Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MANTIK PROBLEMLERİ |
Üçüncü düzey |
FDB588 |
|
2 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. AHMET KAYACIK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. AHMET KAYACIK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Mahmut Sami Özdil
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Öğrenciye, Mantığın dokuz ana konusunu kavratma ve onları mantığın bazı problemlerini fark edip tartışacak seviyeye çıkartma.
|
Dersin tanımı
|
Öğrenciler mantığın ana konuları ve problemleri hakkında kavrayıcı, uygulayıcı bilgi ve becerilerini geliştirirler.
|
1- |
"Mantık" Kavramı
|
2- |
Mantığın Kaynağı Problemi
|
3- |
Mantığın Konusu, Gâyesi, Önemi ve Kullanım Alanları
|
4- |
Klasik Mantığın Bölümleri ve Formel-İnformel Mantık
|
5- |
Akıl İlkelerinin Varlıkla Olan İlişkisi
|
6- |
Mantıkta Tanım ve Tanım Yanlışları
|
7- |
Önermeler ve Önermelerde "Dağıtılmışlık" Problemi
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Kıyasın İşleyişi
|
10- |
Kıyasın Değeri Konusundaki Tartışmalar
|
11- |
Endüktif ve Dedüktif Muhakeme Tarzlarının Verimliliği Konusundaki Tartışmalar
|
12- |
İçerik Mantığının Hedefi ve Bu Mantığın Formel Mantıkla İlişkisi
|
13- |
Burhan ve Cedel San'atları ve Öncüllerinin Değeri Üzerine Tartışmalar
|
14- |
Hitabet (Retorik) Şiire ve Safsata
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Mantık problemlerini tanır.
|
2- |
Klasik mantık ile diğer ilimler arasındaki ilişkiyi açıklar.
|
3- |
Temel felsefe kavramlarını kavrar ve birbirleriyle ilişkilendirir.
|
4- |
Doğru ve tutarlı düşünür.
|
5- |
Kavramları doğru tanımlar, hükümleri ve çeşitlerini iyi değerlendirir.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
10
|
5
|
50
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
3
|
5
|
15
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
145
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
80
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
10
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
İbrahim Emiroğlu, Ana Konularıyla Klasik Mantık.
Şafak Ural, Temel Mantık
Necati Öner, "Mantığın Ana İlkeleri ve Bu İlkelerin Varlıkla Olan İlişkileri", A.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1969, C. XVII
Irving Copi, A.Gould James, "Is The Syllogisma Petitio Prıncıpıı", Reading on Logic, USA, 1972.
İsmail Köz, Mantık Felsefesi
Abdulkadir Çüçen; "Mantığın Kaynağı Problemi", A.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1999, C.XL;
Teo Grünberg, "Mantık ve Gerçeklik" (Bildiri, Ank. 1986)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|