Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. FİLİZ SÖNMEZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. FİLİZ SÖNMEZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. FİLİZ SÖNMEZ
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik
|
Dersin amacı
|
Kayseri Konut Kültürünün incelenmesi
|
Dersin tanımı
|
1930-1970 yılları arasında Kayseri’deki barınma kültürünün değişimi, dönemin kültürel ve toplumsal gelişmeleri ile birlikte ele alınarak “yerellik” bağlamında incelenmektedir. Ders, Kayseri evlerindeki değişimin kentsel ölçekte gerçekleşen değişimden, sosyo-kültürel alanda yaşanan yeniliklerden, teknolojik gelişmelerden ve tüm bunlara bağlı olarak evdeki gündelik yaşam pratiklerinden bağımsız okunmasının mümkün olamayacağı ön görüsüyle kurgulanmıştır. Çalışmada yereldeki modernleşmenin hızı ve yönünün ne olduğu ve nasıl gerçekleştiği sorularına verilebilecek cevapların ancak barınma kültürüne bağlı “çok boyutlu ilişkiler ağı” içinde ele alınması gerektiği hipotezi üzerinden bir araştırma yöntemi tasarlanmıştır. Bu amaçla mimarlık tarihi çalışmalarında sıklıkla başvurulan nitel araştırma tekniklerinden; literatür taraması, gözlem ve belgeleme ile birlikte sözlü tarih çalışması kullanılmış, konu ile ilgili “öznel” ve “nesnel” bilgi örtüştürülerek değişimin “barınma kültürünü” dolayısıyla mekânı dönüştürmedeki rolü araştırılmıştır. Özellikle sözlü tarih yöntemi ile incelenen tarih aralığında yaşamış ve yaşamının geçtiği mekânlara ait detaylı bilgiye sahip öznelere ulaşılmış ve bu kişilerden elde edilen, belge ve kayıtların bize anlatamadığı, eve ilişkin öznel bilgiler değerlendirilmiştir. Bu çerçevede, yazılagelen “Türkiye konut modernleşmesine” farklı bir bakış açısı ile konutların salt “dış biçimlenmesine” ilişkin tektonik ve planimetriden oluşan anlatıların ötesinde, doğrudan doğruya kent halkı üzerinden bir modernlik araştırması yaparak kente ait yerel değerlerin, alışkanlıkların ve geleneklerin de gözetildiği, bir barınma kültürü anlatısı hedeflenmiştir.
|
1- |
Dersin tanıtımı
|
2- |
Kent ve Konut Bağlamında Değişen Kavramlar
|
3- |
Kayseri Kentinin Modernleşme Süreci
|
4- |
Kayseri''de Konutun Gelişimi
|
5- |
KAYSERİ KENT MERKEZİNDE BARINMA KÜLTÜRÜ VE İÇ MEKÂNIN DEĞİŞİMİ
|
6- |
Konutun Değişimini Etkileyen Faktörler.
|
7- |
Konutun Değişimini Etkileyen Faktörler
|
8- |
Öğrencilerin ders kapsamında hazırladıkları ödevlerin kontrolü
|
9- |
Arasınav-ÖDEV TESLİMİ
|
10- |
Öğrencilerin ders kapsamında hazırladıkları ödevlerin kontrolü
|
11- |
Öğrencilerin ders kapsamında hazırladıkları ödevlerin kontrolü
|
12- |
Öğrencilerin ders kapsamında hazırladıkları ödevlerin kontrolü
|
13- |
Öğrencilerin ders kapsamında hazırladıkları ödevlerin kontrolü
|
14- |
ÖDEV SUNUMLARI
|
15- |
ÖDEV SUNUMLARI
|
16- |
ÖDEV SUNUMLARI
|
17- |
ÖDEV SUNUMLARI
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kayseri Kentinin Modernleşme Süreci hakkında öğrenciler temel bilgileri edinir.
