Giriş | English

Yüksek Lisans > Eğitim Bilimleri Enstitüsü > Matematik Eğitimi (y.l) > MATEMATİK EĞİTİMİNDE DİL VE DÜŞÜNCE GELİŞİMİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
MATEMATİK EĞİTİMİNDE DİL VE DÜŞÜNCE GELİŞİMİ İkinci düzey İME 516 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Ön koşul yoktur.
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör PROF. DR. DANYAL SOYBAŞ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. DANYAL SOYBAŞ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı YOK
Dersin veriliş şekli YÜZ YÜZE
Dersin amacı Bu dersin sonunda öğrencilerin aşağıdaki konulardaki bilgilerini zenginleştirecekleri beklenmektedir: Dil ve matematiksel düşünce arasındaki bağlantıyı geliştirme. Matematik öğretiminde kullanılan yazılı ve sözlü dili inceleme. Mevcut dilin transformasyonu (Türkçeden matematik diline) sürecinde rastlanılan problemler. Dil kullanımının öğrencilerin düşünce gelişimine olan etkileri. İnteraktif matematik öğretme-öğrenme ortamı oluşturmada mevcut dilin etkin kullanımı (sorgulama teknikleri,tartışma teknikleri, matematiksel makale yazımı). Temel matematiksel yapıların (aksiyomlar , tanımlar , teoremler ve ispatlar ) ve matematikte kullanılan temel düşünce sistemlerinin (tümevarım, tümdengelim vb) incelenmesi. İspat teknikleri (çelişki ,tümevarım metodu , vb) ve bu yöntemlerin uygulanmasında karşılaşılan güçlükler. Formal ve informal ispatların problem çözme süreçlerindeki rolü ve önemi. Problem çözme süreçlerinde kullanılan zihinsel stratejiler. Üst-bilişimin (metacognition) matematik öğretimindeki önemi.
Dersin tanımı Bu ders dil ile matematiksel düşünce arasındaki bağlantıları ve matematiksel düşünme metotlarının faklı disiplinlerdeki ve günlük hayattaki kullanımlarını ihtiva etmektedir.

Dersin içeriği
1- Matematikçilerin okuma ve yazma konusundaki çalışma becerileri
2- Problemler nasıl çözülür?
3- Mantıksal nasıl düşünülür?
4- Önermelerin tersliği ve denkliği
5- Karmaşıklık ve niceleyicilerin değilleri
6- Tanımlar, teoremler ve ispatlar
7- Bir tanım nasıl okunur?
8- ARA SINAV
9- Bir teorem nasıl okunur?
10- Bir ispat nasıl okunur? İspat teknikleri
11- Matematikteki bazı yaygın hatalar
12- Daha detaylı indüksiyon(tümevarım) teknikleri
13- İyi bir matematikçinin ihtiyacı olan matematik
14- Birebirlik, örtenlik ve bir parça sonsuzluk
15- Genelleme ve özelleştirme
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Öğrencilerin etkileşimli bir öğretme-öğrenme matematik ortamı yaratarak dilin daha etkin kullanımı konusunda ve matematiksel kavramlar hakkında ve bilgilerini geliştirmeleri beklenmektedir.
2- Öğrencilerin ilgili matematiksel kavramları düzgün ve bilimsel bir dille yazmaları ve ifade etmeleri sağlanarak matematiksel metinlerle ilgili detaylı bilgi edinmeleri sağlanacaktır.
3-
4-
5-
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik eğitimi alanında uzman düzeyinde ve güncel bir alan ve meslek bilgisine sahiptir. Matematik eğitimi alanında uzman düzeyinde ve güncel bir alan ve meslek bilgisine sahiptir.
2- Matematik eğitimi ve eğitim ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi kavrar. 6-
3- Çalıştığı dönem ve bölgeye ait belge ve kaynakları okuyup değerlendirebilir.
4- Matematik eğitimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri araştırma ve öğretim amacıyla kullanabilir
5- Alanında elde ettiği bulguları diğer disiplin alanlarında yapılan çalışmalarla bütünleştirip yeni bilgiler oluşturabilir.
6- Araştırma, öğretim veya sunum amacı ile her türlü görsel ve işitsel teknolojileri kullanabilir.
7- Matematik eğitimi alanında var olan bir sorunu farkedebilir, olası çözüm yolları geliştirebilir, olası çözümleri uygulayarak ölçebilir, elde ettiği verileri analiz edip değerlendirerek bir sonuca varabilir.
8- Matematik eğitiminde kullanılan yöntem ve sistemlerde karşılaşılabilecek sorunlar karşısında sorumluluk alarak yeni stratejik yaklaşımlar ve çözümler geliştirebilir.
9- Araştırma, uygulama, ve öğretim çalışmalarını bağımsız veya ekip olarak yürütebilir.
10- Matematik eğitimi ile ilgili bilgi ve bulguları eleştirel ve tarafsız bir şekilde değerlendirebilir.
11- Matematik eğitimi ve eğitim alanlarında kendisinin veya diğer uzmanların yaptığı çalışmaları her kesimden insana yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli ve anlamlı bir şekilde aktarabilir.
12- Mesleki Gelişim ve Yaşamboyu Öğrenme ilkelerini kendisi ve diğerleri için uygulayabilir.
13- Mesleki ve profesyonel ortamlardaki sosyal ilişkileri eleştirel bir gözle değerlendirebilir ve gerektiğinde bunları geliştirmek üzere yapılacak çalışmalara öncülük edebilir.
14- Bir yabancı dilde en az “Avrupa Dil Portföyü B2 Genel” düzeyinde yazılı ve sözlü iletişim kurabilir.
15- Matematik eğitimi alanında uygulanan politikaları yorumlayabilir, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir ve gerektiğinde bunları geliştirebilecek çalışmalar yapabilir.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 3 30
Ödevler 5 5 25
Sunum / Seminer hazırlama 5 5 25
Kısa sınavlar 5 1 5
Ara sınavlara hazırlık 5 2 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 5 2 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     151
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Terziler, M and Öner, T. (2010), Matematikçi Gibi Düşünmek (K. Houston’dan Çeviri), Palme Yayıncılık, Ankara. Devlin, K. (2002), The Language of Mathematics: Making the Invisible Visible, Henry Holt and Company, Newyork. Brown, J. R. (1999) Philosophy of Mathematics, Routledge.
Yardımcı Kaynaklar Kuramdan Uygulamaya Matematik Öğretimi. Bingölbali, E. & Özmantar, F. (2009). İlköğretimde Karşılaşılan Matematiksel Zoırluklar ve Çözüm Önerileri. Baykul, Y. (2009).

Ders ile ilgili dosyalar