Giriş | English

Lisans > Güzel Sanatlar Fakültesi > Heykel > SANAT SOSYOLOJİSİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SANAT SOSYOLOJİSİ Birinci düzey HEYT202 Seçmeli 3 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM GÖREVLİSİ RECEP ÖZER
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Arş. Gör. Dr. Aslı Aslan
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze / Online, senkron, anlatım, tartışma
Dersin amacı Toplumsal bağlam içinde sanat, sanatçı, sanat eseri ve izleyicinin etkileşimini kavratabilmek.
Dersin tanımı Sanatın işlevi ve sosyolojik perspektifi bağlamında sanat ve toplum ilişkisi.

Dersin içeriği
1- • Ders içeriği ve değerlendirme ölçütleri hakkında bilgilendirme.
2- • Sanat nedir? Sosyoloji nedir? Sanat sosyolojisi nedir? Sanatın niteliği ve öğeleri nelerdir?
3- • Sanatın kökeni, ortaya çıkışı.
4- • Sanatın sınıflandırılması ve sosyolojiye göre sanatın tarihsel gelişimi, dönemleri. Sanatın işlevleri nelerdir?
5- • Toplumsal yaşamda sanatın yeri (Sanat sosyolojisi ve sanatı etkileyen toplumsal öğeler)
6- • Sanat sosyolojisinin dünü bugünü (Hyppolyte Taine, Sanat için sanat ve toplum için sanat anlayışları)
7- • Klasik sosyolojik kuramlarda sanat anlayışı - Nedensel yaklaşıma göre sanat sosyolojisi / Ara Sınav
8- • Klasik sosyolojik kuramlarda sanat anlayışı - Anlatımcı yaklaşım
9- • Toplumsal yapı kavramı, toplum tipleri ve sanatın toplumsal çerçeveleri
10- • Sanat ve toplumsal yaşam - Sanatın toplumsal yaşamdaki yeri ve önemi - Toplumsal yaşamın sanata etkisi
11- • Sanat ve toplumsal yaşam - Sanatın toplumsal yaşama etkisi
12- • Bilim-sanat ilişkileri
13- • Toplumsal değişme ve sanat
14- • Sanat ve demokrasi
15- Final Sınavı
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Sanatın geçmişten günümüze değişim süreçlerini toplumsal yapıdaki dönüşüm ile ilişkilendirebilir.
2- Sanat ve toplum ilişkisine dair çeşitli görüş ve anlayışlar hakkında bilgi sahibi olur ve tartışır.
3- -
4- -
5- -
6- -
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Heykel sanatını çağın dinamikleriyle beraber düşünür, yaratıcı ve özgün eserler ortaya koyar.
2- Heykel sanatında geleneksel malzeme/teknikleri tanır ve uygulamalı olarak bilir.
3- Sanat ve heykel sanatıyla ilgili ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder.
4- Heykel eğitimindeki yöntem ve yaklaşımların gelişimini ve dönüşümünü, diğer disiplinler ile ilişki kurarak değerlendirir.
5- Edindiği sanat kültürü ve eğitimi ile ortaya koyduğu özgün eserlerle, toplumun sanat düşüncesine katkıda bulunur.
6- Alanı ile ilgili terminolojiyi bilir. Buna uygun olarak sanatsal ifade biçimlerini doğru ve etkili olarak kullanır.
7- Alanıyla ilgili teknolojik gelişmeleri takip eder ve bunları uygulama sürecinde etkili olarak kullanır.
8- Bir sanat projesini geliştirme, planlama ve uygulama becerisine sahip olur.
9- Diğer meslek alanlarında ve sosyal konularda oluşturulan ekip çalışmalarında etkin olarak yer alır ve sorumluluk üstlenir.
10- Demokrasiye ve insan haklarına, toplumsal, bilimsel, kültürel değerlere ve mesleki etik ilkelere uygun davranır.
11- Mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
12- Diğer sanat disiplinleri ile ilgili uygulamaları da asgari düzeyde kullanır.
13- Temel sanat prensiplerini tanır ve kompozisyon içerisinde kullanarak analitik düşünce becerisi kazanır.
14- Etkin bir şekilde görsel, yazılı ve sözlü iletişim kurar.
15- Mesleki uygulamalarda etik sorumlulukları kavrar, benimser ve uygular.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     46
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı • Mahmut Tezcan, “Sanat Sosyolojisi Giriş”, Ankara: Anı Yayıncılık, 2011
Yardımcı Kaynaklar • Vera L. Zolberg, “Bir Sanat Sosyolojisi Oluşturmak”, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, 2013 • Nathalie Heinich, “Sanat Sosyolojisi”, İstanbul: Bağlam Yayınları, 2017 • Sıtkı M. Erinç, “Sanat Sosyolojisine Giriş”, Ankara: Ütopya yayınevi, 2013 • Ali Akay, “Sanatın Sosyolojik Gözü”, İstanbul: Bağlam yayınları, 1999 • Ali Akay, “Sanatın ve Sosyolojinin Ruh Hali”, İstanbul: Belge Yayınları, 2016 • Herbert Read, “Sanat ve Toplum”,İstanbul: Hayalperest yayınevi, 2018 • Ömer Naci Soykan, “Sanat Sosyolojisi-Kuram ve Uygulama”, İstanbul: Bilge Kültür Sanat, 2019 • Ernst Fischer, “Sanatın Gerekliliği”, İstanbul: Sözcükler, 2016

Ders ile ilgili dosyalar
İndir  -