Ön koşul dersleri
|
Ön koşul yoktur.
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. DANYAL SOYBAŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. DANYAL SOYBAŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
YÜZ YÜZE
|
Dersin amacı
|
Bu dersin sonunda öğrencilerin aşağıdaki konulardaki bilgilerini zenginleştirecekleri beklenmektedir: Dil ve matematiksel düşünce arasındaki bağlantıyı geliştirme. Matematik öğretiminde kullanılan yazılı ve sözlü dili inceleme. Mevcut dilin transformasyonu (Türkçeden matematik diline) sürecinde rastlanılan problemler. Dil kullanımının öğrencilerin düşünce gelişimine olan etkileri. İnteraktif matematik öğretme-öğrenme ortamı oluşturmada mevcut dilin etkin kullanımı (sorgulama teknikleri,tartışma teknikleri, matematiksel makale yazımı). Temel matematiksel yapıların (aksiyomlar , tanımlar , teoremler ve ispatlar ) ve matematikte kullanılan temel düşünce sistemlerinin (tümevarım, tümdengelim vb) incelenmesi. İspat teknikleri (çelişki ,tümevarım metodu , vb) ve bu yöntemlerin uygulanmasında karşılaşılan güçlükler. Formal ve informal ispatların problem çözme süreçlerindeki rolü ve önemi. Problem çözme süreçlerinde kullanılan zihinsel stratejiler. Üst-bilişimin (metacognition) matematik öğretimindeki önemi.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders dil ile matematiksel düşünce arasındaki bağlantıları ve matematiksel düşünme metotlarının faklı disiplinlerdeki ve günlük hayattaki kullanımlarını ihtiva etmektedir.
|
1- |
Matematikçilerin okuma ve yazma konusundaki çalışma becerileri
|
2- |
Problemler nasıl çözülür?
|
3- |
Mantıksal nasıl düşünülür?
|
4- |
Önermelerin tersliği ve denkliği
|
5- |
Karmaşıklık ve niceleyicilerin değilleri
|
6- |
Tanımlar, teoremler ve ispatlar
|
7- |
Bir tanım nasıl okunur?
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Bir teorem nasıl okunur?
|
10- |
Bir ispat nasıl okunur? İspat teknikleri
|
11- |
Matematikteki bazı yaygın hatalar
|
12- |
Daha detaylı indüksiyon(tümevarım) teknikleri
|
13- |
İyi bir matematikçinin ihtiyacı olan matematik
|
14- |
Birebirlik, örtenlik ve bir parça sonsuzluk
|
15- |
Genelleme ve özelleştirme
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrencilerin etkileşimli bir öğretme-öğrenme matematik ortamı yaratarak dilin daha etkin kullanımı konusunda ve matematiksel kavramlar hakkında ve bilgilerini geliştirmeleri beklenmektedir.
|
2- |
Öğrencilerin ilgili matematiksel kavramları düzgün ve bilimsel bir dille yazmaları ve ifade etmeleri sağlanarak matematiksel metinlerle ilgili detaylı bilgi edinmeleri sağlanacaktır.
|
3- |
|
4- |
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik eğitimi alanında uzman düzeyinde ve güncel bir alan ve meslek bilgisine sahiptir. Matematik eğitimi alanında uzman düzeyinde ve güncel bir alan ve meslek bilgisine sahiptir.
|
|
2- |
Matematik eğitimi ve eğitim ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi kavrar.
6-
|
|
3- |
Çalıştığı dönem ve bölgeye ait belge ve kaynakları okuyup değerlendirebilir.
|
|
4- |
Matematik eğitimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri araştırma ve öğretim amacıyla kullanabilir
|
|
5- |
Alanında elde ettiği bulguları diğer disiplin alanlarında yapılan çalışmalarla bütünleştirip yeni bilgiler oluşturabilir.
|
|
6- |
Araştırma, öğretim veya sunum amacı ile her türlü görsel ve işitsel teknolojileri kullanabilir.
|
|
7- |
Matematik eğitimi alanında var olan bir sorunu farkedebilir, olası çözüm yolları geliştirebilir, olası çözümleri uygulayarak ölçebilir, elde ettiği verileri analiz edip değerlendirerek bir sonuca varabilir.
|
|
8- |
Matematik eğitiminde kullanılan yöntem ve sistemlerde karşılaşılabilecek sorunlar karşısında sorumluluk alarak yeni stratejik yaklaşımlar ve çözümler geliştirebilir.
|
|
9- |
Araştırma, uygulama, ve öğretim çalışmalarını bağımsız veya ekip olarak yürütebilir.
|
|
10- |
Matematik eğitimi ile ilgili bilgi ve bulguları eleştirel ve tarafsız bir şekilde değerlendirebilir.
|
|
11- |
Matematik eğitimi ve eğitim alanlarında kendisinin veya diğer uzmanların yaptığı çalışmaları her kesimden insana yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli ve anlamlı bir şekilde aktarabilir.
|
|
12- |
Mesleki Gelişim ve Yaşamboyu Öğrenme ilkelerini kendisi ve diğerleri için uygulayabilir.
|
|
13- |
Mesleki ve profesyonel ortamlardaki sosyal ilişkileri eleştirel bir gözle değerlendirebilir ve gerektiğinde bunları geliştirmek üzere yapılacak çalışmalara öncülük edebilir.
|
|
14- |
Bir yabancı dilde en az “Avrupa Dil Portföyü B2 Genel” düzeyinde yazılı ve sözlü iletişim kurabilir.
|
|
15- |
Matematik eğitimi alanında uygulanan politikaları yorumlayabilir, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir ve gerektiğinde bunları geliştirebilecek çalışmalar yapabilir.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
3
|
30
|
Ödevler
|
5
|
5
|
25
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
5
|
5
|
25
|
Kısa sınavlar
|
5
|
1
|
5
|
Ara sınavlara hazırlık
|
5
|
2
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
5
|
2
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
151
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Terziler, M and Öner, T. (2010), Matematikçi Gibi Düşünmek (K. Houston’dan Çeviri), Palme Yayıncılık, Ankara. Devlin, K. (2002), The Language of Mathematics: Making the Invisible Visible, Henry Holt and Company, Newyork. Brown, J. R. (1999) Philosophy of Mathematics, Routledge.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Kuramdan Uygulamaya Matematik Öğretimi. Bingölbali, E. & Özmantar, F. (2009). İlköğretimde Karşılaşılan Matematiksel Zoırluklar ve Çözüm Önerileri. Baykul, Y. (2009).
|
|