Ön koşul dersleri
|
Seramik Kimyası ve Teknolojisi 2 dersinden geçmektir.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ DOKTOR EBRU ÇITAK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ DOKTOR EBRU ÇITAK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders temelli bir teori/uygulama modülü. Öğrenciler orta düzey bilgileri anlatım ile öğrenecek; laboratuvar çalışmaları deneyim kazanacak ve orta düzey seramik sır bilgilerini uygulamalı olarak öğreneceklerdir.
|
Dersin amacı
|
Seramik sır üretim teknolojisinin orta düzeyde anlaşılmasını sağlamak, sır hammaddelerini ve bu hammaddelerin teknolojik özelliklerini kavramak, sırlama konusunda detaylı teorik bilgiye sahip olmak, sır geliştirmek ve raporlamak.
|
Dersin tanımı
|
Öğrenciler orta düzey bilgileri anlatım ile öğrenecek; laboratuvar çalışmaları deneyim kazanacak ve orta düzey seramik sır bilgilerini uygulamalı olarak öğreneceklerdir.
|
1- |
Dersin içeriği hakkında bilgilendirme.
|
2- |
Sırın tanımı, sırların sınıflandırılması, endüstriyel ve artistik sırlar, sır çeşitleri ile ilgili görsel bilgiler verilmesi.
|
3- |
Sırda kullanılan hammaddeler, oksitler ve özellikleri.
|
4- |
Sırda kullanılan hammaddeler, oksitler ve özellikleri
Fritin tanımı, frit yapmanın nedenleri, frit üretim teknolojisi
|
5- |
Sırda kullanılan renklendiriciler ve özellikleri
|
6- |
Seramik sırlarının hazırlanmaları. Laboratuvarda uygulamalı olarak gösterilmesi, sır denemeleri
|
7- |
Sırlama yöntemleri ile ilgili teorik ve görsel bilgiler verilmesi (Daldırma, akıtma, püskürtme, tuzlama, tozlama, fırça)
|
8- |
Vize Sınavı (70 puanlık teorik sınav+ 30 puan sır denemeleri)
|
9- |
Seramik sırlarının çeşitli özellikleri (viskozite, yüzey gerilimi, genleşme, sırın sertliği, sırın elektrik özellikleri, kimyasal direnç)
|
10- |
Sır denemeleri
|
11- |
Sır denemeleri
|
12- |
Seramik ürünlerde sır ile çamur arsındaki ilişkiler ve kontrol yöntemleri
|
13- |
Seramik sırlarında ortaya çıkan çeşitli hatalar ve giderilmeleri
|
14- |
Dersin konuları ile ilgili yazılmış makalelerin araştırılması ve seçilen bir makalenin incelenmesi
|
15- |
Sır denemeleri
|
16- |
Final Sınavı (70 puanlık teorik sınav+ 30 puan sır denemeleri)
|
17- |
Final Sınavı
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Seramik kimyası ve sır teknolojisi ile ilgili bilgi ve kavramlar hakkında orta düzeyde bilgi sahibi olur.
|
2- |
Sır bünyesinin deney plakalarını hazırlar, hazırladığı sır bünyelerini deney plakalarına uygular ve farklı sıcaklıklarda pişirir bilgiye sahip olur.
|
3- |
Sır pişirimi hakkında ileri düzeyde bilgi sahibi olur.
|
4- |
Ürettiği sırların özelliklerini saptayacak bilgiye sahip olur
|
5- |
Ürettiği sırdaki sır hatalarını bulur ve nasıl giderebileceğini bilir bilgiye sahip olur.
|
6- |
Araştırma becerilerini, probleme-konuya uygun bir şekilde orta düzeyde kullanır.
|
7- |
Kullanılan malzemenin teknik özelliklerini orta düzeyde kullanır.
|
8- |
Sır reçetesi geliştirme ve hazırlayabilme becerisine sahip olur.
|
9- |
Kullanılan malzemeyi orta düzeyde tanımlayarak kulanım seçeneklerini belirler.
|
10- |
Hammaddelerin kimyasal özelliklerine göre kullanım alanı ve şeklini belirleyerek orta düzeyde üretimde kullanır.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
OK1. Sanat ve tasarım bilgisi – Seramik sanatının tarihini, kuramlarını ve kültürel bağlamlarını kavrar.
