Giriş | English

Yüksek Lisans > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Temel İslam Bil (yüksek Lisans) > BİLİMSEL ARAŞTIRMA METOTLARI A
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA METOTLARI A İkinci düzey TİB 551 Zorunlu 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör DOÇ.DR. MENDERES GÜRKAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. HABİL NAZLIGÜL
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Araştırma Gör. M. Hulusi Yeşil
Dersin veriliş şekli YÜZYÜZE
Dersin amacı ÖĞRENCİYE BİLİMSEL ARAŞTIRMA YETENİĞİ VE BECERİSİNİ KAZANDIRMA
Dersin tanımı AKADEMİK ALANDA BİLİMSEL ARAŞTIRMA USUL VE YÖNTEMLERİ ÖĞRETİR

Dersin içeriği
1- Bilimsel bilgi nedir özellikleri nelerdir.
2- Bilim felsefesinin tarihsel serüveni ve özellikleri.
3- Tez-anti tez ve sentez oluşturma ve bilgi kuramları
4- İslami ilimler araştırılmalarında usul.
5- Akademik yazım üslubu ve özellikleri.
6- Tez yazma önergesi ve kuralları.
7- Bilimsel yayınları takip etme ve online kaynakları kullanma.
8- Dipnot gösterimi ve elektronik kaynakların dipnot gösterimi.
9- Sosyal bilimlerde bilgi kuramları
10- Modern araştırmacının özellikleri
11- Sosyal Bilimlerde interdisipliner yaklaşımlar
12- Tarih araştırmalarında usul
13- Tarihi vesikaların araştırılma ve değerlendirilme süreci
14- Özgün bir makale hazırlanması.
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Araştırmanın niteliği ve araştırma yötemlerini öğrenir
2- Araştırman konusunun tespiti ve hazırlık aşamakarını öğrenir
3- Araştırma konusunun kaynaklarının tespitini yapmayı öğrenir
4- Kaynakları tanıma ve bunlardan nasıl yararlanacağını öğrenir
5- Kaynaklardan veri toplama, fişleme yöntemini öğrenir.
6- Derlenen bilgilerin tasnifi ve yazmaya hazırlama yollarını öğrenir
7- Tez veya rapor yazma yöntenleri ve özelliklerini öğrenir
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kuran ayetlerinin manalarını anlayıp kavrar, yorum yapma kabiliyetini geliştirir.
2- Kuran meallerini ve tefsirlerini yakından tanır, aralarında mukayese yapabilir.
3- İlahiyat alanındaki ortaya çıkacak yeni problemleri Kur’an, Sünnet ve bunlara bağlı diğer delillerden yararlanarak bilimsel anlamda ifade etme ve topluma objektif veriler üretmek.
4- Temel İslam ilimleriyle ilgili konuları tasavvufi açıdan yorumlar.
5- Kuran ve yorumuyla ilgilenenelerle uluslararası düzeyde görüş alışverişinde bulunabilme becerisi kazanır.
6- Hadis ve sünnet kavramlarının anlam alanlarını bilir. Kur’an’ın anlaşılmasında sünnetin önemini bilir. Kur’an-sünnet ilişkisini bilir.
7- Tarihi süreçte ve günümüzde hadis ve sünnet konularıyla ilgili tartışılmış ve tartışılmakta olan konuları bilir. Üzerlerinde tartışmalar süren konuları değerlendirir. Problemlerle ilgili çözüm önerileri sunar.
8- Hadis ilminde kavramsal olarak tenkidin nasıl gerçekleştiğini bilir. İslam kültür tarihindeki tenkid zihniyetini örneklerle inceleme ve tartışma imkanı bularak bu konuda perspektif kazanır. Batıda uygulanan tenkid yöntemlerini öğrenir ve yöntemler arasında karşılaştırma yapar.
9- İslâm Mezhepleri Tarihi’ni konuları ve amaçları bakımından, ayrıca diğer din bilimleriyle ilişkisi açısından tanır.
10- Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir.
11- İslam düşüncesinin oluşum ve gelişim sürecini anlar, değerlendirir ve yorumlar.
12- İslam Mezhepleri Tarihinin temel kaynakları, metodolojisi ile erken dönemlerden itibaren ortaya çıkmış olan ana dini akımları/mezhepleri tanır.
13- İslam inanç esaslarını tarihsel süreç ışığında kavrar ve analiz eder.
14- Mezhepler arası teolojik farklılıkların siyasal ve sosyal arka planını anlar ve değerlendirir.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 14 2 28
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 1 14
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Suat Cebeci, Bilimsel araştırma ve yazma teknikleri; Zeynel Dinler, Bilimsel araştırma ve internete bağlı bilgi merkezleri, Yusuf Ziya Kavakçı, İslam araştırmalarında usul
Yardımcı Kaynaklar Niyazi Karasar, Bilimsel araştırma yöntemi, Orhan Türkdoğan,Bilimsel araştırma ve değerlendirme yöntemleri

Ders ile ilgili dosyalar