Giriş | English

Doktora > Eğitim Bilimleri Enstitüsü > Fen Bilgisi Eğitimi (doktora) > SINIF İÇI ÖĞRENMELERIN DEĞERLENDIRILMESI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SINIF İÇI ÖĞRENMELERIN DEĞERLENDIRILMESI Üçüncü düzey MÖP 013 3 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri ---
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. CEMALETTİN IŞIK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. CEMALETTİN IŞIK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı ---
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Bu dersin amacı, eğitimde ve özellikle alan eğitiminde kullanılan geleneksel ve alternatif ölçme araçlarının özelliklerini bilme, bu araçları geliştirme-uyarlama, uygulama ve sonuçlarının yorumlayabilme becerisini kazandırmaktır.
Dersin tanımı • Eğitimde kullanılan ölçme araçları ve özellikleri; • Geleneksel yaklaşımlara dayalı araçlar: Yazılı sınavlar, kısa cevaplı sınavlar, doğru-yanlış tipi testler, çoktan seçmeli testler, eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar; • Öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük araçlar: Gözlem, görüşme, performans değerlendirme, öğrenci ürün dosyası, araştırma kâğıtları, araştırma projeleri, akran değerlendirmesi, öz değerlendirme, tutum ölçekleri; • Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde dikkat edilecek hususlar; öğrenme çıktılarının değerlendirilmesi ve not verme.

Dersin içeriği
1- Ders tanıtımı: Kapsamı, Gerekçesi, Önemi, Beklentileri oluşturma, işleyişi ve değerlendirme ölçütlerini açıklama. Eğitimde ölçme ve değerlendirmeye genel bir bakış.
2- Eğitimde kullanılan ölçme araçları ve özellikleri.
3- Geleneksel Yaklaşımlara Dayalı Araçlar I Yazılı sınavlar, kısa cevaplı sınavlar
4- Geleneksel Yaklaşımlara Dayalı Araçlar II Doğru-yanlış tipi testler, çoktan seçmeli testler.
5- Geleneksel Yaklaşımlara Dayalı Araçlar III Eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar.
6- Öğrenciyi Çok Yönlü Tanımaya Dönük Araçlar I Gözlem, görüşme, performans değerlendirme.
7- Ara Sınav
8- Öğrenciyi Çok Yönlü Tanımaya Dönük Araçlar II Öğrenci ürün dosyası, araştırma kâğıtları, araştırma projeleri.
9- Kontrol listesi, dereceleme ölçekleri, Rubrikler; Analitik ve Holistik rubric
10- Yapılandırılmış grid,
11- Kelime ilişkilendirme, Tanılayıcı dallanmış ağaç,
12- Akran değerlendirmesi, öz değerlendirme, tutum ölçekleri.
13- Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde dikkat edilecek hususlar
14- Öğrenme çıktılarının değerlendirilmesi ve not verme
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Ölçme ve değerlendirmeyle ilgili temel kavramları bilir.
2- Geleneksel ve alternatif ölçme ve değerlendirmenin eğitimdeki yeri ve önemini bilir.
3- Geleneksel ve alternatif Ölçme ve Değerlendirme araçlarının niteliklerini kavrar.
4- Geleneksel ve Alternatif ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun kullanır.
5- Geleneksel ve Alternatif ölçme ve değerlendirme araçlarının sonuçlarını yorumlar.
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir.
2- Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulayabilir, özgün çalışmalarla bilime katkıda bulunabilir.
3- Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilir ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapma becerisine sahip olur.
4- Çeşitli disiplinler, eğitim alanı ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
5- Özgün bir araştırmayı, tasarlayabilir ve gerçekleştirebilir.
6- Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir.
7- Ulusal ve/veya uluslararası dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilir.
8- Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapabilir.
9- Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirebilir
10- Öğretim sürecini etkileşimli ve etik zeminde sürdürebilir.
11- Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili eğitim stratejileri geliştirebilir ve uygulayabilir.
12- Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilir
13- Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunma yetkinliğini sergiler.
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 20 20
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 3 15 45
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     108
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Özyıldırım-Gümüş, F. (2022). Matematik Eğitiminde Öğrenmelerin Değerlendirilmesi ve Uygulama Örnekleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Özçelik, D. A. (2013). Okullarda Ölçme ve Değerlendirme. Pegem Akademi. • McMillan, H. J. (2015) Sınıf içi değerlendirme. Konya: Eğitim yayınevi. • Küçük, M. ve Geçit, Y. (Editörler), 2012; Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Nobel yayıncılık • Atılgan, H, Kan, A. ve Doğan, N. (2009). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Anı yayıncılık • Tekin, H. (2000). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınevi
Yardımcı Kaynaklar • Turgut M.F. (1995). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Metotları. Ankara: Yargıcı Matbaası. • Bahar, M, Nartgün, Z, Durmuş, S. ve Bıçak, B.(2006). Geleneksel-Alternatif Ölçme ve Değerlendirme. Pegem a Yayıncılık. Ankara • Çepni, S., Akyıldız, S. (Editörler), 2009; Ölçme ve Değerlendirme, Celepler Matbaacılık, Trabzon • Karip, E. (Ed.), 2007; Ölçme ve Değerlendirme, Pegem Yayıncılık, Ankara

Ders ile ilgili dosyalar