Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MİMARİ TASARIM VII |
Birinci düzey |
MİM711 |
Zorunlu |
7 |
10.00 |
10.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Architectural Design VI
|
Eğitimin dili
|
Turkish
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ SEVİM SEYHAN AYTEN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç.Dr. M. Çağlar BAYDOĞAN, Dr. Öğr. Üyesi Sevim SEYHAN AYTEN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Araş. Gör. Dr. H. İrem ERKAN KAYA
|
Dersin veriliş şekli
|
Toerik - Pratik
|
Dersin amacı
|
Tasarım problemine ilişkin mekansal ve çevresel çözümler geliştirebilme; kentsel tasarım ölçeğinde mekansal öneriler üretebilmek; güçlü çevre verileriyle program kapsamının ilişkiselliğini kurmak; sürdürülebilir çevre ve tasarım ilişkisi konusunda duyarlılık kazanmak; kente ilişkin mekân organizasyonunun planlanması, arazi kullanımının ve ulaşım önerilerinin geliştirilmesi, mekan ve ilişkilerin farklı ölçeklerde çözümlenmesi; kişiselleştirilmiş bir mimari ifade dilinin oluşturulması amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
ÖĞRENCİ KÖYÜ TASARIMI
Üretken, Eğlenceli, Aktif ve Etkileşimli Bir Barınma Modeli
Öğrenci konutları, son yüzyılda dikkate değer bir dönüşüm geçirmiştir. Bir zamanlar yalnızca barınma ve temel olanaklar sağlayan işlevsel bir gereklilik olarak görülen bu mimari tipoloji, giderek daha karmaşık toplumsal, kültürel ve kentsel taleplere yanıt verecek şekilde evrilmiştir. Le Corbusier’in Paris’teki Cité Universitaire’de ortaya koyduğu modernist yaklaşımla başlayan bu dönüşüm, öğrenci konutlarının mimarlık, kentleşme ve toplumsal değişim alanlarındaki daha geniş eğilimleri yansıttığını göstermektedir.
Hızlı kentleşme ve artan öğrenci hareketliliği, üniversiteleri kampüs sınırlarını aşan, yalnızca işlevsel değil, aynı zamanda farklı sosyal ve kültürel bağlamlara uyarlanabilen konutlar tasarlama gerekliliğiyle karşı karşıya bırakmaktadır. Bu durum, mahremiyet ile topluluk yaşamını dengede tutan, esnek ve yenilikçi çözümler geliştirilmesini gerekli kılmaktadır. Zamanla, öğrenci konutlarının tasarımı yalnızca verimlilik ve ekonomik erişilebilirlikten ibaret olmaktan çıkmış; topluluk oluşturma, kültürel kapsayıcılık ve sürdürülebilirlik için bir deneme alanına dönüşmüştür. Bu dönüşüm, eğitimin kendisindeki değişimle de paralellik göstermekte; üniversiteler artık öğrencilerin yalnızca akademik başarılarını değil, aynı zamanda kişisel gelişimlerini de destekleyen bütüncül bir deneyim sunmaya çalışmaktadır.
Öğrenci köyü, üniversite öğrencileri için barınma, sosyalleşme ve akademik gelişim olanaklarını bir araya getiren, geleneksel yurtlardan farklı olarak daha kapsamlı hizmetler sunan, kampüs içi veya çevresinde konumlanan bir yerleşke modelidir. Öğrenci yaşamının sadece barınma ihtiyacını karşılamakla kalmayıp sosyal, kültürel ve akademik etkileşimleri desteklemesini amaçlayan bu model, gündelik hayatı çeşitli mimari pratiklerle örgütleyen bir yaklaşıma sahiptir. Tasarım süreci, kamusal ve özel alanları dinamik biçimde bir araya getirerek öğrencilerin eğitimsel ve sosyal gereksinimlerini karşılamayı hedeflemektedir.
