Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
YENİ TÜRK EDEBİYATI IV |
Birinci düzey |
TDE342 |
Zorunlu |
6 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
TDE 242 Yeni Türk Edebiyatı I dersini başarıyla tamamlamış olma şartı.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. HİLAL AKÇA ÖCAL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Hülya Argunşah
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Örnek metinlerden (şiir, roman ve hikaye) hareketle, II. Meşrutiyet’ten sonra ortaya çıkan edebi hareketlere (Fecr-i Ati ve Genç Kalemler gibi) ait bilgiler vererek Modern Türk Edebiyatı’nın 1908-1923 yılları arasındaki gelişimi, tarihî, fikrî, siyasî ve sosyal zemini hakkında bilgi vermek.
|
Dersin tanımı
|
II. Meşrutiyet’ten sonra ortaya çıkan edebi hareketler hakkında genel bilgiler verilip bunlardan Fecr-i Aticiler ve Genç Kalemler üzerinde durulur
|
1- |
II. Meşrutiyet’in ilanıyla ortaya çıkan fikir hareketleri (Milliyetçilik, İslamcılık, Osmanlıcılık, Batıcılık)
|
2- |
Tanzimat edebiyatının siyasi, edebi ve sosyal koşulları. Fuat Köprülü, "Milli Edebiyatı ILK Mübeşşirleri"
|
3- |
Yusuf Akçura ve Üç Tarz-ı Siyaset.
|
4- |
Mehmet Emin Yurdakul
|
5- |
1905 Edebiyat hareketi ve Rıza Tevfik.
|
6- |
Mehmet Necip Bey ve onun düşünceleri.
|
7- |
Ziya Gökalp
|
8- |
Vize
|
9- |
Gökalp; Türkçülüğün Esasları
|
10- |
Genç Kalemler hareketi
|
11- |
Ömer Seyfettin (bir öykü yazarı olarak Ömer Seyfettin)
|
12- |
Ahmet Hikmet Müftüoğlu ve Gönül Hanım romanı.
|
13- |
İslamcılık ve Mehmet Akif'in düşünce dünyası.
|
14- |
Bir şair olarak Mehmet Akif Ersoy
|
15- |
Final Sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İkinci Meşrutiyet Sonrasındaki siyasal ve toplumsal ortamı tanır.
|
2- |
Milli Edebiyat hareketinin doğuşunu ve temel poetikasını açıklar.
|
3- |
Milli Edebiyat hareketinin başlıca temsilcilerini tanır.
|
4- |
Milli Edebiyat dönemindeki edebi metinleri çözümler.
|
5- |
Bu dönemdeki edebi anlayışları ve metinleri karşılaştırır.
|
6- |
.
|
7- |
.
|
8- |
.
|
9- |
.
|
10- |
.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında, edindiği bilgi ve becerileri kullanır. Sosyal bilimlerin diğer alanlarında yürütülen çalışmalarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
2- |
Türk Dili ve Edebiyatı sahasına giren eserleri okuma, anlama, inceleme ve yorumlama konusunda kuram ve yöntemleri öğrenir ve bunları eserler üzerinde eleştirel bir bakış açısıyla uygular. Kişisel ve kurumsal gelişimini tamamlayarak planlar.
|
|
3- |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında kazandığı bilgi, beceri ve yetkinliklerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
|
4- |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında, bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak nicel ve nitel verilerle bilgileri düzenler, iletir, saklar; kişi ve kurumlarla paylaşır.
|
|
5- |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi edinir. Bu yabancı dil bilgisiyle kendi alanındaki bilgileri takip eder ve kullanır.
|
|
6- |
Beşeri bilimler alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu etkinliklerin düzenlenmesinde etkin rol alır.
|
|
7- |
Beşeri bilimler alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik ve ahlaki değerleri gözeterek kalite yönetim süreçlerine uygun davranır.
|
|
8- |
Beşeri bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
|
9- |
Türkçeyi doğru, güzel ve etkin kullanmayı öğrenerek iletişim kurma becerisini geliştirir. Anlama, yorumlama ve çözümleme yetkinliğine sahip olarak bu alandaki bilgisini araştırma ve geliştirme yönünde kullanır.
|
|
10- |
Türk dilinin tarihi lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak metinler üzerinde kültürel, dini, dilbilimsel incelemeler ve değerlendirmeler yapar.
