Ön koşul dersleri
|
---
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. CEMALETTİN IŞIK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. CEMALETTİN IŞIK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
---
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, eğitimde ve özellikle alan eğitiminde kullanılan geleneksel ve alternatif ölçme araçlarının özelliklerini bilme, bu araçları geliştirme-uyarlama, uygulama ve sonuçlarının yorumlayabilme becerisini kazandırmaktır.
|
Dersin tanımı
|
• Eğitimde kullanılan ölçme araçları ve özellikleri;
• Geleneksel yaklaşımlara dayalı araçlar: Yazılı sınavlar, kısa cevaplı sınavlar, doğru-yanlış tipi testler, çoktan seçmeli testler, eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar;
• Öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük araçlar: Gözlem, görüşme, performans değerlendirme, öğrenci ürün dosyası, araştırma kâğıtları, araştırma projeleri, akran değerlendirmesi, öz değerlendirme, tutum ölçekleri;
• Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde dikkat edilecek hususlar; öğrenme çıktılarının değerlendirilmesi ve not verme.
|
1- |
Ders tanıtımı: Kapsamı, Gerekçesi, Önemi, Beklentileri oluşturma, işleyişi ve değerlendirme ölçütlerini açıklama. Eğitimde ölçme ve değerlendirmeye genel bir bakış.
|
2- |
Eğitimde kullanılan ölçme araçları ve özellikleri.
|
3- |
Geleneksel Yaklaşımlara Dayalı Araçlar I Yazılı sınavlar, kısa cevaplı sınavlar
|
4- |
Geleneksel Yaklaşımlara Dayalı Araçlar II Doğru-yanlış tipi testler, çoktan seçmeli testler.
|
5- |
Geleneksel Yaklaşımlara Dayalı Araçlar III Eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar.
|
6- |
Öğrenciyi Çok Yönlü Tanımaya Dönük Araçlar I Gözlem, görüşme, performans değerlendirme.
|
7- |
Ara Sınav
|
8- |
Öğrenciyi Çok Yönlü Tanımaya Dönük Araçlar II Öğrenci ürün dosyası, araştırma kâğıtları, araştırma projeleri.
|
9- |
Kontrol listesi, dereceleme ölçekleri, Rubrikler; Analitik ve Holistik rubric
|
10- |
Yapılandırılmış grid,
|
11- |
Kelime ilişkilendirme, Tanılayıcı dallanmış ağaç,
|
12- |
Akran değerlendirmesi, öz değerlendirme, tutum ölçekleri.
|
13- |
Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde dikkat edilecek hususlar
|
14- |
Öğrenme çıktılarının değerlendirilmesi ve not verme
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Ölçme ve değerlendirmeyle ilgili temel kavramları bilir.
|
2- |
Geleneksel ve alternatif ölçme ve değerlendirmenin eğitimdeki yeri ve önemini bilir.
|
3- |
Geleneksel ve alternatif Ölçme ve Değerlendirme araçlarının niteliklerini kavrar.
|
4- |
Geleneksel ve Alternatif ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun kullanır.
|
5- |
Geleneksel ve Alternatif ölçme ve değerlendirme araçlarının sonuçlarını yorumlar.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik ve matematik eğitimi ile ilgili temel kavramları ve bu kavramlar arası ilişkileri kavrar.
|
|
2- |
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi ile bilimsel bilginin üretim yöntemleri hakkında bilgi sahibidir.
|
|
3- |
Öğrencilerin farklı matematik öğrenme alanlarına özgü öğrenme özellikleri ve öğrenme güçlükleri bilgisine sahiptir; bu bilgileri sınıf içi uygulamalarında kullanır.
|
|
4- |
Ulusal ve uluslararası eğitim sistemlerinin psikolojik, felsefi ve sosyolojik temelleri ile tarihsel gelişimleri hakkında bilgi sahibidir.
