Giriş | English

Yüksek Lisans > Eğitim Bilimleri Enstitüsü > Fen Bilgisi Eğitimi (y.l) > FEN EĞİTİMİNDE NİCEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
FEN EĞİTİMİNDE NİCEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ İkinci düzey İFE 501 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Bilimsel araştırma yöntemleri, istatistik, ölçme değerlendirme
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MUSTAFA METİN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Doç. Dr. Oktay BEKTAŞ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz Yüze
Dersin amacı Yüksek lisans öğrencilerinin tezlerinde kullanmak istedikleri nicel araştırma yöntemini nasıl kullanacaklarına dair uygulamalar yapmak, etik kurallar hakkında bilgilendirmek
Dersin tanımı Nicel araştırma nedir? Desenleri nelerdir? Literatür taraması nasıl yapılır? Örneklem nasıl belirlenir? Veri toplama araçları nasıl belirlenir? Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları nasıl yapılır? Veri analizi nasıl yapılır? Sonuç ve tartışma nasıl yazılır? Öneriler nasıl yazılır? Kaynakça nasıl verilir? Etik kurallara uygunluk nasıl sağlanır?

Dersin içeriği
1- Nicel araştırma yaklaşımları hakkında genel bilgi Etik kurallar (Her hafta ilgili konuda detaylandırma)
2- Nicel araştırma çeşitleri
3- Nicel bir araştırmada literatür taramasının nasıl yapılacağı
4- Nicel bir çalışma için araştırma sorusu yazabilme
5- Nicel araştırmada değişkenler, alt problemler ve hipotezler hakkında bilgi sahibi olabilme
6- Nicel Araştırmada evren ve örneklem hakkında bilgi sahibi olma
7- Nicel Araştırmadaki veri toplama araçları hakkında bilgi sahibi olma
8- Nicel araştırmada veri analizi yapabilme
9- SPSS hakkında bilgi sahibi olma
10- Nicel araştırma sonucu analiz edilen verilen nasıl sonuçlanacağı hakkında bilgi sahibi olma
11- Tartışma yapabilme
12- Önerilerin nasıl yazılacağı hakkında bilgi sahibi olma
13- Kaynakça yazımı hakkında bilgi sahibi olma
14- Nicel araştırma sonucunda makale yazımını öğrenip, çalışmalarının yayın hazırlığını yapma
15- Nicel araştırmalarda etik kurallara uygunluk hakkında bilgilendirme
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Nicel araştırmanın felsefesi hakkında bilgi sahibi olurlar
2- Nicel araştırmanın çeşitleri hakkında bilgi sahibi olurlar
3- Nicel araştırmada literatür taramasının nasıl yapılacağını ve gerekçenin nasıl yazılacağını öğrenirler
4- Araştırma sorusu, alt problemler ve hipotezleri yazmayı öğrenirler
5- Araştırma desenini, örneklemi ve veri toplama araçlarını belirlerler
6- Geçerlik ve güvenirlik çalışmasının nasıl yapılacağını anlarlar
7- Verileri analiz ederler
8- Bulguları yazar ve sonuç ve tartışmayı yaparlar
9- Kaynakçayı yazabilirler
10- Etik kurallar hakkında bilgi sahibi olurlar

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanı ile ilgili ileri düzeyde alan bilgisine, becerisine sahip olur ve bunu gerçek öğretim ortamlarında kullanır. 3- 4- 5- 6- 7- 8-
2- Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili ileri düzeyde pedagojik bilgi ve becerilere sahip olur.
3- Çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini ve ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular.
4- Bilgi ve İletişim Teknolojilerini alanı ile ilgili kavramların öğretiminde etkin şekilde kullanabilme becerisine sahip olur.
5- Mesleğini icra edeceği öğrenci grubunun gelişim özelliklerini ve öğrenme biçimlerini bilir, bu özelliklere uygun etkili planlama, materyal geliştirme ve uygulama yapabilir.
6- Bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahip olur
7- Bağımsız olarak bilimsel araştırma yapabilecek düzeyde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini bilir ve kullanır.
8- Branşı ile ilgili alan eğitimine yönelik ulusal ve uluslarası düzeydeki gelişim ve değişimleri takip eder, öğrenir ve kullanır. 9-
9- Disiplinler arası çalışmalar yürütebilecek ve çalışmalarını farklı disiplinlerle ilişkilendirebilecek düzeyde genel kültür bilgisine sahip olur. Alanları ile ilgili konularda öğrencilere yönelik orijinal etkinlikler ve öğretim materyalleri geliştirebilecek ve uygulayabilecek bilgi ve becerilere sahip olur.
10- Mesleki Gelişim ve Yaşam boyu Öğrenme ilkelerini kendisi ve diğerleri için uygulayabilir.
11- Problem çözme yeteneklerini hem matematik eğitimi alanında hem de disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilir.
12- Alanıyla ilgili çalışmalarda etik değerleri bilir ve uyar.
13- Alanıyla ilgili çalışmaları rapor haline getirebilir ve sunabilir
14- Bilimsel çalışma sürecinde kullanacağı verileri toplama, ölçme ve istatistiksel olarak ifade etme ve yorumlama becerilerini kazanır.
15- Fenbilgisi eğitimi alanında meydana gelen gelişmeleri yerel ve evrensel boyutta değerlendirebilir.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 14 2 28
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 3 3
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 1 3 3
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 14 100
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Fraenkel, J.K, ve Wallen, N. E. (1996). How to design and evaluate research in education (third education). New York: McGraw-Hill, Inc.
Yardımcı Kaynaklar Aypay, A. ve arkadaşları, (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık Aziz, A. (2008). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Bogdan, R. C. ve Biklen, S.K. (2007). Qualitative research for education (Fifth edition). Boston: Pearson education. Büyüköztürk, S., Çakmak, E. K., Akgün O.E., Karadeniz, S. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık. Fraenkel, J.K, ve Wallen, N. E. (1996). How to design and evaluate research in education (third education). New York: McGraw-Hill, Inc. Gay, L. R., & Airasian, P. (2000). Educational research: Competencies for analysis and application (Sixth edition). Ohio: Prentice-Hall, Inc. Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Marshall, C. ve Rossman, G.B. (2006). Designing qualitative research (Fourth edition). California: Sage Publications Merriam, S. B. (2009). Qualitative research (Second edition). San Francisco: Jossey-Bass. Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (Third Edition). California: Sage Publications Sönmez, V. ve Alacapınar, F.G. (2011). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık Yildirim, A. ve Şimsek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Sekizinci basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Ders ile ilgili dosyalar