Tasarım süreci, mekânsal çeşitlilik ile öğrencilerin farklı yaşam tarzlarına uygun esnek ve dönüştürülebilir alanlar yaratmayı amaçlar. Barınma alanları öğrencilerin kişisel ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde düzenlenirken, öğrencilerin akademik başarılarını destekleyecek çalışma alanları, sosyal etkileşimlerini artıracak ortak kullanım alanları bir arada tasarlanmalıdır. Bu alanlar, sadece fiziksel bir mekân olmaktan öte, öğrencilerin birbirleriyle etkileşime girerek toplumsal bağlarını güçlendirdiği dinamik alanlar olarak düşünülmelidir.
Kentle etkileşim sağlamayı amaçlayan tasarımda, öğrenci köyü, şehrin sosyal dokusuna entegre edilerek kentle bütünleşir. Bu, öğrencilerin yalnızca kampüs içinde değil, aynı zamanda kent yaşamının bir parçası olarak aktif rol almasını sağlar. Öğrenci Köyü’nü tasarlarken, üniversite öğrencilerinin barınma ihtiyacını gidermek dışında, entelektüel ve duygusal olarak paylaşımda bulunabilecekleri mekanların, birbirleriyle ve bölge sakinleriyle kimisi tasarlanmış, kimisi kontrollü tesadüflere bırakılmış karşılaşma alanlarının önerilmesi beklenir.
Sosyal etkileşim ve kentle entegrasyon açısından, öğrenci köyü, sadece barınma ve eğitim için değil, aynı zamanda öğrencilerin kentli ile etkileşimde bulunduğu, birbirlerini tanıdığı ve kültürel anlamda kaynaştığı bir ortam yaratma amacını taşır. Ayrıca, barınma birimlerinin yaz aylarında farklı işlevlere uyarlanarak kente katkı sağlayabilecek esnek kullanım senaryolarına sahip olması da önemli bir tasarım kriteridir.
Kamusal alanlar, öğrenciler ile yerel halk arasında köprü kurarak sosyal etkileşimi ve ortak kullanım kültürünü teşvik etmelidir. Bu bağlamda, tasarımın temel hedeflerinden biri, öğrencilerin eğitim süreçlerini sadece fiziksel sınırlarda değil, kentle etkileşen bir ortamda sürdürebilmelerini sağlamaktır. Buna göre öğrencilerden beklenen gündelik hayatın ihtiyaçlarını karşılayacak kolektif ve paylaşımcı yaşam alanları tasarımı yapmalarıdır. Bununla birlikte üst ilişkiler ve örüntüler kadar, en küçük birim olan odanın, çalışma, uyuma, dinlenme gibi mikro programlar ve yaşantılar ile içine girilmesi gerekmektedir.
|
1- |
18 Şubat
Dersin kapsam, içerik, amaç ve yöntemi üzerine genel tanıtım,
Proje konusu ve yarıyıl programına ilişkin bilgilendirme
Alan Gezisi
|
2- |
25 Şubat_TASARIM ÇALIŞMASI
Alana ilişkin anlama-anlamlandırma ve anlatma
Kentsel ilişkilerin kurulması
Programın çözümlemesi ve senaryo oluşturulması
Mekansal organizasyon
Örnek Proje Sunumları
|
3- |
4 Mart_TASARIM ÇALIŞMASI
Alana ilişkin anlama-anlamlandırma ve anlatma
Kentsel ilişkilerin kurulması
Programın çözümlemesi ve senaryo oluşturulması
Mekansal organizasyon
Örnek Proje Sunumları
|
4- |
11 Mart_TASARIM ÇALIŞMASI
Alana ilişkin anlama-anlamlandırma ve anlatma
Kentsel ilişkilerin kurulması
Programın çözümlemesi ve senaryo oluşturulması
Mekansal organizasyon
Örnek Proje Sunumları
|
5- |
18 Mart_JÜRİ – ARA SINAV 1
|
6- |
27 Mart_TASARIM ÇALIŞMASI
Alana ilişkin anlama-anlamlandırma ve anlatma
Kentsel ilişkilerin kurulması
Programın çözümlemesi ve senaryo oluşturulması
Mekansal organizasyon
|
7- |
1 Nisan _RESMİ TATİL
|
8- |
8 Nisan_TASARIM ÇALIŞMASI
Alana ilişkin anlama-anlamlandırma ve anlatma
Kentsel ilişkilerin kurulması
Programın çözümlemesi ve senaryo oluşturulması
Mekansal organizasyon
|
9- |
