Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MUSTAFA GENÇASLAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Mustafa GENÇASLAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Fizik Bölümü Arş. Görevlileri
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
Fizikte karşılaşılan matematiksel zorlukları, bir Bilgisayar Cebir Programı (MAPLE) ile etkili ve hızlı bir şekilde çözmek.
|
Dersin tanımı
|
Bir Bilgisayar Cebir Programı (MAPLE), tüm matematik problemlerini (Calculus, 2 ve 3-Boyutta Grafik çizimleri, Dif. Denklemler vs. vs.) çözmek için gerekli temel komutları verilir. Sözkonusu programı etkin bir şekilde kullanmayı öğrendikten sonra, fizikte karşılaşılan her türlü problemler uygulamalı olarak çözülür.
|
1- |
Maple kullanımı için temel komutlar.
|
2- |
Temel cebir ve denklem çözümleri.
|
3- |
Temel grafik çizimi (2 ve 3-boyutta).
|
4- |
Denklem ve denklem sistemi çözümleri.
|
5- |
Eşitsizlikler, Fonksiyonlar (Trigonometrik ve özel fonksiyonlar dahil).
|
6- |
Diziler, Seriler, Limit, Süreklilik.
|
7- |
Türev ve uygulamaları.İntegral ve uygulamaları.
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Vektörler, Matrisler.
|
10- |
Diferensiyel denklemler.
|
11- |
Genel Fizik uygulamaları. Klasik Mekanik uygulamaları. Elektrostatik uygulamaları.
|
12- |
Titreşim ve dalgalar uygulamaları. Sınır değer problemleri.
|
13- |
Manyetizma uygulamaları.
|
14- |
Kuantum mekaniği uygulamaları. Rölativite uygulamaları.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Temel cebir ve denklem sistemlerinde temel komutları öğrenmek.
|
2- |
Sayılar ve polinomlar konusunda temel komutları öğrenmek.
|
3- |
Grafik çizimlerinde temel komutları öğrenmek.
|
4- |
Eşitsizlikler, Fonksiyonlar konusunda temel komutları öğrenmek.
|
5- |
Limit, Süreklilik konusunda temel komutları öğrenmek.
|
6- |
Türev konusundaki temel komutları öğrenmek.
|
7- |
İntegral konusundaki temel komutları öğrenmek.
|
8- |
Vektörler, Matrisler konusundaki temel komutları öğrenmek.
|
9- |
Diferensiyel denklemler konusundaki temel komutları öğrenmek.
|
10- |
Fizikte problem çözmede Maple'ı etkin bir şekilde kullanmak.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirmek, derinleştirmek ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşmak
|
|
2- |
Fizik alanı ile ilgili disiplinlerarasındaki etkileşimi kavramak; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşmak
|
|
3- |
Fizik alanındaki yeni bilimsel bilgilere ulaşabilmek ve alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanabilmek
|
|
4- |
Fizik alanında yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilmek ya da bilinen bir yöntemi farklı bir probleme uygulayabilmek
|
|
5- |
Özgün bir konuyu araştırabilmek, kavrayabilmek, tasarlayabilmek, uyarlayabilmek ve uygulayabilmek
|
|
6- |
Yeni ve karmaşık fikirlerin sorgulamak, sentezlemek ve değerlendirmesini yapabilmek
|
|
7- |
Özgün çalışmaları hakemli dergilerde yayınlamak
|
|
8- |
Yaratıcı ve sorgulayıcı düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, alanı ile ilgili ve disiplinlerarası özgün fikir ve yöntemler geliştirebilmek
|
|
9- |
Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini etkili bir şekilde sunabilmek
|
|
10- |
En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilmek ve tartışabilmek
|
|
11- |
Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunmak
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
10
|
8
|
80
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
8
|
8
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
189
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
80
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Physics with Maple, The Computer Algebra Resource for Mathematical Methods in Physics, Frank Y. Wang ,WILEY-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, December 11, 2005.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1) Mathematical Methods for Physics using Maple c 1993 Dr Francis J. Wright – CBPF, Rio de Janeiro, July 10, 2003.
2) Applied Maple for Engineers and Scientists, Chris Tocci , Steve Adams and Artech House Boston , London.
|
|