Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Çerkez Dili ve Kültürü > MEDYA VE DİL
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
MEDYA VE DİL Birinci düzey ÇER 452 Seçmeli 8 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ MADINA PASHTOVA
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Yuz yuze
Dersin amacı "Medya ve Dil" dersinin temel amacı, öğrencileri Çerkes dilinde çalışan medya kaynaklarıyla tanıştırmak, her yönden gazetecilerin (gazete, dergi, radyo, televizyon, internet) dil özelliklerini incelemektir.
Dersin tanımı “Medya ve Dil” dersi, eğitim programının diğer bileşenleri olan , “Çerkes Edebiyatı”, “Sözlü Anlatım” dersleriyle ayrılmaz bir bütünlük içinde ele alınmalıdır. Ders kapsamında Kabardey-Balkar, Karaçay-Çerkes, Adıgey''deki başlıca kitle iletişim araçlarının dili ve Çerkes diasporasının internet kaynakları incelenmektedir.

Dersin içeriği
1- Giriiş. Medya dilinin temel kavramları ve kategorileri.
2- Medya sözlüğünün derlenmesi üzerine çalışmalar.
3- "Adıge psal''''e" (Nalçik) gazetesi. Başlıklar, türler ve stil. Kabardey-Balkar Cumhuriyeti''''nin Çerkes dilinde yayın yapan televizyon kanalları. Ünlü televizyon gazetecileri: dil, üslup, terminoloji.
4- Kabardey-Balkar Cumhuriyeti''''nde radyo gazeteciliği.
5- Haber programları: dil, üslup, terminoloji.
6- Kültürel programlar: dil, üslup, terminoloji.
7- Ara sınav
8- "Çerkes Heku" Gazetesi (Karaçay-Çerkes Cumhuriyeti). Bölüm, türler ve stil.
9- Karaçay-Çerkes Cumhuriyeti Devlet Televizyonu. Çerkes dilinde çalışan ünlü televizyon gazetecileri: dil, üslup, terminoloji.
10- Karaçay-Çerkes Cumhuriyeti''''nde radyo gazeteciliği: dil, üslup, türler.
11- Adıge Cumhuriyeti medya dili: karşılaştırmalı analiz.
12- Medyada çocuk ve gençlik programları.
13- Medyada spor programları.
14- Final sınavı
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Dersin tamamlanmasıyla öğrencilerin medya dilinin temel teorik ve pratik bilgilerine hakim olmaları sağlanacaktır.
2- Çerkes dilinde gazetecilik terminolojisini kullanma konusunda pratik becerilere sahip olmak.
3- Kafkasya ve diasporadaki Çerkeslerin en önemli medya kaynakları hakkında bilgi edinin.
4- İncelenen medya metinlerinin eleştirel analizini yapabilmek, medya metinlerinin temel tür-üslup, sözcüksel ve diğer özelliklerini ortaya koyabilmek.
5-
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Çerkesçe okuma-yazma, dinleme-konuşma becerilerini ileri düzeyde geliştirir. Ulusal ve uluslararası platformlarda, kendisini etkili bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilecek Çerkesçe dil yeterliğini kazanır.
2- Çerkes edebiyatına ait farklı türden eserleri; bu eserlerin tarihi, kültürel ve sosyal bağlamını öğrenir.
3- Çerkes dilinin yapısını, özelliklerini ve gelişimini öğrenir. Dilbilgisi, ses bilgisi, söz-dizim, anlambilim, biçembilim, söylembilim ve derlembilim konularında yetkinlik kazanır.
4- Çerkesçeden Türkçeye, Türkçeden Çerkesçeye farklı alanlardan her seviyede metinleri tercüme edebilecek bilgi ve yetkinliğe sahip olur.
5- Alanıyla ilgili en son bilgi ve teknolojileri öğrenir. Türkiye ve dünyanın farklı ülkelerinde Çerkes dili alanında mesleğini icra edecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip olur.
6- Dilbilim, yabancı dil öğretimi, edebiyat eleştirisi ve metin çevirisi gibi alanlarda yeterli bilgi ve birikime sahip olur. Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri ilgili alanlarda da kullanabilecek yetkinliğe sahiptir.
7- Mesleği ile ilgili alanlarda karşılaşılan problemleri tanımlar ve bu konuda beklentileri karşılayacak çözümler geliştirir. Karşılaşılan problemlerin çözümü için ilgili kurumlar ile iş birliği yapma ve çözüm geliştirme becerisi kazanır.
8- Mesleki etik ve sorumluluk bilinci gelişir.
9- Disiplinlerarası bilgi birikimi ve bakış açısı kazanır. Programda yer alan disiplinlerarası dersler sayesinde dil ve edebiyat çalışmalarının farklı diğer disiplinler ile ilişkisini öğrenir. Disiplinlerarası bilgisini ve birikimini kullanabilecek yetkinliğe sahip olur.
10- Edebiyat ve Dil Kuramlarını bilir. Eleştirel ve analitik düşünme becerisi geliştirir. Sahip olduğu kuramsal bilgiyi ve eleştirel birikimi etkili olarak kullanır.
11- Bireysel olarak ve grup içinde uyumlu çalışır. Mesleği ile ilgili proje, inovasyon ve ARGE çalışmaları geliştirme ve uygulama becerisi kazanır.
12- Mesleğine özgün birikimi kullanarak kültürel farklılıkları dikkate alan, evrensel standartlara uygun karşılaştırmalı bir araştırma, eğitim ve öğretim anlayışı geliştirir.
13- Mesleki ve bireysel alanlarda yaşam boyu öğrenme becerisine ve yetkinliğine sahip olur.
14- Edebiyat kültürü içinde çevre, ırk, cinsiyet, din ve ekonomik konularda bilgi ve anlayış sahibi olur. Bu konularda topluma bilgi, birikim ve düşünce olarak katkı sağlayabilecek farkındalık geliştirir.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 0 0 0
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     0
AKTS     0.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   0
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   0
Genel toplam   0

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar