Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TIP ELEKTRONİĞİ |
Birinci düzey |
EM 417 |
Seçmeli |
7 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. İBRAHİM ETHEM SAÇU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Mustafa ALÇI
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Öğrencilere temel mühendislik ve teknik bilgilerini kullanarak medikal sistemlerde problemlerin çözümünde faydalanma becerisi kazandırmak.
|
Dersin tanımı
|
Biyoelektrik işaretlerin oluşumu, Sinir Sistemi, Kalp ve Dolaşım Sistemi, bu sistemlerdeki ölçümler, EKG, EMG, EEG, ERG ve EOG gibi işaretlerin oluşumu ve ölçülmesi, uyarılmış potansiyeller; SEP''ler, AEP''ler ve VEP''lerin oluşumu ve incelenmesi.
|
1- |
Tıp elektroniğine giriş, İnsan – Enstrumantasyon sistemi
|
2- |
Biyoelektrik işaretlerin oluşumu, membran potansiyeli, aktif ve pasif geçişler
|
3- |
Hücrelerde elektriksel aktivasyon, aksiyon potansiyelinin oluşumu ve iletimi
|
4- |
Sinir sisteminin anatomisi, beyin ve sinirsel haberleşme, duyu alıcıları
|
5- |
Elektronörogram işaretlerinin ölçülmesi, sinir sistemi ile ilgili ölçümler
|
6- |
Kaslar, motor hareketi, kaslarda servo mekanizma, EMG işaretlerinin oluşumu ve ölçülmesi
|
7- |
Kalp ve dolaşım sisteminin incelenmesi
|
8- |
Kalbin elektriksel iletim sistemi ve derivasyonlar
|
9- |
EKG ölçüm düzenleri ve sağ bacak sürücüsü
|
10- |
EKG ölçüm düzenlerinde koruma üniteleri ve kullanılan diğer devreler
|
11- |
Tıbbi cihazların kullanımında karşılaşılan bazı sorunlar; toprak çevrimi, frekans distorsiyonu, kesi-doyum problemi vb.
|
12- |
Beynin çalışması ve EEG işaretlerinin ölçülmesi
|
13- |
Uyarılmış potansiyeller; SEP''ler, VEP''ler ve AEP''lerin incelenmesi
|
14- |
Gözün çalışması, ERG ve EOG işaretlerinin ölçülmesi, ROP ve bazı görme kusurları ile ilgili ölçümlerin incelenmesi
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İnsan – Enstrumantasyon sisteminin incelenmesi
|
2- |
Biyoelektrik işaretlerin oluşumu ve hücrelerde elektriksel aktivasyonun incelenmesi
|
3- |
Sinir sistemi ve bu sistemdeki ölçümlerin incelenmesi
|
4- |
Dolaşım sistemi ve bu sistemdeki ölçümlerin incelenmesi
|
5- |
|
6- |
-
|
7- |
-
|
8- |
-
|
9- |
-
|
10- |
-
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
|
|
2- |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
3- |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
|
|
4- |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
5- |
Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
|
|
6- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
|
|
7- |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
9- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
|
|
10- |
Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
|
|
11- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
10
|
10
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
100
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
2
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ders Notu
|
Yardımcı Kaynaklar
|
• Yazgan, E. ve M. Korürek, Tıp Elektroniği, İstanbul: İTÜ Elektrik-Elektronik Fakültesi Ofset Baskı Atölyesi, 1996.
• Webster, J. G.,Medical Instrumentation: Applications & Design, Houghton Mifflin Company, 1978.
• Cornwell, L., F.I. Weibell ve E.A. Pfeiffer, Biomedical İnstrumentation and Measurement, Prentice Hall inc.
• Aston, R., Principles of Biomedical Instrumentation and Measurement.
• Ray, C. D., Medical Engineering.
• Pehlivan, F., Biyofizik, Ankara: Hacettepe-Taş Kitapçılık, 1997.
|
|