Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Tekstil Mühendisliği > ENZİM KİNETİĞİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ENZİM KİNETİĞİ Birinci düzey BİY 607 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. FATMA ÖZTÜRK KÜP
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. EBRU SAATÇİ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Enzimlerle katalizlenen reaksiyonların kinetik olarak incelenmesi Enzim Biyoteknolojisi’nde proses tasarımında önemli rol oynamaktadır. Bu derste, belli bir biyokimya temeli almış olan doktora öğrencilerine, enzimlerin reaksiyon kinetiklerinin öğretilmesiyle biyokimyasal dönüşüm reaksiyonlarının takip edebilme yeteneği kazandırılacaktır.
Dersin tanımı Temel kavramlar; enzimler ve yapısı, biyotermodinamik; Enzim kinetiği; Michealis-Menten, Lineweaver-Burk ve Eadie-Hofstee eşitlikleri, sıcaklık ve pH etkisi; Tek reaktantlı enzimlerin kinetiği; Hıza karşı substrat konsantrasyonu eğrisi ve reaksiyon mertebesi; Km ve Vmax’ın grafik olarak belirlenmesi; Basit inhibisyon sistemleri: kompetitif, non-kompetitif ve un-kompetitif inhibisyonlar; Substrat inhibisyonu; Hızlı denge kısmi ve karışık inhibisyon; Kısmi kompetitif ve non-kompetitif inhibisyonlar; Lineer karışık tip inhibisyonlar; Hiperbolik karışık tip inhibisyonlar; Allosterik enzimler. Enzim aktivasyonu.

Dersin içeriği
1- Temel kavramlar; enzimler ve yapısı
2- Biyotermodinamik
3- Michealis-Menten, Lineweaver-Burk ve Eadie-Hofstee eşitlikleri
4- Lineweaver-Burk grafiği: Km ve Vmax’ın grafik olarak belirlenmesi
5- Sıcaklık ve pH etkisi
6- Basit inhibisyon sistemleri: kompetitif, non-kompetitif inhibisyonlar
7- Un-kompetitif inhibisyon
8- Substrat inhibisyonu; Hızlı denge kısmi ve karışık inhibisyon; Kısmi kompetitif ve non-kompetitif inhibisyonlar
9- Lineer karışık tip inhibisyonlar; Hiperbolik karışık tip inhibisyonlar
10- Allosterik enzimler
11- Hill grafiği
12- Enzim aktivasyonu
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Enzimlerle katalizlenen reaksiyonların kinetik olarak incelenmesi öğrenilecektir.
2- Enzim Biyoteknolojisi’nde proses tasarımı öğrenciler tarafından anlaşılacaktır. ö
3- Enzimlerin reaksiyon kinetiklerinin öğretilecektir.
4- Biyokimyasal dönüşüm reaksiyonlarının takip edebilme yeteneği kazandırılacaktır.
5-
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi. (1)
2- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. (1)
3- Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. (2)
4- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (3)
5- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. (4)
6- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. (5)
7- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. (6)
8- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. (7)
9- En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi. (7)
10- Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. (7)
11- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci. (8)
12- Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. (8)
13- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. (9)
14- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. (10)
15- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. (11)
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 2 10 20
Ödevler 1 20 20
Sunum / Seminer hazırlama 1 10 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 25 25
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 15 15
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 30 30
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 2 10 20
Toplam iş yükü     186
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 90
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 10
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Biochemical Calculations, 2nd Ed, Irwin Segel,1976
Yardımcı Kaynaklar Enzim Bilgisi, Trevor Pamer, 1994

Ders ile ilgili dosyalar