Giriş | English

Lisans > Mimarlik Fakültesi > Mimarlik > MİMARİ TASARIM VII
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
MİMARİ TASARIM VII Birinci düzey MİM711 Zorunlu 7 10.00 10.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Architectural Design VI
Eğitimin dili Turkish
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ SEVİM SEYHAN AYTEN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Doç.Dr. M. Çağlar BAYDOĞAN, Dr. Öğr. Üyesi Sevim SEYHAN AYTEN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Araş. Gör. Dr. H. İrem ERKAN KAYA
Dersin veriliş şekli Toerik - Pratik
Dersin amacı Tasarım problemine ilişkin mekansal ve çevresel çözümler geliştirebilme; kentsel tasarım ölçeğinde mekansal öneriler üretebilmek; güçlü çevre verileriyle program kapsamının ilişkiselliğini kurmak; sürdürülebilir çevre ve tasarım ilişkisi konusunda duyarlılık kazanmak; kente ilişkin mekân organizasyonunun planlanması, arazi kullanımının ve ulaşım önerilerinin geliştirilmesi, mekan ve ilişkilerin farklı ölçeklerde çözümlenmesi; kişiselleştirilmiş bir mimari ifade dilinin oluşturulması amaçlanmaktadır.
Dersin tanımı ÖĞRENCİ KÖYÜ TASARIMI Üretken, Eğlenceli, Aktif ve Etkileşimli Bir Barınma Modeli Öğrenci konutları, son yüzyılda dikkate değer bir dönüşüm geçirmiştir. Bir zamanlar yalnızca barınma ve temel olanaklar sağlayan işlevsel bir gereklilik olarak görülen bu mimari tipoloji, giderek daha karmaşık toplumsal, kültürel ve kentsel taleplere yanıt verecek şekilde evrilmiştir. Le Corbusier’in Paris’teki Cité Universitaire’de ortaya koyduğu modernist yaklaşımla başlayan bu dönüşüm, öğrenci konutlarının mimarlık, kentleşme ve toplumsal değişim alanlarındaki daha geniş eğilimleri yansıttığını göstermektedir. Hızlı kentleşme ve artan öğrenci hareketliliği, üniversiteleri kampüs sınırlarını aşan, yalnızca işlevsel değil, aynı zamanda farklı sosyal ve kültürel bağlamlara uyarlanabilen konutlar tasarlama gerekliliğiyle karşı karşıya bırakmaktadır. Bu durum, mahremiyet ile topluluk yaşamını dengede tutan, esnek ve yenilikçi çözümler geliştirilmesini gerekli kılmaktadır. Zamanla, öğrenci konutlarının tasarımı yalnızca verimlilik ve ekonomik erişilebilirlikten ibaret olmaktan çıkmış; topluluk oluşturma, kültürel kapsayıcılık ve sürdürülebilirlik için bir deneme alanına dönüşmüştür. Bu dönüşüm, eğitimin kendisindeki değişimle de paralellik göstermekte; üniversiteler artık öğrencilerin yalnızca akademik başarılarını değil, aynı zamanda kişisel gelişimlerini de destekleyen bütüncül bir deneyim sunmaya çalışmaktadır. Öğrenci köyü, üniversite öğrencileri için barınma, sosyalleşme ve akademik gelişim olanaklarını bir araya getiren, geleneksel yurtlardan farklı olarak daha kapsamlı hizmetler sunan, kampüs içi veya çevresinde konumlanan bir yerleşke modelidir. Öğrenci yaşamının sadece barınma ihtiyacını karşılamakla kalmayıp sosyal, kültürel ve akademik etkileşimleri desteklemesini amaçlayan bu model, gündelik hayatı çeşitli mimari pratiklerle örgütleyen bir yaklaşıma sahiptir. Tasarım süreci, kamusal ve özel alanları dinamik biçimde bir araya getirerek öğrencilerin eğitimsel ve sosyal gereksinimlerini karşılamayı hedeflemektedir. Tasarım süreci, mekânsal çeşitlilik ile öğrencilerin farklı yaşam tarzlarına uygun esnek ve dönüştürülebilir alanlar yaratmayı amaçlar. Barınma alanları öğrencilerin kişisel ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde düzenlenirken, öğrencilerin akademik başarılarını destekleyecek çalışma alanları, sosyal etkileşimlerini artıracak ortak kullanım alanları bir arada tasarlanmalıdır. Bu alanlar, sadece fiziksel bir mekân olmaktan öte, öğrencilerin birbirleriyle etkileşime girerek toplumsal bağlarını güçlendirdiği dinamik alanlar olarak düşünülmelidir. Kentle etkileşim sağlamayı amaçlayan tasarımda, öğrenci köyü, şehrin sosyal dokusuna entegre edilerek kentle bütünleşir. Bu, öğrencilerin yalnızca kampüs içinde değil, aynı zamanda kent yaşamının bir parçası olarak aktif rol almasını sağlar. Öğrenci Köyü’nü tasarlarken, üniversite öğrencilerinin barınma ihtiyacını gidermek dışında, entelektüel ve duygusal olarak paylaşımda bulunabilecekleri mekanların, birbirleriyle ve bölge sakinleriyle kimisi tasarlanmış, kimisi kontrollü tesadüflere bırakılmış karşılaşma alanlarının önerilmesi beklenir. Sosyal etkileşim ve kentle entegrasyon açısından, öğrenci köyü, sadece barınma ve eğitim için değil, aynı zamanda öğrencilerin kentli ile etkileşimde bulunduğu, birbirlerini tanıdığı ve kültürel anlamda kaynaştığı bir ortam yaratma amacını taşır. Ayrıca, barınma birimlerinin yaz aylarında farklı işlevlere uyarlanarak kente katkı sağlayabilecek esnek kullanım senaryolarına sahip olması da önemli bir tasarım kriteridir. Kamusal alanlar, öğrenciler ile yerel halk arasında köprü kurarak sosyal etkileşimi ve ortak kullanım kültürünü teşvik etmelidir. Bu bağlamda, tasarımın temel hedeflerinden biri, öğrencilerin eğitim süreçlerini sadece fiziksel sınırlarda değil, kentle etkileşen bir ortamda sürdürebilmelerini sağlamaktır. Buna göre öğrencilerden beklenen gündelik hayatın ihtiyaçlarını karşılayacak kolektif ve paylaşımcı yaşam alanları tasarımı yapmalarıdır. Bununla birlikte üst ilişkiler ve örüntüler kadar, en küçük birim olan odanın, çalışma, uyuma, dinlenme gibi mikro programlar ve yaşantılar ile içine girilmesi gerekmektedir.

