Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Elektrik-elektronik Mühendisliği > TIP ELEKTRONİĞİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TIP ELEKTRONİĞİ Birinci düzey EM 417 Seçmeli 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. İBRAHİM ETHEM SAÇU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof. Dr. Mustafa ALÇI
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Öğrencilere temel mühendislik ve teknik bilgilerini kullanarak medikal sistemlerde problemlerin çözümünde faydalanma becerisi kazandırmak.
Dersin tanımı Biyoelektrik işaretlerin oluşumu, Sinir Sistemi, Kalp ve Dolaşım Sistemi, bu sistemlerdeki ölçümler, EKG, EMG, EEG, ERG ve EOG gibi işaretlerin oluşumu ve ölçülmesi, uyarılmış potansiyeller; SEP''ler, AEP''ler ve VEP''lerin oluşumu ve incelenmesi.

Dersin içeriği
1- Tıp elektroniğine giriş, İnsan – Enstrumantasyon sistemi
2- Biyoelektrik işaretlerin oluşumu, membran potansiyeli, aktif ve pasif geçişler
3- Hücrelerde elektriksel aktivasyon, aksiyon potansiyelinin oluşumu ve iletimi
4- Sinir sisteminin anatomisi, beyin ve sinirsel haberleşme, duyu alıcıları
5- Elektronörogram işaretlerinin ölçülmesi, sinir sistemi ile ilgili ölçümler
6- Kaslar, motor hareketi, kaslarda servo mekanizma, EMG işaretlerinin oluşumu ve ölçülmesi
7- Kalp ve dolaşım sisteminin incelenmesi
8- Kalbin elektriksel iletim sistemi ve derivasyonlar
9- EKG ölçüm düzenleri ve sağ bacak sürücüsü
10- EKG ölçüm düzenlerinde koruma üniteleri ve kullanılan diğer devreler
11- Tıbbi cihazların kullanımında karşılaşılan bazı sorunlar; toprak çevrimi, frekans distorsiyonu, kesi-doyum problemi vb.
12- Beynin çalışması ve EEG işaretlerinin ölçülmesi
13- Uyarılmış potansiyeller; SEP''ler, VEP''ler ve AEP''lerin incelenmesi
14- Gözün çalışması, ERG ve EOG işaretlerinin ölçülmesi, ROP ve bazı görme kusurları ile ilgili ölçümlerin incelenmesi
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- İnsan – Enstrumantasyon sisteminin incelenmesi
2- Biyoelektrik işaretlerin oluşumu ve hücrelerde elektriksel aktivasyonun incelenmesi
3- Sinir sistemi ve bu sistemdeki ölçümlerin incelenmesi
4- Dolaşım sistemi ve bu sistemdeki ölçümlerin incelenmesi
5-
6- -
7- -
8- -
9- -
10- -

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2- Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4- Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5- Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9- Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
10- Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
11- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 1 10 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     100
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 2 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Ders Notu
Yardımcı Kaynaklar • Yazgan, E. ve M. Korürek, Tıp Elektroniği, İstanbul: İTÜ Elektrik-Elektronik Fakültesi Ofset Baskı Atölyesi, 1996. • Webster, J. G.,Medical Instrumentation: Applications & Design, Houghton Mifflin Company, 1978. • Cornwell, L., F.I. Weibell ve E.A. Pfeiffer, Biomedical İnstrumentation and Measurement, Prentice Hall inc. • Aston, R., Principles of Biomedical Instrumentation and Measurement. • Ray, C. D., Medical Engineering. • Pehlivan, F., Biyofizik, Ankara: Hacettepe-Taş Kitapçılık, 1997.

Ders ile ilgili dosyalar