Giriş | English

Doktora > Fen Bilimleri Enstitüsü > Biyoloji (doktora) > ENZİM KİNETİĞİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ENZİM KİNETİĞİ Üçüncü düzey BİY 607 Seçmeli 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. FATMA ÖZTÜRK KÜP
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. EBRU SAATÇİ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Enzimlerle katalizlenen reaksiyonların kinetik olarak incelenmesi Enzim Biyoteknolojisi’nde proses tasarımında önemli rol oynamaktadır. Bu derste, belli bir biyokimya temeli almış olan doktora öğrencilerine, enzimlerin reaksiyon kinetiklerinin öğretilmesiyle biyokimyasal dönüşüm reaksiyonlarının takip edebilme yeteneği kazandırılacaktır.
Dersin tanımı Temel kavramlar; enzimler ve yapısı, biyotermodinamik; Enzim kinetiği; Michealis-Menten, Lineweaver-Burk ve Eadie-Hofstee eşitlikleri, sıcaklık ve pH etkisi; Tek reaktantlı enzimlerin kinetiği; Hıza karşı substrat konsantrasyonu eğrisi ve reaksiyon mertebesi; Km ve Vmax’ın grafik olarak belirlenmesi; Basit inhibisyon sistemleri: kompetitif, non-kompetitif ve un-kompetitif inhibisyonlar; Substrat inhibisyonu; Hızlı denge kısmi ve karışık inhibisyon; Kısmi kompetitif ve non-kompetitif inhibisyonlar; Lineer karışık tip inhibisyonlar; Hiperbolik karışık tip inhibisyonlar; Allosterik enzimler. Enzim aktivasyonu.

Dersin içeriği
1- Temel kavramlar; enzimler ve yapısı
2- Biyotermodinamik
3- Michealis-Menten, Lineweaver-Burk ve Eadie-Hofstee eşitlikleri
4- Lineweaver-Burk grafiği: Km ve Vmax’ın grafik olarak belirlenmesi
5- Sıcaklık ve pH etkisi
6- Basit inhibisyon sistemleri: kompetitif, non-kompetitif inhibisyonlar
7- Un-kompetitif inhibisyon
8- Substrat inhibisyonu; Hızlı denge kısmi ve karışık inhibisyon; Kısmi kompetitif ve non-kompetitif inhibisyonlar
9- Lineer karışık tip inhibisyonlar; Hiperbolik karışık tip inhibisyonlar
10- Allosterik enzimler
11- Hill grafiği
12- Enzim aktivasyonu
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Enzimlerle katalizlenen reaksiyonların kinetik olarak incelenmesi öğrenilecektir.
2- Enzim Biyoteknolojisi’nde proses tasarımı öğrenciler tarafından anlaşılacaktır. ö
3- Enzimlerin reaksiyon kinetiklerinin öğretilecektir.
4- Biyokimyasal dönüşüm reaksiyonlarının takip edebilme yeteneği kazandırılacaktır.
5-
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile geliştirebilir, derinleştirebilir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır
2- Biyoloji alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar
3- Yeni problemleri ve onların çözümleri için strateji planlarını tanıma ve analiz etme becerisi ile bu problemi tanıma aşamasından sonuç ve bulguların değerlendirilmesi ve taktir edilmesine kadar uygun teknik ve yöntemlerin seçilmesini de kapsayan planlama , tasarım ve pratik gözlemleri yürütme becerisine sahip olur
4- Laboratuvar ölçümleri ve arazi gözlemlerinden elde edilen verileri önemleri açısından yorumlayabilme ve teorilerle ilişkilendirme becerisine sahip olur
5- Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak etkin iletişim kurma becerisine sahip olur
6- Biyoloji alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir
7- Edindiği birikimi, özgün bakış açısı ve araştırma ile geliştirme, derinleştirme ve ülkesinin çıkarlarını koruyarak bilime özgün katkılar sağlayacak tanımlara ulaşır
8- Bireysel ve kollektif olarak, öğrendiği bilgileri uygulamaya aktarabilme ve sunabilme yeteneğine sahip olur ve alanı ile ilgili gerek laboratuvarda gerekse saha çalışmalarında yeterli tecrübe ve disiplin kazanır
9- Bilimsel çözümlerin ve uygulamaların, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. Biyoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların boyutlarını anlayabilme ve çözümüne katkıda bulunur
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 2 10 20
Ödevler 1 20 20
Sunum / Seminer hazırlama 1 10 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 25 25
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 15 15
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 30 30
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 2 10 20
Toplam iş yükü     186
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 90
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 10
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Biochemical Calculations, 2nd Ed, Irwin Segel,1976
Yardımcı Kaynaklar Enzim Bilgisi, Trevor Pamer, 1994

Ders ile ilgili dosyalar