Dersin içeriği
1- 18 Şubat Dersin kapsam, içerik, amaç ve yöntemi üzerine genel tanıtım, Proje konusu ve yarıyıl programına ilişkin bilgilendirme Alan Gezisi
2- 25 Şubat_TASARIM ÇALIŞMASI Alana ilişkin anlama-anlamlandırma ve anlatma Kentsel ilişkilerin kurulması Programın çözümlemesi ve senaryo oluşturulması Mekansal organizasyon Örnek Proje Sunumları
3- 4 Mart_TASARIM ÇALIŞMASI Alana ilişkin anlama-anlamlandırma ve anlatma Kentsel ilişkilerin kurulması Programın çözümlemesi ve senaryo oluşturulması Mekansal organizasyon Örnek Proje Sunumları
4- 11 Mart_TASARIM ÇALIŞMASI Alana ilişkin anlama-anlamlandırma ve anlatma Kentsel ilişkilerin kurulması Programın çözümlemesi ve senaryo oluşturulması Mekansal organizasyon Örnek Proje Sunumları
5- 18 Mart_JÜRİ – ARA SINAV 1
6- 27 Mart_TASARIM ÇALIŞMASI Alana ilişkin anlama-anlamlandırma ve anlatma Kentsel ilişkilerin kurulması Programın çözümlemesi ve senaryo oluşturulması Mekansal organizasyon
7- 1 Nisan _RESMİ TATİL
8- 8 Nisan_TASARIM ÇALIŞMASI Alana ilişkin anlama-anlamlandırma ve anlatma Kentsel ilişkilerin kurulması Programın çözümlemesi ve senaryo oluşturulması Mekansal organizasyon
9- 15 Nisan_JÜRİ – ARA SINAV 2
10- 22 Nisan_TASARIM ÇALIŞMASI Alana ilişkin anlama-anlamlandırma ve anlatma Kentsel ilişkilerin kurulması Programın çözümlemesi ve senaryo oluşturulması Mekansal organizasyon
11- 29 Nisan_TASARIM ÇALIŞMASI Alana ilişkin anlama-anlamlandırma ve anlatma Kentsel ilişkilerin kurulması Programın çözümlemesi ve senaryo oluşturulması Mekansal organizasyon
12- 6 Mayıs_TASARIM ÇALIŞMASI Alana ilişkin anlama-anlamlandırma ve anlatma Kentsel ilişkilerin kurulması Programın çözümlemesi ve senaryo oluşturulması Mekansal organizasyon
13- 13 Mayıs_TASARIM ÇALIŞMASI Alana ilişkin anlama-anlamlandırma ve anlatma Kentsel ilişkilerin kurulması Programın çözümlemesi ve senaryo oluşturulması Mekansal organizasyon
14- 20 Mayıs_JÜRİ – ARA SINAV 3
15- 27 Mayıs_TASARIM ÇALIŞMASI Alana ilişkin anlama-anlamlandırma ve anlatma Kentsel ilişkilerin kurulması Programın çözümlemesi ve senaryo oluşturulması Mekansal organizasyon
16- 3 Haziran_TASARIM ÇALIŞMASI Alana ilişkin anlama-anlamlandırma ve anlatma Kentsel ilişkilerin kurulması Programın çözümlemesi ve senaryo oluşturulması Mekansal organizasyon
17- 10 Haziran_TASARIM ÇALIŞMASI Alana ilişkin anlama-anlamlandırma ve anlatma Kentsel ilişkilerin kurulması Programın çözümlemesi ve senaryo oluşturulması Mekansal organizasyon
18-
19-
20- .

