Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TÜRKÇENİN ŞEKİL BİLGİSİ |
İkinci düzey |
TDE 512 |
|
2 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. NEVZAT ÖZKAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MUSTAFA ARGUNŞAH
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MUSTAFA ARGUNŞAH
|
Dersin veriliş şekli
|
TEORİK
|
Dersin amacı
|
Türkiye Türkçesinin şekil bilgisi özelliklerini öğretmek
|
Dersin tanımı
|
Türkiye Türkçesinin "Şekil Bilgisi", kök, ek ve bunların münasebeti, kelime, kelime yapımı, kelime çeşitleri ve özellikleri.
|
1- |
Biçimbirim (morfem) değişken biçimbirim terim ve kavramları, Türkçe kelimelerin genel yapısal özellikleri: kök, gövde, ekler ve bunların ilişkileri
|
2- |
Yapım ekleri: İsimden isim yapma ekleri, Yapım ekleri: İsimden fiil yapma ekleri, Yapım ekleri: Fiilden isim yapma ekleri
|
3- |
Yapım ekleri: Fiilden fiil yapma ekleri, Fiilde çatı ve çatı ekleri, Kelime yapma yolları
|
4- |
Kelime: Kelime türleri, İsimler: İsim çekimi ve isim çekim ekleri
|
5- |
Sıfatlar; çeşitleri ve görevleri
|
6- |
Zamirler; çeşitleri, görevleri, çekimleri, zarflar, çeşitleri ve görevleri
|
7- |
Fiil çekimi ve fiil çekim ekleri, şahıs ekleri, tasarlama kipleri: Emir, rivayet, şart, gereklilik
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Bildirme kipleri: Geniş Zaman, Şimdiki Zaman, Sürekli Şimdiki Zaman
|
10- |
Bildirme kipleri (devam): Görülen Geçmiş Zaman Öğrenilen Geçmiş Zaman, Gelecek Zaman
|
11- |
İsim fiili (ekeylem) ve çekimi
|
12- |
Fiillerin birleşik çekimi: Birleşik çekimde isim fiilinin rolü, Hikâye, Rivayet, Şart birleşik çekimleri
|
13- |
Fiilimsiler: İsim-fiiller, Sıfat-fiiller, Zarf-fiiller, edatlar, Biçimbirimsel çözümleme (morfolojik tahlil) ve uygulama
|
14- |
morfem, morfo-fonoloji, kelimlerin ekleşmesi
|
15- |
morfem, morfo-fonoloji, kelimlerin ekleşmesi Biçimbirimsel çözümleme (morfolojik tahlil) uygulamaları ve genel tekrar.
|
16- |
Final Sınavı
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenciler, Türkiye Türkçesinin şekil bilgisi özelliklerini öğrenir.
|
2- |
Öğrenciler kelimelerin türünü belirler.
|
3- |
Öğrenciler kelimeleri şekil bilgisi özellikleri bakımından inceleyebilir.
|
4- |
Yeni Türk dili ile ilgili dönemlere ait metinlerde; kelime tahlili, cümle tahlili ve kelime etimolojisi yapar.
|
5- |
Yeni Türk dili ile ilgili dönemlere ait metinlerde; kelime tahlili, cümle tahlili ve kelime etimolojisi yapar.
|
6- |
Alanıyla ilgili problemleri tespit eder.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
5
|
70
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
5
|
70
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
144
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
4
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
4
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1 Korkmaz Zeynep, Türkiye Türkçesi Grameri (Sekil Bilgisi), Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2003.
2 Karaağaç Günay, Türkçenin Şekilbilgisi, Kesit Yayınları, İstanbul, 2010.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1 Korkmaz Zeynep, Türkiye Türkçesi Grameri (Sekil Bilgisi), Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2003.
2 Karaağaç Günay, Türkçenin Şekilbilgisi, Kesit Yayınları, İstanbul, 2010.
|
|