Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ I |
Birinci düzey |
MİS 101 |
Zorunlu |
1 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Ön koşul bulunmamaktadır.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ ŞÜKRÜ SU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Yrd.Doç.Dr.Şükrü SU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Mustafa GÜL
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
İş sağlığı ve Güvenliği kültürü ve bilincinin oluşması
Endüstriyel tehlike ve riskleri tanıma
|
Dersin tanımı
|
MS 499
|
1- |
İş sağlığı ve güvenliği tanımı, kavramlar ve kültürü
Türkiye''''''''de ve dünyada iş sağlığı ve güvenliği
|
2- |
Mevzuat (Kanunlarda iş sağlığı ve güvenliği, 6331 sayılı iş sağlığı ve güvenliği kanunu)
İş kazasında yapılması gerekenler (çalışanın görev ve sorumlulukları, işverenin görev ve sorumlulukları) ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları
|
3- |
Çalışma ortamından kaynaklanan riskler ve doğuracağı hukuksal sonuçlar
(Biyolojik, Psikolojik, Kimyasal riskler)
|
4- |
Çalışma ortamından kaynaklanan riskler
(Fiziksel risk etmenleri)
|
5- |
Ergonomi (iş güvenliğinde ergonominin önemi, etkisi, riskler)
|
6- |
Elle kaldırma ve taşıma
|
7- |
İş ekipmanlarının güvenli kullanımı
|
8- |
Ekranlı araçlarda iş güvenliği, Elektrik riskleri
|
9- |
Güvenlik ve sağlık işaretleri
|
10- |
Kişisel koruyucu donanımlar
|
11- |
Risk değerlendirmesi
|
12- |
Makinalarda koruyucu donanımlar
|
13- |
Kaynaklı işlerde iş güvenliği
|
14- |
İş sağlığı ve güvenliği kapsamında Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İş sağlığı ve güvenliği mevzuatını (kanun, tüzük ve yönetmelikler) tanır. 6331 sayılı İş sağlığı ve güvenliği kanunu ve 4857 sayılı iş kanununu hakkında bilgi edinir ve bu konuda çalışanları bilgilendirebilir.
|
2- |
İş kazasında yapılması gerekenleri bilir, Mühendislik uygulamalarına ilişkin çalışma ortamının hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır.
|
3- |
İşyeri bina ve eklentileri konusundaki riskleri ve fiziksel risk etmenlerini (gürültü, titreşim, termal konfor, aydınlatma, basınç, radyasyon) bilir.
|
4- |
Kaynaklı işlerde riskleri (kaynak ortamı, koruyucu donanım vb.) değerlendirir ve önlem alır.
|
5- |
Mühendislik uygulamalarının sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri bilir
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
1a) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
|
|
2- |
1b) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
|
|
3- |
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
4- |
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
|
|
5- |
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
6- |
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
|
|
7- |
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
|
|
8- |
7a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
|
|
9- |
7b) En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
|
|
10- |
7c) Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
|
|
11- |
8a) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci.
|
|
12- |
8b) Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
13- |
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
14- |
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
|
|
15- |
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
2
|
1
|
2
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
4
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
60
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
2
|
50
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ders notu (slaytlar)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1- Su, Şükrü., Erciyes Üniversitesi İş Güvenliği Uzmanlık Eğitim Kurumu Ders notları, 3 cilt, 2014.
2- 6331 sayılı iş sağlığı ve güvenliği kanunu. İş sağlığı ve güvenliği genel müdürlüğü yayını, ISBN: 978-975-455-176-1, Kasım 2012
3- Yıldız,A.N., Bilir,N., "İş sağlığı ve güvenliği" Hacettepe Üniv.yayınları, 2011
|
|