15 Nisan_JÜRİ – ARA SINAV 2
|
10- |
22 Nisan_TASARIM ÇALIŞMASI
Alana ilişkin anlama-anlamlandırma ve anlatma
Kentsel ilişkilerin kurulması
Programın çözümlemesi ve senaryo oluşturulması
Mekansal organizasyon
|
11- |
29 Nisan_TASARIM ÇALIŞMASI
Alana ilişkin anlama-anlamlandırma ve anlatma
Kentsel ilişkilerin kurulması
Programın çözümlemesi ve senaryo oluşturulması
Mekansal organizasyon
|
12- |
6 Mayıs_TASARIM ÇALIŞMASI
Alana ilişkin anlama-anlamlandırma ve anlatma
Kentsel ilişkilerin kurulması
Programın çözümlemesi ve senaryo oluşturulması
Mekansal organizasyon
|
13- |
13 Mayıs_TASARIM ÇALIŞMASI
Alana ilişkin anlama-anlamlandırma ve anlatma
Kentsel ilişkilerin kurulması
Programın çözümlemesi ve senaryo oluşturulması
Mekansal organizasyon
|
14- |
20 Mayıs_JÜRİ – ARA SINAV 3
|
15- |
27 Mayıs_TASARIM ÇALIŞMASI
Alana ilişkin anlama-anlamlandırma ve anlatma
Kentsel ilişkilerin kurulması
Programın çözümlemesi ve senaryo oluşturulması
Mekansal organizasyon
|
16- |
3 Haziran_TASARIM ÇALIŞMASI
Alana ilişkin anlama-anlamlandırma ve anlatma
Kentsel ilişkilerin kurulması
Programın çözümlemesi ve senaryo oluşturulması
Mekansal organizasyon
|
17- |
10 Haziran_TASARIM ÇALIŞMASI
Alana ilişkin anlama-anlamlandırma ve anlatma
Kentsel ilişkilerin kurulması
Programın çözümlemesi ve senaryo oluşturulması
Mekansal organizasyon
|
18- |
|
19- |
|
20- |
.
|
1- |
Tasarım fikrinin odaklandığı eksenleri ortaya koymak ve öncelikleri belirlemek.
|
2- |
Gelişmiş bir programı çevre verileri ile buluşturmak.
|
3- |
Doğal ve kentsel yaşam çevresi oluşturmak.
|
4- |
Tasarım düşüncelerini güncel mimari eğilimler içinde konumlandırmak.
|
5- |
Olgun bir mimari proje dili ortaya koymak.
|
6- |
Tasarımın soyut ve somut verilerinin bütününü değerlendirme yetisini geliştirmek.
|
7- |
|
8- |
.
|
9- |
.
|
10- |
.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
|
|
2- |
Tasarım Düşüncesi Becerisi
|
|
3- |
Kuramsal Bilgi Becerisi
|
|
4- |
Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
|
|
5- |
Eleştirel Düşünme
|
|
6- |
Araştırma ve Yorumlama Becerileri
|
|
7- |
Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
|
|
8- |
Geniş Kapsamlı Tasarım
|
|
9- |
İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
|
|
10- |
Toplum ve Çevre Sorumluluğu
|
|
11- |
Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
|
|
12- |
Taşıyıcı Sistemler
|
|
13- |
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
|
|
14- |
Proje ve Yapım Yönetimi
|
|
15- |
Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
|
|
16- |
Sürdürülebilir Tasarım
|
|
17- |
Tarihi Çevre Koruma Bilinci
|
|
18- |
Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
|
|
19- |
Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
8
|
112
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
4
|
4
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
3
|
8
|
24
|
Ara sınavlar
|
3
|
8
|
24
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
2
|
8
|
16
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
32
|
32
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
8
|
8
|
Araştırma
|
3
|
8
|
24
|
Toplam iş yükü
|
|
|
244
|
AKTS
|
|
|
10.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
3
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
https://divisare.com
http://www.archdaily.com/
https://collectivehousingatlas.net
https://housingprototypes.org
|
|