Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. BÜLENT KAYA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze ve proje tabanlı dijital derslik yönergeleri ile.
|
Dersin amacı
|
Üretken tasarım araçları ve yazılımları giderek daha karmaşık hale geldi ve tasarımcılara tasarım sürecinde daha verimli ve yaratıcı problem çözme için bilgi işlem gücünden yararlanma gücü vermektedir.
|
Dersin tanımı
|
Üretken tasarım, önceden tanımlanmış bir dizi parametre, hedef ve kısıtlamaya dayalı olarak birden fazla tasarım yinelemesi oluşturmak için algoritmaların ve hesaplamalı yöntemlerin kullanılmasını içeren bir tasarım yaklaşımıdır. Bu yaklaşım özellikle mimarlık, mühendislik, ürün tasarımı ve imalat gibi alanlarda yaygındır. Üretken tasarımın amacı, geniş bir yelpazedeki tasarım olanaklarını keşfetmek, tasarımları belirli kriterlere göre optimize etmek ve sonuçta yenilikçi ve verimli çözümlere ulaşmaktır.
|
1- |
FEM''e giriş, örnek proje...Isınma yönergesi
|
2- |
FEM, örnek proje ve sonuç raporlama ile bir vakanın çalıştırılması.
|
3- |
Topoloji optimizasyonuna giriş. Topoloji optimizasyonu ile bir vaka uygulaması.
|
4- |
Topoloji optimizasyonu ile bir durum uygulaması.
|
5- |
Üretken tasarıma giriş. Aracın tanıtımı: Fusion 360.
|
6- |
Üretken tasarım, Parametreleri ve Kısıtlamaları Tanımlayın: Tasarımcı, algoritmanın dikkate alması gereken tasarım parametrelerini, hedeflerini ve kısıtlamalarını belirtir. Parametreler boyutları, malzemeleri, performans kriterlerini ve daha fazlasını içerebilir.
|
7- |
Üretken tasarım, Algoritmik Keşif: Üretken tasarım algoritması, belirlenen parametrelere dayalı olarak birden fazla varyasyon üreterek geniş bir tasarım alanını keşfeder. Bu, matematiksel algoritmaları, evrimsel algoritmaları veya diğer hesaplama yöntemlerini içerebilir.
|
8- |
Üretken tasarım, Algoritmik Keşif: Üretken tasarım algoritması, belirlenen parametrelere dayalı olarak birden fazla varyasyon üreterek geniş bir tasarım alanını keşfeder. Bu, matematiksel algoritmaları, evrimsel algoritmaları veya diğer hesaplama yöntemlerini içerebilir.
|
9- |
Üretken tasarım, Değerlendir ve Optimize Et: Oluşturulan her tasarım, belirlenen hedeflere ve kısıtlamalara göre değerlendirilir. Algoritma daha sonra tasarımları performans ölçümlerine göre optimize ederek çözümleri yinelemeli olarak iyileştiriyor.
|
10- |
Yinelemeler Oluşturun: Süreç, tasarımların çok sayıda yinelemesini üreterek devam eder. Bu yinelemeler önemli ölçüde farklılık gösterebilir ve alışılmadık ve yenilikçi çözümlerin keşfedilmesine olanak tanır.
|
11- |
Yinelemeler Oluşturun: Süreç, tasarımların çok sayıda yinelemesini üreterek devam eder. Bu yinelemeler önemli ölçüde farklılık gösterebilir ve alışılmadık ve yenilikçi çözümlerin keşfedilmesine olanak tanır.
|
12- |
Üretken tasarım, İnsan Girdisi ile bir örnek olay: Algoritma çok önemli bir rol oynasa da, insan tasarımcılar hala sürece dahil oluyor. Yaratıcı girdi sağlarlar, estetik tercihlere göre kararlar verirler ve parametreleri ayarlayarak veya gelecek vaat eden tasarımları seçerek algoritmayı yönlendirirler.
|
13- |
Üretken tasarım, İnsan Girdisi ile bir örnek olay: Algoritma çok önemli bir rol oynasa da, insan tasarımcılar hala sürece dahil oluyor. Yaratıcı girdi sağlarlar, estetik tercihlere göre kararlar verirler ve parametreleri ayarlayarak veya gelecek vaat eden tasarımları seçerek algoritmayı yönlendirirler.
|
14- |
Üretken tasarım, İnsan Girdisi ile bir örnek olay: Algoritma çok önemli bir rol oynasa da, insan tasarımcılar hala sürece dahil oluyor. Yaratıcı girdi sağlarlar, estetik tercihlere göre kararlar verirler ve parametreleri ayarlayarak veya gelecek vaat eden tasarımları seçerek algoritmayı yönlendirirler.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Yenilik: İnsan tasarımcıların hemen fark edemeyeceği alışılmadık tasarım çözümlerinin araştırılmasını teşvik eder.
|
2- |
Optimizasyon: Algoritma, tasarımları ağırlık azaltma, malzeme verimliliği, yapısal bütünlük veya maliyet etkinliği gibi belirli kriterlere göre optimize edebilir.
|
3- |
Zaman ve Maliyet Verimliliği: Üretken tasarım, çok sayıda seçeneği hızlı bir şekilde oluşturup değerlendirerek, zamandan ve kaynaklardan tasarruf sağlayarak tasarım sürecini hızlandırabilir.
|
4- |
Uyarlanabilirlik: Çeşitli tasarım kısıtlamalarının ve hedeflerinin dikkate alınmasına olanak tanır ve onu farklı proje gereksinimlerine uyarlanabilir hale getirir.
|
5- |
Üretken tasarım araçları ve yazılımları giderek daha karmaşık hale geldi ve tasarımcılara tasarım sürecinde daha verimli ve yaratıcı problem çözme için bilgi işlem gücünden yararlanma gücü verdi.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen ve mühendislik becerilerini uygulama becerisi.
|
|
2- |
Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi.
|
|
3- |
İstenen gereksinimleri karşıyalayacak biçimde bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisi.
|
|
4- |
Disiplinlerarası takımlarda çalışabilme becerisi.
|
|
5- |
Mühendislik problemlerini saptama tanımlama ve çözme becerisi.
|
|
6- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
|
|
7- |
Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği ve bunu gerçekleştirebilme becerisi.
|
|
9- |
Mühendislik alanındaki sanayi uygulamaları için gereki olan teknikleri ve modern araçları kullanma becerisi.
|
|
10- |
Endüstriyel Tasarım Mühendisliliği ile ilgili bazı paket programlarını kullanma becerisi.
|
|
11- |
Mühendislik pratiğini görme, tanıma, öğrenme ve uygulama etkinliklerini kapsayan genişlikte eğitim.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
12
|
3
|
36
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
10
|
100
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
10
|
20
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
4
|
4
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
182
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
0
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
0
|
Genel toplam
|
|
0
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|