Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ DOKTOR EBRU ÇITAK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ DOKTOR EBRU ÇITAK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik - Öğrenciler, temel bilgileri anlatım ile öğrenecek; sınıf içi tartışma yoluyla öğrencilerin derse katılımı sağlanacak; laboratuvar çalışmaları ile deneyim kazanacak ve temel seramik teknolojisi ve kimyası bilgilerini uygulamalı olarak öğreneceklerdir.
|
Dersin amacı
|
Seramik teknolojisinin temel kavramlarının anlaşılmasını sağlamak, seramik malzemelere uygulanan fiziksel testleri bilmek, seramik hammaddelerini ve bu hammaddelerin teknolojik özelliklerini kavramak ve üretim planında doğru malzeme seçimini yaparak uygulamaya karar verilmesini sağlamak.
|
Dersin tanımı
|
Seramik hammaddeleri ve teknolojisinin tanımlarını içerir.Ders kapsamında seramik malzeme üretim aşamaları öğretilir.
|
1- |
Dersin içeriği hakkında bilgilendirme.
|
2- |
Seramik ve kilin tanımı, kil oluşumlarının incelenmesi (Primer ve sekonder killer hakkında detaylı bilgi verilmesi)
|
3- |
Seramik ürünlerin sınıflandırılması (Gözenekli bünye, Pekişmiş bünye, Porselen)
Gözenekli bünye, Pekişmiş bünye ve porselen ile ilgili görsel bilgi verilmesi
|
4- |
Özlü ve Özsüz seramik hammaddeleri ile ilgili teorik ve görsel bilgi verilmesi.
Özlü ve Özsüz seramik hammaddelerin oluşumu
|
5- |
Killere ve kaolinlere uygulanan deneyler hakkında teorik bilgi verilmesi ve laboratuvarda uygulamasının yapılması (Elektrolit kontrolü deneyi, Elek analizi, Yoğrulma suyu deneyi, kuru, pişme ve toplu küçülme deneyleri)
|
6- |
Killere ve kaolinlere uygulanan deneyler hakkında teorik bilgi verilmesi ve laboratuvarda uygulamasının yapılması ( Su emme deneyi, kuru direnç deneyi, tane iriliği deneyi, dilatometre deneyi, DTA deneyi, kimyasal analiz)
|
7- |
Seramik endüstrisinde çamur hazırlama ve uygulaması
Seramik çamuru hazırlamada genel aşamalar, seramik çamurunun doğal hazırlama yöntemleri, endüstriyel seramik çamurunun hazırlanma yöntemleri
|
8- |
Vize Sınavı(Yazılı sınav-Öğrenciler ilk 6 hafta anlatılan konulardan sorumludurlar.)
|
9- |
Seramik çamurunun şekillendirilmesi ve uygulaması
Kuru yöntem ile şekillendirme, yarı yaş yöntem ile şekillendirme, deri sertliğinde şekillendirme
|
10- |
Yaş yöntemle şekillendirme, üç boyutlu yazıcılar ile şekillendirme ve uygulaması
|
11- |
Seramiğin kurutulması
Seramik çamurunda kurutma ile ortaya çıkan yeni özellikler, kurutma yöntemleri, kurutma hataları
|
12- |
Seramiğin pişirilmesi
Pişirme teknolojisi, pişirmede çamurda olan değişiklikler
|
13- |
Kuvarsın yüksek sıcaklıktaki davranışı, kaolinin yüksek sıcaklıktaki davranışı, sodyum feldspat ve potasyum feldspatın yüksek sıcaklıktaki davranışı
|
14- |
Seramik sırlarına giriş
Sırın tanımı, sırlamanın amaçları, basit bir sır reçetesi hazırlanması ve uygulaması
|
15- |
Her öğrencinin bir tane sır reçetesi hazırlaması
|
16- |
Final Sınavı (Yazılı sınav-Öğrenciler 4.,5. ve 6.hafta konularından ve vize sonrası işlenen konulardan sorumludurlar.)
|
17- |
Final Sınavı (Yazılı sınav-Öğrenciler 5.,6. ve 7.hafta konularından ve vize sonrası işlenen konulardan sorumludurlar.)
