Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TARIMSAL EKOLOJİ |
Üçüncü düzey |
GZM109 |
|
2 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. ÖZHAN ŞİMŞEK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. ÖZHAN ŞİMŞEK
|
Dersin veriliş şekli
|
YÜZ YÜZE
|
Dersin amacı
|
Genelde bitkiler ve özelde Bahçe Bitkileri yetiştiriciliği açısından önemli olan ekolojik koşullar ve bu koşullar ile canlılar arasındaki ilişkiler hakkında detaylı bilgi vermek.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders kapsamında ekolojinin tanımı ve kapsamı, temel ekolojik prensipler ve kavramlar, tarım ve çevre faktörleri, tarım ve iklim faktörleri, bitkilerin ekolojik istekleri, bitkilerde adaptasyon, iklim, (sıcaklık, su, rüzgar) toprak ve biyolojik faktörler; bu faktörlerin bitkilerle olan ilişkileri; ekolojik faktörlerin bahçe bitkilerinde ürün miktarı ve kalitesini ne şekilde etkilediği; Türkiye’nin değişik iklim bölgelerindeki ekolojik koşullar ve bu bölgelerin bahçe bitkileri yetiştiriciliği açısından önemi; ülkemiz için önemli olan meyve türlerinin iklim istekleri gibi konular bilgi verilmektedir.
|
1- |
Ekolojinin tanımı ve temel ekolojik kavramlar
|
2- |
Ekolojiyi oluşturan temel bileşenlerin ve iklim koşullarının
değerlendirilmesi
|
3- |
Ekosistemde döngüler, enerji ve madde aktarımı
|
4- |
Dünyada ve ülkemizde görülen iklimler
|
5- |
Sıcaklık faktörünün(toplam sıcaklık, optimum sıcaklık, optimumdan düşük ve optimumdan yüksek sıcaklıklar) Bahçe Bitkileri yetiştiriciliği açısından önemi, olumlu ve olumsuz etkileri
|
6- |
Optimalden düşük sıcaklıkların bitkilere olan yararlı ve zararlı etkileri, kış donları, ilkbahar geç donları ve sonbahar erken donlarının etkileri ve korunma yöntemleri
|
7- |
Işık ve ışıklanmanın bitkiler/bahçe bitkileri açısından önemi
|
8- |
Hava ve toprak neminin bitkiler açısından önemi ve Bahçe Bitkileri yetiştiriciliğinde örneklendirilmesi
|
9- |
Rüzgar, güzgarın etkileri ve Bahçe Bitkileri yetiştiriciliğinde rüzgarın önemi
|
10- |
Matematik konum, özel konum, yer ve yöney. Bahçe Bitkileri yetiştiriciliğinde yer ve yöneyin önemi, yer seçiminde dikkat edilmesi gereken faktörler
|
11- |
Su faktörü ve tarımsal üretimdeki önemi
|
12- |
Yağışlar ve bitki fizyolojisi üzerindeki etkileri
|
13- |
Bitkisel üretim ve toprak
|
14- |
Bahçe bitkileri yetiştiriciliğinde toprak faktörünün önemi ve toprak tipleri, toprak derinliği ve taban suyu yüksekliği
|
15- |
Toprak verimliliği, toprak reaksiyonu ile tuzluluğun, bahçe bitkileri yetiştiriciliği bakımından önemi
|
16- |
Bahçe Bitkilerinde soğuklama (dinlenme) ihtiyacını ve toplam sıcaklık ihtiyaçlarının hesaplanması
|
17- |
Ekositemde verimliliğinin hesaplanması
|
18- |
Erozyon ve sebepleri
|
19- |
Çevre kirliliği ve bitkiler üzerindeki etkileri
|
20- |
Bitkilere stres oluşturan çevresel faktörler
|
1- |
Ekosistem ve ekolojinin temel kavramlarını bilir.
|
2- |
Ekolojik faktörler ile bitkiler arsındaki arasındaki etkileşimi bilir.
|
3- |
Torpak, su ve hava arasındaki etkilşimleri bilir
|
4- |
Su azot ve karbon döngüsü gibi öenmli bazı döngüleri bilir
|
5- |
Yağış türlerini ve bitkileri üzerindeki etksini bilir.
|
6- |
Işıklanma ve bitkiler üzerinteki etkisini bilir.
|
7- |
Sıcaklık ve bitkiler üzerindeki etkilerini bilir.
|
8- |
Bahçe Bitkilerinin ekolojik isteklerini bilir.
|
9- |
Ekolojik faktörlerin, Bahçe Bitkileri yetiştiriciliğinde ürün miktarı ve kalitesini
nasıl etkilediğin bilir.
|
10- |
Olumsuz koşulların bitkilerde sebep olduğu aksaklıkları bilir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Yüksek Lisans düzeyindeki bilgi ve becerilerini, aynı veya farklı bir alanda uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve analiz edip, yorumlar.
|
|
2- |
Kendi alanında kullanılan modern araç ve gereçleri kullanmada ve geliştirmede uzmanlaşır.
|
|
3- |
Alanında edindiği bilgileri diğer disiplin alanlarından gelen bilgilerle sentezleyerek yorumlar ve yeni fikirler yaratır.
|
|
4- |
Alanında sahip olduğu üst düzey bilgi ve tecrübeyi, içinde bulunduğu koşullara uyarlayarak farklı araştırma yöntemlerini kullanır ve ortaya çıkan problemlere karşı bilimsel yaklaşımlar ve stratejiler geliştirir.
|
|
5- |
Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
|
|
6- |
En az bir yabancı dili kullanarak alanıyla ilgili yabancı kaynaklara ulaşır, bilgilerini günceller ve meslektaşlarıyla dünya çapında sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
|
|
7- |
Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
2
|
1
|
2
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
6
|
1
|
6
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
56
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
70
|
Kısa sınav
|
8
|
20
|
Ödev
|
2
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Değişik kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ve resimlerle
zenginleştirilmiş elektronik ortama aktarılmış sunu
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Ağaoğlu, S., Çelik, H., Çelik, M., Fidan, Y., Gülşen, Y., Günay, A., Halloran, N., Köksal, İ., Yanmaz, R., 2001. Genel Bahçe Bitkileri. AÜ Ziraat Fakültesi Yayınları No: 5, Ankara.
Y. AKMAN, O. KENENOĞLU; K. GÜNEY, L. KURT, M. TUĞ, (2004)Bitki Ekolojisi Palme Yayıncılık ANKARA
M. KILINÇ, H. G. KUTBAY (2008) Bitki Ekolojisi, Plama yayıncılık, Ankara
|
|