|
|
5- |
Atatürk ilke ve inkılâplarının önemini benimser; insan hakları, demokrasi ve mesleki etik gibi evrensel değerler ve normlara saygılı davranır.
|
|
6- |
Alanıyla ilgili güncel kuramsal ve uygulamalı bilgileri takip eder; farklı bağlamlarda ortaya çıkan matematik öğrenme/öğretme olay ve olgularını modeller, doğru ve sistematik olarak yorumlar ve değerlendirir.
|
|
7- |
Matematik eğitimiyle ilgili güncel sorunları fark eder, doğru ve yanlış uygulamaları ayırt eder, iyi uygulama örneklerini sözlü ve yazılı olarak ifade eder.
|
|
8- |
Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, özel gereksinimlerini dikkate alarak ve etkili sınıf yönetimi becerilerini kullanarak amaca uygun öğrenme ortamları oluşturur ve ders materyalleri geliştirir.
|
|
9- |
Matematik öğretim programları, öğretim yöntem, strateji ve teknikleri ile süreç ve sonuç değerlendirme bilgi ve becerisine sahiptir.
|
|
10- |
Bireysel ve grup etkinliklerini (ders planı, sosyal faaliyet, proje, vb.) planlar, yürütür, değerlendirir ve öz-düzenlemeler yapar.
|
|
11- |
Kendini sürekli geliştirme ve yenilemeye karşı olumlu bir tutum sergiler, yaşam boyu öğrenmenin önemini bilir, kişisel ve mesleki gelişimi için gereksinimlerini belirler ve zayıf olduğu alanlarda kendini geliştirir.
|
|
12- |
Çalıştığı kurumun kalite süreçlerine uygun davranır ve kalitenin sürdürülebilmesi için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
|
|
13- |
Ulusal ve uluslararası gündemi takip eder; güncel problemler için çözüm önerileri geliştirir ve toplumla paylaşır.
|
|
14- |
Alanıyla ilgili sözlü ve yazılı iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır.
|
|
15- |
Matematik ve matematik eğitimi ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
16- |
Sanatsal, sosyal ve kültürel etkinliklere aktif olarak katılır.
|
|
17- |
Çevreye karşı duyarlıdır ve çevreyi koruma bilincinde öğrenciler yetiştirir.
|
|
18- |
Alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil kullanma bilgi ve becerisine sahiptir.
|
|
19- |
Alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilecek ve mesleki uygulamaları yürütebilecek düzeyde bilişim teknolojileri bilgisine ve uygulama becerisine sahiptir.
|
|
20- |
Mesleği ile ilgili yasal mevzuatı bilir ve öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olur.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
3
|
15
|
45
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
108
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Özyıldırım-Gümüş, F. (2022). Matematik Eğitiminde Öğrenmelerin Değerlendirilmesi ve Uygulama Örnekleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Özçelik, D. A. (2013). Okullarda Ölçme ve Değerlendirme. Pegem Akademi.
• McMillan, H. J. (2015) Sınıf içi değerlendirme. Konya: Eğitim yayınevi.
• Küçük, M. ve Geçit, Y. (Editörler), 2012; Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Nobel yayıncılık
• Atılgan, H, Kan, A. ve Doğan, N. (2009). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Anı yayıncılık
• Tekin, H. (2000). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınevi
|
Yardımcı Kaynaklar
|
• Turgut M.F. (1995). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Metotları. Ankara: Yargıcı Matbaası.
• Bahar, M, Nartgün, Z, Durmuş, S. ve Bıçak, B.(2006). Geleneksel-Alternatif Ölçme ve Değerlendirme. Pegem a Yayıncılık. Ankara
• Çepni, S., Akyıldız, S. (Editörler), 2009; Ölçme ve Değerlendirme, Celepler Matbaacılık, Trabzon
• Karip, E. (Ed.), 2007; Ölçme ve Değerlendirme, Pegem Yayıncılık, Ankara
|
|