Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MÜZİK VE KÜLTÜR I |
Birinci düzey |
MÜZ137 |
Zorunlu |
1 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM ÜYESİ ALİ ÖZDEK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Dr. Yasemin ATA
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Müziğin kültürel ve toplumsal bağlamı içinde var olan yaklaşımları anlamlandırmaya ve fikir yürütebilecek düzeye gelebilmek.
|
Dersin tanımı
|
-
|
1- |
Dersin amacı, içeriği, çıktıları anlatılacak ve dersin temel kaynakları tanıtılacak.
|
2- |
Müziğin bilimsel incelenmesine ilişkin giriş yapılacak. Müziğin kültürel açıdan incelenmesi üzerinde durularak bu sorumluluğu üstlenen etnomüzikoloji disiplini ve araştırma kapsamı hakkında bilgi verilecek.
|
3- |
Dersin temel kavramı olan kültür kavramı ve dersin çıktılarına ulaşmak için gerekli olan diğer anahtar kavram toplum kavramı üzerinde durulacak. Kültürü ve toplumu araştıran antropoloji ve sosyoloji disiplinlerin perspektiflerinden yararlanılarak, kültür, toplum ve müzik ilişkine giriş yapılacak.
|
4- |
Kültür tanımları, kültürün özellikleri ve tarihsel yaklaşımlar ele alınarak kavram detaylandırılacak.
|
5- |
Müzik ve Kimlik: Kimlik kavramı, kimliğin türleri ve kategorileri ile birlikte ele alınacak. Bu çerçevede ulus, etnisite, toplumsal cinsiyet gibi belirleyici kavramlara değinilerek çeşitli örneklerle müziğin kimlik inşasındaki rolü üzerinde durulacak.
|
6- |
Müzik ve Gelenek: Gelenek kavramına değinilerek, müzik gelenekleri, seçilen işitsel ve görsel örneklerin desteğiyle kültür ve kimlik teorileri çerçevesinde incelenecek.
|
7- |
Ara sınav.
|
8- |
Müzik ve Din: İnanç sistemleri ve müziğin bu bağlamdaki rolü ve etkisi kimlik teorileri çerçevesinde incelenecek.
|
9- |
Müzik ve Medya: Medyanın evrimi ve geleneksel ve yeni medya kavramlarının yardımıyla müziğin yeniden üretiminin tarihine değinilerek, müzik, endüstrileşme ve medya ilişkileri incelenecek.
|
10- |
Müzik ve Politika: Müzik ve politika ilişkisi seçim propagandaları, toplumsal hareketler, ideoloji ve devrimler çerçevesinde incelenecek.
|
11- |
Popüler kültür ve müzik.
|
12- |
Popüler kültür ve müzik.
|
13- |
Final sınavları öncesi genel tekrar yapıalcak. Bahar dönemi ödev konularının belirlenecek ve ödev paylaşımları yapılacak.
|
14- |
Final sınavı.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kültür kavramına ilişkin daha bilimsel bir bakış açısı edinebilmesi.
|
2- |
Müziğin kültürel ve toplumsal bir olgu olduğu temel bakış açısını edinebilmesi.
|
3- |
Bu bakış açısıyla müziğin hem ülkemizde hem dünya üzerinde edimsel ve söylemsel açıdan sahip olduğu çeşitliliği fark edebilmesi.
|
4- |
Yine bu bakış açısıyla müziğin kültürel çeşitlilikte önemli bir belirleyici olduğunu anlayabilmesi.
|
5- |
Müziği kültürel ve toplumsal bağlamlarda inceleyen bilim disiplinleri konusunda bilgi sahibi olması.
|
6- |
Müziğin kültürel ve toplumsal boyutlarını anlamda gerekli olan temel kavramları özümseyerek, günlük hayatta karşılaştığı müzik olaylarını bu kavramlar yardımıyla açıklayabilmesi.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Güncel sanat kavramlarını anlamak ve ilişkiler kurarak açıklayabilmek
|
|
2- |
Müzik sanatının temel dinamiklerini anlamak, tarihini öğrenmek ve güncelle ilişkilendirebilmek
|
|
3- |
Alanının terminolojisini öğrenmek, kendi yazı ve sunularında sanatın dilini etkili kullanmak
|
|
4- |
Alanında kullanılan yeni yöntem -teknikleri bilmek ve özgün çalışmaların gerçekleştirilebilmesinde kullanabilmek
|
|
5- |
Araştırma yöntem - tekniklerini bilmek ve alanında uygulayabilmek
|
|
6- |
Alanında proje geliştirmek, projesini uygulayarak hayata geçirebilmek
|
|
7- |
Etik kurallara uymak ve sosyal sorumluluk bilinci taşıyabilmek
|
|
8- |
Alanında paylaşıma açık sanatsal etkinlikler düzenlemek; Yaptığı çalışmaları etkili bir şekilde sunabilmek
|
|
9- |
Güncel yayınları, oluşum ve aktiviteleri (konserleri) takip etmek, katılımcı olabilmek
|
|
10- |
Evrensel, ulusal, yerel sanat ve tasarım değerlerinin farkında olabilmek
|
|
11- |
Herhangi bir sanatsal etkinliği (konser, dinleti vb.) çözümleyici ve eleştirel bakış açısı ile değerlendirebilmek
|
|
12- |
Alanın gerektirdiği bilgisayar programlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini sanatsal anlamda kullanabilmek
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
2
|
2
|
4
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
2
|
2
|
4
|
Ödevler
|
2
|
2
|
4
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
2
|
4
|
Kısa sınavlar
|
2
|
2
|
4
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
2
|
4
|
Ara sınavlar
|
2
|
2
|
4
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
2
|
2
|
4
|
Laboratuvar
|
2
|
2
|
4
|
Arazi çalışması
|
2
|
2
|
4
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
2
|
2
|
4
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
2
|
2
|
4
|
Araştırma
|
2
|
2
|
4
|
Toplam iş yükü
|
|
|
52
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
50
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Kaemmer, John. İnsan Yaşamında Müzik (Music in Human Life), basılmamış çeviri (çev.: Yetkin Özer).
Erol, Ayhan (2009). Müzik Üzerine Düşünmek. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
Kutluk, Fırat (1997). Müzik ve Politika. Ankara: Doruk Yayınları.
Güvenç, Bozkurt (2015). İnsan ve Kültür. İstanbul: Boyut Yayıncılık.
Kaplan, Ayten (2010). Kültürel Müzikoloji. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Bilgin, Nuri (2007). Kimlik İnşası. İzmir: Aşina Kitaplar.
Erol, Ayhan (2002). Popüler Müziği Anlamak. Kültürel Kimlik Bağlamında Popüler Müzikte Anlam. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
Haviland, William A. (2002). Kültürel Antropoloji, (çev. Deniz Erguvan), İstanbul: Kaknüs Yayınları.
Ayas, Güneş (2015). Müzik Sosyolojisi. İstanbul: Doğu Kitabevi.
Özer, Yetkin. (1997). Bilim Perspektifinde Müzik. İzmir: Dokuz Eylül Yayınları.
Çelikcan, Peyami. (1996). Müziği Seyretmek. Ankara: Yansıma Yayınları.
Tomlinson, John (2004). Küreselleşme ve Kültür (Çev. Arzu Eker), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
|
|