|
|
2- |
OK2. Görsel ve teorik analiz – Sanat eserlerini eleştirel yaklaşımla değerlendirir ve yorumlar.
|
|
3- |
OK3. Araştırma ve gözlem yeteneği – Sanat ve tasarım süreçlerinde bilgi toplar ve analiz eder.
|
|
4- |
OK4. Malzeme bilgisi – Seramik malzemelerinin fiziksel, kimyasal ve estetik özelliklerini tanır ve uygular.
|
|
5- |
OK5. Teknik beceriler – Seramik üretiminde modelleme, sırlama, pişirme ve kalıplama gibi teknikleri kullanır.
|
|
6- |
OK6. Sanatsal ifade – Seramik malzeme ile özgün bir üslup geliştirir
|
|
7- |
OK7. Tasarım yetkinliği – Estetik ve işlevselliği birleştirerek yaratıcı tasarımlar oluşturur.
|
|
8- |
OK8. Dijital beceriler – Bilgisayar destekli tasarım programlarını sanatsal ve endüstriyel seramik üretiminde kullanır.
|
|
9- |
OK9. Proje geliştirme – Tasarım ve üretim süreçlerini planlar ve yönetir.
|
|
10- |
OK10. Problem çözme – Karşılaşılan teknik ve tasarım problemlerine yaratıcı çözümler üretir.
|
|
11- |
OK11. Bağımsız çalışma – Kendi sanatsal projelerini geliştirir ve uygular.
|
|
12- |
OK12. Ekip çalışması – İş birliği yaparak grup projelerinde etkin rol alır.
|
|
13- |
OK13. İletişim becerileri – Görsel, yazılı ve sözlü sunumlarla fikirlerini etkili bir şekilde ifade eder.
|
|
14- |
OK14. Sanatsal farkındalık – Kültürel ve toplumsal değerleri gözeterek sanatsal üretimde bulunur.
|
|
15- |
OK15. Sergi ve küratörlük bilgisi – Sanat eserlerini sergileme ve koleksiyon yönetimi konusunda bilgi sahibidir.
|
|
16- |
OK16. Atölye yönetimi – Seramik atölyesinin güvenliğini ve sürdürülebilirliğini sağlar.
|
|
17- |
OK17. Girişimcilik ve marka yönetimi – Kendi kişisel markasını ve sanat stüdyosunu oluşturma becerisine sahiptir.
|
|
18- |
OK18. Sosyal sorumluluk – Sanatın toplumsal etkisini göz önünde bulundurarak sosyal projelere katkı sağlar.
|
|
19- |
OK19. Eleştirel düşünme – Sanatsal üretimde analitik ve eleştirel bir bakış açısı geliştirir.
|
|
20- |
OK20. Uluslararası bakış açısı – Seramik sanatındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve katkıda bulunur.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
7
|
1
|
7
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
4
|
4
|
16
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
87
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
ARCASOY Ateş, BAŞKIRKAN Hasan; Seramik Teknolojisi; Literatür Yayınları:830.
PETERSON Susan, PETERSON Jan (Çeviren: Sevim ÇİZER); Seramik Yapıyoruz; Karakalem Kitabevi Yayınları:3.
-TANIŞAN Hüseyin, METE Zeliha; Seramik Teknolojisi ve Uygulaması.
-ALPAUT Okyay, ATAMAN Mualla; Seramikçiler için Seramik Kimyası.
-METE Zeliha; Seramik Kimyası; Tibyan Yayıncılık.
-SÜRÜCÜ Ahmet, TUNCEL Mehmet v.d. ; Genel Kimya; Pegem Yayıncılık.
İŞMAN Faruk; Seramik Teknolojisi; Teknik Yayınlar Serisi 1.
SÜMER Güner; Seramik Sırları, AK Ofset Matbaacılık.
COOPER Emmanuel; The Potter’s Book of Glaze Recipes; A&C Black London.
DALY Greg, Glazes and Glazing Techniques; A&C Black.
BURLESON Mark; The Ceramic Glaze Handbook; Lark Books.
TAÇYILDIZ Ensar; Seramik Sırının Sırı; Hayalperest Yayınevi
https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/18765
https://idildergisi.com/makale/pdf/1535538796.pdf
https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/203774
https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/35619
https://www.proquest.com/pagepdf/2706743020?accountid=15875
https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/275502
https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/192447
https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1549594
https://kalemisidergisi.com/makale/pdf/1544100613.pdf
|
|