Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SANAT SOSYOLOJİSİ |
Birinci düzey |
HEYT202 |
Seçmeli |
3 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ RECEP ÖZER
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Dr. Aslı Aslan
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze / Online, senkron, anlatım, tartışma
|
Dersin amacı
|
Toplumsal bağlam içinde sanat, sanatçı, sanat eseri ve izleyicinin etkileşimini kavratabilmek.
|
Dersin tanımı
|
Sanatın işlevi ve sosyolojik perspektifi bağlamında sanat ve toplum ilişkisi.
|
1- |
• Ders içeriği ve değerlendirme ölçütleri hakkında bilgilendirme.
|
2- |
• Sanat nedir? Sosyoloji nedir? Sanat sosyolojisi nedir? Sanatın niteliği ve öğeleri nelerdir?
|
3- |
• Sanatın kökeni, ortaya çıkışı.
|
4- |
• Sanatın sınıflandırılması ve sosyolojiye göre sanatın tarihsel gelişimi, dönemleri.
Sanatın işlevleri nelerdir?
|
5- |
• Toplumsal yaşamda sanatın yeri (Sanat sosyolojisi ve sanatı etkileyen toplumsal öğeler)
|
6- |
• Sanat sosyolojisinin dünü bugünü
(Hyppolyte Taine, Sanat için sanat ve toplum için sanat anlayışları)
|
7- |
• Klasik sosyolojik kuramlarda sanat anlayışı
- Nedensel yaklaşıma göre sanat sosyolojisi
/ Ara Sınav
|
8- |
• Klasik sosyolojik kuramlarda sanat anlayışı
- Anlatımcı yaklaşım
|
9- |
• Toplumsal yapı kavramı, toplum tipleri ve sanatın toplumsal çerçeveleri
|
10- |
• Sanat ve toplumsal yaşam
- Sanatın toplumsal yaşamdaki yeri ve önemi
- Toplumsal yaşamın sanata etkisi
|
11- |
• Sanat ve toplumsal yaşam
- Sanatın toplumsal yaşama etkisi
|
12- |
• Bilim-sanat ilişkileri
|
13- |
• Toplumsal değişme ve sanat
|
14- |
• Sanat ve demokrasi
|
15- |
Final Sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Sanatın geçmişten günümüze değişim süreçlerini toplumsal yapıdaki dönüşüm ile ilişkilendirebilir.
|
2- |
Sanat ve toplum ilişkisine dair çeşitli görüş ve anlayışlar hakkında bilgi sahibi olur ve tartışır.
|
3- |
-
|
4- |
-
|
5- |
-
|
6- |
-
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Heykel sanatını çağın dinamikleriyle beraber düşünür, yaratıcı ve özgün eserler ortaya koyar.
|
|
2- |
Heykel sanatında geleneksel malzeme/teknikleri tanır ve uygulamalı olarak bilir.
|
|
3- |
Sanat ve heykel sanatıyla ilgili ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder.
|
|
4- |
Heykel eğitimindeki yöntem ve yaklaşımların gelişimini ve dönüşümünü, diğer disiplinler ile ilişki kurarak değerlendirir.
|
|
5- |
Edindiği sanat kültürü ve eğitimi ile ortaya koyduğu özgün eserlerle, toplumun sanat düşüncesine katkıda bulunur.
|
|
6- |
Alanı ile ilgili terminolojiyi bilir. Buna uygun olarak sanatsal ifade biçimlerini doğru ve etkili olarak kullanır.
|
|
7- |
Alanıyla ilgili teknolojik gelişmeleri takip eder ve bunları uygulama sürecinde etkili olarak kullanır.
|
|
8- |
Bir sanat projesini geliştirme, planlama ve uygulama becerisine sahip olur.
|
|
9- |
Diğer meslek alanlarında ve sosyal konularda oluşturulan ekip çalışmalarında etkin olarak yer alır ve sorumluluk üstlenir.
|
|
10- |
Demokrasiye ve insan haklarına, toplumsal, bilimsel, kültürel değerlere ve mesleki etik ilkelere uygun davranır.
|
|
11- |
Mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
|
|
12- |
Diğer sanat disiplinleri ile ilgili uygulamaları da asgari düzeyde kullanır.
|
|
13- |
Temel sanat prensiplerini tanır ve kompozisyon içerisinde kullanarak analitik düşünce becerisi kazanır.
|
|
14- |
Etkin bir şekilde görsel, yazılı ve sözlü iletişim kurar.
|
|
15- |
Mesleki uygulamalarda etik sorumlulukları kavrar, benimser ve uygular.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
46
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
• Mahmut Tezcan, “Sanat Sosyolojisi Giriş”, Ankara: Anı Yayıncılık, 2011
|
Yardımcı Kaynaklar
|
• Vera L. Zolberg, “Bir Sanat Sosyolojisi Oluşturmak”, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, 2013
• Nathalie Heinich, “Sanat Sosyolojisi”, İstanbul: Bağlam Yayınları, 2017
• Sıtkı M. Erinç, “Sanat Sosyolojisine Giriş”, Ankara: Ütopya yayınevi, 2013
• Ali Akay, “Sanatın Sosyolojik Gözü”, İstanbul: Bağlam yayınları, 1999
• Ali Akay, “Sanatın ve Sosyolojinin Ruh Hali”, İstanbul: Belge Yayınları, 2016
• Herbert Read, “Sanat ve Toplum”,İstanbul: Hayalperest yayınevi, 2018
• Ömer Naci Soykan, “Sanat Sosyolojisi-Kuram ve Uygulama”, İstanbul: Bilge Kültür Sanat, 2019
• Ernst Fischer, “Sanatın Gerekliliği”, İstanbul: Sözcükler, 2016
|
|