NMR spektrum alma tekniği, 13C kimyasal eşdeğerliği,13C-NMR da kimyasal kaymaları etkileyen faktörler ve kimyasal kayma aralıkları. Kimyasal kayma hesaplamaları için formüller.
12- 12- Yapı analizleri ve örnek 13C spektrumları.
13- 13- Mor Ötesi (ultraviyole ) Spektroskopisi, Kırmızı Ötesi (infrared) spektroskopisi, Kütle spektrometrisi, Nükleer Magnetik Rezonans (NMR) Spektroskopisi ( 1H NMR ve 13C NMR ) yöntemlerini bir arada kullanılması ile yapı tayinin yapılması
14- 14-Mor Ötesi (ultraviyole ) Spektroskopisi, Kırmızı Ötesi (infrared) spektroskopisi, Kütle spektrometrisi, Nükleer Magnetik Rezonans (NMR) Spektroskopisi ( 1H NMR ve 13C NMR ) yöntemlerini bir arada kullanılması ile yapı tayinin yapılması
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Spektroskopik yöntemler hakkında genel bilgi düzeyine ulaşmış olur.
2- Spektroskopik yöntemleri kullanarak yapısı bilinmeyen doğal bileşiklerin yapı karekterizasyonu yapabilir.
3- Spektroskopik yöntemleri kullanarak yapısı bilinmeyen organik bileşiklerin yapı karekterizasyonu yapabilir.
4- Spektroskopik yöntemleri kullanarak iki bileşiğin aynı olup olmadığına karar verebilir.
5- Spektroskopik yöntemleri kullanarak bir bileşikteki fonksiyonel grupları tesbit edebilir.
6- yapısı bilinen doğal ürünlerin ve organik bileşiklerin beklenen 1H-NMR ve 13C-NMR spektrumlarının larınının görünümü hakkında yeterince bilgi düzeyine ulaşmış olacaktır.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Eczacılık mesleğini, mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik ve deontolojik ilkeler çerçevesinde uygulayabilme ve gerektiğinde bu anlamda inisiyatif kullanabilme
2- Edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanabilme
3- Eczacılık meslek uygulamalarındaki süreçleri ve kişiler arası ilişkileri yönetebilme ve iletişim yeteneklerini kullanabilme
4- Meslek uygulama alanlarındaki çalışma süreçlerini planlayabilme, ekip üyesi olabilme, ortak çalışmalara katılabilme ve bu çalışmaları yönetebilme
5- Evrensel ve ulusal sağlık sorunlarının farkında olarak sağlık hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik politikalar üretebilme
6- İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisine yönelik kavramlara sahip olabilme
7- Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanabilme
8- Eczacılık alanında sahip olduğu bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayabilme, analiz edebilme ve çözüm önerileri getirebilme
9- Doğal, sentetik ve biyolojik kaynaklı ilaç etkin ve yardımcı maddelerinin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
10- Farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
11- İlaç etkin ve yardımcı maddelerinin, farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, mikrobiyolojik ve toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahip olabilme
12- Birinci basamak sağlık hizmetinin gerektirdiği eczacılık hizmetlerini sunabilme
13- İlaçların hastaya sunulmasından önce, reçeteyi oluşturan ilaçların en uygun dozu, uygulama yolları ve geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahip olma ve bu bilgileri kullanabilme
14- İlaçların ve tıbbi ürünlerin metabolizmaları, etkileri ve kullanımları ile ilgili bilgileri kullanarak hastaların reçetelerini doğru ve uygun olarak karşılayabilme
15- İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde hasta kayıtlarını yönetebilme; hasta, hekim ve diğer sağlık personeline ilaçlar konusunda danışmanlık hizmeti verebilme
16- İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla, farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde ilaç tedavisinin hasta boyutunda değerlendirilmesi, değiştirilmesi ve karar verilmesi aşamalarına katılabilme ve bu alanda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
17- Doğru ilaç kullanımını teşvik etmek üzere kullanımındaki eğilimleri izleme, değerlendirme ve çözüm geliştirebilme becerilerine sahip olabilme
18- İlaçlar ve sağlık alanında eğitim verebilme, danışmanlık ve denetim yapabilme
19- Eczacılık meslek uygulama alanlarının gerektirdiği çeşitli teknolojik araçlar, bilgi kaynakları ve yazılımlar konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
20- En az bir yabancı dili kullanarak eczacılık uygulama alanlarındaki bilgi ve gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde olarak, eczacılık meslek uygulamaları, bilim, teknoloji, çağdaş düşünce ve davranış boyutunda güncel bilgilere sahip olabilme, bu bilgileri geliştirebilme ve derinleştirebilme
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     42
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   50
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   50
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   50
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı spektroskopik yöntemlerle ilgili tüm kitaplar kaynak kitap olarak kullanılabilir.
Yardımcı Kaynaklar yok

Ders ile ilgili dosyalar