|
|
11- |
Türk dilinin çağdaş lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak üzerinde dilbilimi ve dilbilgisi incelemeleri yapar.
|
|
12- |
Yeni Türk Edebiyatı alanının tarihi dönemlerine ve edebiyat tarihçiliğine uygun olarak, bilimsel bir şekilde incelemeler ve değerlendirmeler yapar. Dönemlerin tarihini, evrelerini, gelişimini, özelliklerini öğrenerek dönemlere hâkim olan başlıca akım, ekol, edebî çevre, yazar ve şairleri manzum ve mensur eserleriyle açıklar.
|
|
13- |
Eski Türk Edebiyatı tarihini araştırır ve öğrenir. Eski Türk edebiyatı manzum ve mensur metinlerini Osmanlı Türkçesi alfabesiyle okur ve günümüz harflerine aktarır. Bu metinler üzerinde nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme çalışmaları yapar ve gerekli yöntemleri öğrenir. Eski Türk edebiyatında kullanılan nazım şekillerini kavrar ve aruz bilgisi edinir.
|
|
14- |
Türk halk edebiyatının ortaya çıkışını sağlayan sözlü, yazılı ve elektronik kültür ortamlarını kavrar; sözlü kültürün temel niteliklerini öğrenerek halk edebiyatı metinleri üzerinde inceleme ve değerlendirme yapar. Bu metinlerin hangi temel esaslar üzerine inşa edildiğini kavrayarak anonim, âşık ve tekke edebiyatı çevresinde şekillenen halk edebiyatının tarihi ve sosyo-kültürel gelişimine vakıf olur.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
14
|
2
|
28
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
100
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
28
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
12
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. ed. Ramazan Korkmaz, Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yay., Ankara. 2. Mehmet Kaplan, Türk Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar I, II, III, Dergah Yay., İstanbul. 3. İnci Enginün, Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları, Dergah Yay., İstanbul. 4. Necat Birinci, Edebiyat Araştırmaları, Kitabevi, İstanbul. 5. Mehmet Kaplan, Şiir Tahlilleri I, Dergah yay., İstanbul. 6. Birol Emil, Türk Kültür ve Edebiyatımızdan Şahsiyetler, Akçağ, Ankara. 7. Abdullah Uçman, Türk Dilinin Sadeleşmesi ve Hece Vezni Üzerine Bir Tartışma, Kitabevi, İstanbul. 8. Orhan Okay, Bir Karakter Heykelinin Anatomisi Mehmet Akif, Akçağ Yay., Ankara. 9. Kazım Yetiş, Mehmet Akif’in Sanat Ve Edebiyat Dünyasından Çizgiler, Atatürk Kültür Merkezi, Ankara. 10. Doğumunun Yüzüncü Yılında Ömer Seyfettin, Atatürk Kültür Merkezi, Ankara. 11. Yusuf Akçura, Üç Tarz-Siyaset, Türk Tarih Kurumu, Ankara. 12. Fuat Köprülü, Edebiyat Araştırmaları I, Ötüken Söğüt, İstanbul. 13. hzl. Fevziye Abdullah Tansel, Mehmet Emin Yurdakul’un Bütün Eserleri 1. Şiirler, Türk Tarih Kurumu, Ankara. 14. hzl. Fevziye Abdullah Tansel, Ziya Gökalp’ın Bütün Eserleri 1. Şiirler, Türk Tarih Kurumu, Ankara. 15. Ziya Gökalp, Türkçülüğün Esasları. 16. Mehmet Akif, Safahat. 17. hzl. Hülya Argunşah, Ömer Seyfettin’in Bütün Eserleri Makaleler I, II, Dergah Yay., İstanbul. 18. Yusuf Ziya Öksüz, Türkçenin Sadeleşme Tarihi Genç Kalemler ve Yeni Lisan Hareketi, TDK., Ankara. 19. Bilge Ercilasun, II. Meşrutiyet Devrinde Tenkit, Türk Kültürünü Araştırma Kurumu, Ankara. 20. Hilmi Ziya Ülken, Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi, Ülken Yay., İstanbul. 21. Abdullah Uçman, Rıza Tevfik, Kültür Bakanlığı, Ankara. 22. Ahmet Hikmet Müftüoğlu, Gönül Hanım. 23. Ömer Faruk Hulugüzel, Necip Türkçü, Kültür Bakanlığı, Ankara.
|
|