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Seramik teknolojisi ile ilgili bilgi ve kavramlar hakkında temel bilgi sahibi olur.
|
2- |
Kullanılan malzeme hakkında temel düzeyde bilgi sahibi olur.
|
3- |
Malzeme şekillendirme yöntemleri hakkında temel düzeyde bilgi sahibi olur
|
4- |
Hammaddeleri tanıyarak, özellikleri hakkında orta düzeyde bilgi sahibi olur.
|
5- |
Seramik ürün çeşitlerini tanıyabilecek bilgiye sahip olur.
|
6- |
Özlü seramik hammaddesine özsüz seramik hammaddesi ilavesi ile oluşan karışımlara fiziksel testler uygulayacak bilgiye sahip olur.
|
7- |
Kullanılan malzemenin teknik özelliklerini temel düzeyde kullanır.
|
8- |
Hammaddenin kimyasal özelliklerini tanıyarak, orta düzeyde becerisi kazanır
|
9- |
Kullanılan malzemeyi temel düzeyde tanımlayarak kulanım seçeneklerini belirler.
|
10- |
Malzeme şekillendirme yöntemlerinin doğru yerde ve şekilde kullanımını temel düzeyde planlar.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
OK1. Sanat ve tasarım bilgisi – Seramik sanatının tarihini, kuramlarını ve kültürel bağlamlarını kavrar.
|
|
2- |
OK2. Görsel ve teorik analiz – Sanat eserlerini eleştirel yaklaşımla değerlendirir ve yorumlar.
|
|
3- |
OK3. Araştırma ve gözlem yeteneği – Sanat ve tasarım süreçlerinde bilgi toplar ve analiz eder.
|
|
4- |
OK4. Malzeme bilgisi – Seramik malzemelerinin fiziksel, kimyasal ve estetik özelliklerini tanır ve uygular.
|
|
5- |
OK5. Teknik beceriler – Seramik üretiminde modelleme, sırlama, pişirme ve kalıplama gibi teknikleri kullanır.
|
|
6- |
OK6. Sanatsal ifade – Seramik malzeme ile özgün bir üslup geliştirir
|
|
7- |
OK7. Tasarım yetkinliği – Estetik ve işlevselliği birleştirerek yaratıcı tasarımlar oluşturur.
|
|
8- |
OK8. Dijital beceriler – Bilgisayar destekli tasarım programlarını sanatsal ve endüstriyel seramik üretiminde kullanır.
|
|
9- |
OK9. Proje geliştirme – Tasarım ve üretim süreçlerini planlar ve yönetir.
|
|
10- |
OK10. Problem çözme – Karşılaşılan teknik ve tasarım problemlerine yaratıcı çözümler üretir.
|
|
11- |
OK11. Bağımsız çalışma – Kendi sanatsal projelerini geliştirir ve uygular.
|
|
12- |
OK12. Ekip çalışması – İş birliği yaparak grup projelerinde etkin rol alır.
|
|
13- |
OK13. İletişim becerileri – Görsel, yazılı ve sözlü sunumlarla fikirlerini etkili bir şekilde ifade eder.
|
|
14- |
OK14. Sanatsal farkındalık – Kültürel ve toplumsal değerleri gözeterek sanatsal üretimde bulunur.
|
|
15- |
OK15. Sergi ve küratörlük bilgisi – Sanat eserlerini sergileme ve koleksiyon yönetimi konusunda bilgi sahibidir.
|
|
16- |
OK16. Atölye yönetimi – Seramik atölyesinin güvenliğini ve sürdürülebilirliğini sağlar.
|
|
17- |
OK17. Girişimcilik ve marka yönetimi – Kendi kişisel markasını ve sanat stüdyosunu oluşturma becerisine sahiptir.
|
|
18- |
OK18. Sosyal sorumluluk – Sanatın toplumsal etkisini göz önünde bulundurarak sosyal projelere katkı sağlar.
|
|
19- |
OK19. Eleştirel düşünme – Sanatsal üretimde analitik ve eleştirel bir bakış açısı geliştirir.
|
|
20- |
OK20. Uluslararası bakış açısı – Seramik sanatındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve katkıda bulunur.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
6
|
1
|
6
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
86
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
ARCASOY Ateş, BAŞKIRKAN Hasan; Seramik Teknolojisi; Literatür Yayınları:830.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
PETERSON Susan, PETERSON Jan (Çeviren: Sevim ÇİZER); Seramik Yapıyoruz; Karakalem Kitabevi Yayınları:3.
TANIŞAN Hüseyin, METE Zeliha; Seramik Teknolojisi ve Uygulaması.
Web siteleri:
http://www.mining.org.tr/en/download/article-file/376707
|
|