|
2- |
Öğrencilerin, Kayseri kenti hakkında temel bilgi edinmesini sağlamak
|
3- |
Öğrencilerin Kayseri''nin konut kültürüne yönelik görsel algılarını geliştirmek
|
4- |
Öğrenci tarafından seçilen modern bir konut yapısı üzerine eleştirel düşünme yetenekleri kazanmak
|
5- |
Öğrencilerin,Kent ve Konut Bağlamında Değişen Kavramlar hakkında temel bilgi edinmesini sağlamak
|
6- |
Kayseri''''nin geleneksel ve modern Kayseri Konutunda Mekân ve Yaşamını öğrencilerin öğrenmesini sağlamak
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahiptir.
|
|
2- |
Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranır
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
1
|
3
|
3
|
Ödevler
|
10
|
3
|
30
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
10
|
3
|
30
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
10
|
3
|
30
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
1
|
3
|
3
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
10
|
3
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
5
|
3
|
15
|
Toplam iş yükü
|
|
|
189
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
2
|
100
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
100
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Tanyeli,U., (2004). “Kenarın Metropolünden Mimarlığı ve Modernleşmeyi Okumak”, İstanbul 1900-2000: Konutu ve Modernleşmeyi Metropolden Okumak, Akın Nalça Yayınları, İstanbul.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
[1] Faroqhi, S., (1987). Men of Modest Substance: House Owners and House Property in Seventeenth-Century Ankara and Kayseri, Cambridge University Press, New York.
[2] Çakıroğlu, N., (1952). Kayseri Evleri, İTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, İstanbul.
[3] Gündoğdu, G., (1986). Kayseri Sit Alanı İçinde Yer Alan Sivil Mimarlık Örnekleri Üzerine Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü Restorasyon Anabilimdalı, İstanbul.
[4] İmamoğlu, V., (2006). Geleneksel Kayseri Evleri, Kayseri Büyükşehir Belediyesi Kültür Yayınları No:49, Kayseri.
[5] Faroqhi, S., (2007). Orta Halli Osmanlılar, Çev. H. Çalışkan, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
[6] Kongar, E., (1986). “Kayseri: Kent Planlaması için Toplumsal Araştırma”, Türkiye Üzerine Araştırmalar, Remzi Kitabevi, İstanbul.
[7] Bozdoğan, S., (2005). “Türk Mimari Kültüründe Modernizm: Genel Bir Bakış”, Türkiye’de Modernleşme ve Ulusal Kimlik, Ed. S.Bozdoğan, R.Kasaba, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul.
[8] Göle, N., (2004). “Batı Dışı Modernlik: Kavram Üzerine”, Modern Türkiye’de Siyasî Düşünce Cilt:3, Modernleşme ve Batıcılık: 56-67, Ed. Bora, Tanıl ve Gültekingil, Murat, İletişim Yayınları, İstanbul,
[9] Artıkoğlu, P., (2006). 1950-1970 Arası Süreçte Sosyal Yaşam ve İç Mekânın Değişenleri, Sanatta Yeterlik Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İç Mimarlık Anabilim Dalı, İstanbul.
[10] Uzunarslan, H. Ş., (2002). Erken Cumhuriyet Dönemi Konutlarında Mekân ve Mobilya, Sanatta Yeterlik Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İç Mimarlık Anabilim Dalı, İstanbul.
[11] Önder, A. R., (1972). Kayseri Basın Tarihi (1910-1960), Ay yıldız Matbaası, Ankara.
260
[12] Batur, A., (1998). “1925-1950 Döneminde Türkiye Mimarlığı”, 75 Yılda Değişen Kent ve Mimarlık: 209-234, Ed. Y., Sey, Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul.
[13] Sözen, M., (1996). Cumhuriyet Dönemi Türk Mimarisi, Türkiye İş Bankası Yayınları, Ankara.
[14] Asiliskender, B., (2008). Modernleşme ve Konut; Cumhuriyet’in Sanayi Yatırımları ile Kayseri’de Mekânsal ve Toplumsal Değişim, Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Ana Bilim Dalı, Mimari Tasarım Programı, İstanbul.
[15] Aslanoğlu, İ., (2001). Erken Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı 1923-1938, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, Ankara.
[16] Bozdayı, A.M., (1992). Geleneksel Anadolu Konutundaki Oda Kavramının Çağdaş Konut Tasarımında Modül Kavramı Olarak Değerlendirilmesi, Sanatta Yeterlilik Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
[17] Keleş, R., (1984). Kentleşme ve Konut Politikası, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları: 540, Ankara.
|
|