Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İSLAM TARİHİ-I |
Birinci düzey |
İLH204 |
Zorunlu |
2 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. MURAT BIYIKLI
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ.DR. MURAT BIYIKLI
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Düz Anlatım, Seminer, Drama, Görsel Materyal Kullanımı, Beyin Fırtınası, Tartışma.
|
Dersin amacı
|
Dört halife, Emeviler ve Abbasiler dönemlerinin siyasi, sosyal, kültürel ve ekonomik olaylarını; arka planları, sebep-sonuç bağlantıları ve mümkün olduğu oranda olayların dış dünyalarını da tespit ederek öğrenciye kazandırmak.
|
Dersin tanımı
|
Hulefa-yı Raşidin, Emeviler ve Abbasiler dönemlerinin dinî, siyasî, sosyal ve iktisadî açılardan incelenmesi.
|
1- |
Hz. Muhammed (s.)’in Eşleri. -Hz. Muhammed (s.)’in İsmeti. -Hz. Muhammed (s.)’in Eğitim-Öğretimi
|
2- |
-Hz. Muhammed (s.) ve Siyaset. -Hz. Muhammed(s.) ve Diplomasi -Hz. Muhammed (s.)’in Örnekliği.
|
3- |
Hz. Ebu Bekir Dönemi: -Halife seçilmesi; Yönetimi; -Sorunlar; Ridde Savaşları; -Fetihler -Siyasî, sosyal, ekonomik ve dinî gelişmeler;
|
4- |
Hz. Ömer Dönemi: -Halife seçilmesi; Yönetimi; -Fetihler; -Kurumlar; -Siyasî, sosyal, ekonomik ve dinî gelişmeler;
|
5- |
Hz. Osman Dönemi: -Halife seçilmesi; Yönetimi; -Fetihler; -Problemler ve sebepleri; -Siyasî, sosyal, ekonomik ve dinî gelişmeler; -Şehit edilmesi.
|
6- |
Hz.Ali Dönemi: -Halife seçilmesi; Yönetimi; -İktidar Mücadelesi; -Problemler ve sebepleri; -Siyasî, sosyal, ekonomik ve dinî gelişmeler; -Şehit edilmesi.
|
7- |
Hz. Hasan -Hilafetin Devri ve Emevilerin Kuruluşu: -Halife seçilmesi; - Hilafetin Muaviye’ye devri. -Emevilerin Kuruluşu -Siyasî Çerçeve.
|
8- |
Emevîler Dönemi: -Fikir hareketleri ve fırkalar; -İdari ve askerî kurumlar. -Kültürel Faaliyetler -Sosyal ve Dinî gelişmeler
|
9- |
Endülüs Emevîleri: -Kuruluş; -Halifeler; Fetihler ve Son -İlim, Kültür ve Sanat.
|
10- |
Abbasîler Dönemi: -Abbasî ihtilali ve Kuruluş; -İlk Dönem Abbasi Halifeleri; (Sâmerrâ Dönemi).
|
11- |
Abbasîler Dönemi: -İkinci ve Son Dönem Halifeleri; -Devletin Zayıflaması ve Yıkılışı.
|
12- |
Abbasîler Dönemi: -Abbasîler ve Türkler; -Fikir Hareketleri. -Kültürel Faaliyetler; -Dinî gelişmeler.
|
13- |
Abbasîler Dönemi: -İslamî İlimlerin Tanzimi; -Hadis; Tefsir; Fıkıh; Tarih. -
|
14- |
Abbasîler Dönemi: -Düşünce Sistemleri; -Kelam; Tasavvuf; Felsefe.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Dört Halife dönemi olaylarını, sebep sonuç bağlantılarını bilimsel bir biçimde kavrar.
|
2- |
Emeviler ve Abbasiler dönemi olaylarını, sebep sonuç bağlantılarını bilimsel bir biçimde kavrar.
|
3- |
Dört Halife, Emevi ve Abbasi dönemlerinin İslam medeniyeti açısından önemini değerlendirir.
|
4- |
Hz. Muhammed'in vefatından sonra yaşanan gelişmeleri bilimsel bir donanımla analiz eder.
|
5- |
Dört Halife, Emeviler ve Abbasiler dönemlerini dünya medeniyetleri çerçevesinde değerlendirir.
|
6- |
Dört halife, Emeviler ve Abbasiler dönemi ile ilgili tarihi bilgileri tarihi gerçeklik ölçüsünde değerlendirir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
2- |
İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
|
|
3- |
İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
|
|
4- |
İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
|
|
5- |
Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
6- |
Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
7- |
Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
8- |
İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
|
|
9- |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
|
|
10- |
Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
11- |
Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
|
|
12- |
İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
|
|
13- |
Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
|
|
14- |
İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
|
|
15- |
İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
|
|
16- |
Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
17- |
Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
|
|
18- |
İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
|
|
19- |
İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
|
|
20- |
İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
4
|
56
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
112
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1-Şefaettin Severcan: Din-Siyaset İlişkisi 1-Asr-ı Saadet Dönemi
2-Şefaettin Severcan: Din-Siyaset İlişkisi 2- Emeviler Dönemi
3-Murat Bıyıklı: Sâmerrâ (Abbâsîler Dönemi)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1- Murat Bıyıklı, Abbâsî İhtilalinin Mimarları 2- İbnü’l-Esir, İslam Tarihi. 3- Marshall G.S. Hodgson, İslam’ın Serüveni Bir Dünya Medeniyetinde Bilinç ve Tarih. 4- Bernard Lewis (Redaktör), İslam Tarihi Kültür ve Medeniyeti.
|
|