Dersin öğrenme çıktıları
1- Tasarım fikrinin odaklandığı eksenleri ortaya koymak ve öncelikleri belirlemek.
2- Gelişmiş bir programı çevre verileri ile buluşturmak.
3- Doğal ve kentsel yaşam çevresi oluşturmak.
4- Tasarım düşüncelerini güncel mimari eğilimler içinde konumlandırmak.
5- Olgun bir mimari proje dili ortaya koymak.
6- Tasarımın soyut ve somut verilerinin bütününü değerlendirme yetisini geliştirmek.
7-
8- .
9- .
10- .

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
2- Tasarım Düşüncesi Becerisi
3- Kuramsal Bilgi Becerisi
4- Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
5- Eleştirel Düşünme
6- Araştırma ve Yorumlama Becerileri
7- Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
8- Geniş Kapsamlı Tasarım
9- İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
10- Toplum ve Çevre Sorumluluğu
11- Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
12- Taşıyıcı Sistemler
13- Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
14- Proje ve Yapım Yönetimi
15- Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
16- Sürdürülebilir Tasarım
17- Tarihi Çevre Koruma Bilinci
18- Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
19- Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 8 112
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 1 4 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 3 8 24
Ara sınavlar 3 8 24
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 2 8 16
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 32 32
Yarıyıl sonu sınavı 1 8 8
Araştırma 3 8 24
Toplam iş yükü     244
AKTS     10.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 3 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar https://divisare.com http://www.archdaily.com/ https://collectivehousingatlas.net https://housingprototypes.org

Ders ile ilgili dosyalar