Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ALİ ÜNLÜKARA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Ali Ünlükara
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Sınıfta ders anlatımı ve bilgisayarla sunum, kısmen uygulama
|
Dersin amacı
|
Sulama suyu kalitesinin değerlendirilmesi ve toprak tuzluluğuna, sürdürülebilir sulama etkileri
|
Dersin tanımı
|
Tarımda kullanılan suyun kalitesi mekan ve zaman boyutunda değişim göstermektedir. Her su kaynağı her türlü kültür bitkisinin sulanması için uygun değildir. Bu nedenle her hangi bir yerdeki su kaynağının tarımsal kullanım açısından değerlendirme kriterleri bulunmaktadır. Mevcut su kalitesiyle sürdürülebilir şekilde uzun süre sulu tarımın yapılabilmesi için toprak tuzluluğunun kontrol altında tutulması gerekir. Bu amaçla bu derste her hangi bir sulama suyu kaynağı değerlendirildikten sonra en uygun kullanımı için tuzluluk yönetim şartları anlatılacaktır.
|
1- |
Su Kalitesinin Değerlendirilmesi, Giriş, Su Kalitesi Problemleri
|
2- |
Tuzluluk, Su infiltrasyon hızı, toksiklik ve diğer problemler, Su Kalitesi Değerlendirme Yaklaşımı,
Su Kalitesi Değerlendirme Kriterleri
|
3- |
Tuzluluk Problemleri, Toprak Tuzluluğunun Oluşumu, Bitkiler Üzerine Etkili Olan Tuzluluk
|
4- |
Tuzluluk Problemlerinin Yönetimi, Drenaj, Yıkamayla Tuzluluk Kontrolü
|
5- |
Bitki Tuz Toleransı, Kültürel Uygulamalar, Sulama Yöntemlerinin Değiştirilmesi, Tuzluluk Kontrolü İçin Arazi Geliştirilmesi, Su Kaynaklarının Değiştirilmesi ve Karıştırılması
|
6- |
İnfiltrasyon Problemleri, İnfiltrasyon Problemlerinin Değerlendirilmesi, İnfiltrasyon Probleminin Yönetilmesi,
|
7- |
Toprak ve Su Islah Maddeleri, Su Kaynaklarının Karıştırılması, İşleme ve Derin Sürüm, Organik Atık Uygulaması, Sulama Yönetimi
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Toksiklik Problemleri, Özel İyonlar ve Etkileri, Klor, Sodyum, Bor,
|
10- |
Toksiklik Problemlerinin Yönetimi, Yıkama, Bitki Seçimi, Kültürel Uygulamalar, Karıştırılmış Su Kaynakları, Yağmurlama Sulama Nedeniyle Toksiklik Etkileri
|
11- |
Diğer Problemler, Aşırı Azot, Anormal pH, Meyvelerde Kötü Görünüme Neden Olan Etmenler
|
12- |
Magnezyum Problemleri, İz Elementler ve Toksiklik, Sudaki Doğal Oluşumlar, Toksik Maddeler, Değerlendirme Kriterleri
|
13- |
Bitki Besleme ve Su Kalitesi, Bitki Besleme ve Tuzluluk, Su İnfiltrasyon Problemleri ve Bitki Besleme, Bitki Besleme ve Toksiklik, Diğer Problemler
|
14- |
Damla Sulama Sistemlerinde Tıkanma Problemleri, Aşınma ve Koruma, Metal Aşınımı, Beton Aşınımı, Evcil Hayvanlar ve Kümes Hayvanları İçin Su Kalitesi
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Sulama suyu kalitesi değerlendirilebilecek ve kullanım için sınırlamaları belirlenebilecek
|
2- |
Bitki üzerine etkileri tahmin edilebilecek
|
3- |
Toprak tuzluğuna ve infitrasyon hızına olan etkileri tahmin edilebilecek
|
4- |
Mevcut su kaynağının en iyi kullanımı için öneriler getirilebilecek
|
5- |
Tuzluluğu ve diğer problemleri yönetebilmek için kontrol önlemleri planlanabilecek
|
6- |
-
|
7- |
-
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel ve mühendislik bilimlerini kullanabilme yeteneğini kazanır.
|
|
2- |
Biyosistem Mühendisliği alanında sistem denetlemesi, problem analiz etme, sentezleme yapma ve çözümleme becerisi kazanır.
|
|
3- |
Ekonomik, teknik ve sürdürülebilir çerçevede proje üretir.
|
|
4- |
Biyosistem Mühendisliği problemlerinin çözümünde disiplinler arası iş birliği yapar.
|
|
5- |
Biyosistem Mühendisliği alanında mevcut mevzuata hâkim olur ve sorumlulukları kavrar.
|
|
6- |
Etkin iletişim kurabilme becerisi kazanır.
|
|
7- |
Biyosistem Mühendisliği alanında geliştirilmiş sistemleri yönetir.
|
|
8- |
Alanındaki gelişmeleri takip eder ve kendini geliştirme bilincini kazanır.
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
2
|
2
|
4
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
97
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Water Quality For Agriculture. FAO Irrigation and Drainage Paper No. 29
|
Yardımcı Kaynaklar
|
The Use of Saline Water for Crop Production. FAO Irrigation and Drainage Paper No. 48.
Agricultural Salinity Assessment and Management. ASCE Manuals and Reports on Engineering Practice No. 71.
|
|