Giriş | English

Doktora > Sağlik Bilimleri Enstitüsü > Halk Sağliği (doktora) > SAĞLIK EKONOMİSİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SAĞLIK EKONOMİSİ Üçüncü düzey HAS 605 Seçmeli 1 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. FEVZİYE ÇETİNKAYA
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. FEVZİYE ÇETİNKAYA
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Sunum, soru cevap yöntemi, tartışma
Dersin amacı Dersin amacı öğrencilere temel ekonomik kavramları öğretmek, sağlık hizmetlerinin diğer hizmetlerden ayrılan temel ekonomik özelliklerini kavratmak, sağlık hizmetleri sunumda ekonomik bakış açısı açısı kazandırmaktır. Ekonomi biliminin kurallarının sağlık sektörüne nasıl uygulanabileceği konusunda beceri kazandırmaktır.
Dersin tanımı Teorik ağırlıklı bu ders ekonominin tanımı, sağlık ekonomisinin tanımı, sağlık hizmetleri piyasası, sağlık arz ve talebi ile ilgili konuları içermektedir.

Dersin içeriği
1- Ekonominin tanımı ve temel kavramlar
2- Sağlık ekonomisinin tanımı ve niteliği
3- Sağlık hizmetleri endüstrisinin özellikleri
4- Sağlık hizmetleri talebi
5- Sağlık hizmetleri arzı
6- Ekonomik büyüme, kalkınma ve sağlık ilşkisi
7- Sağlık hizmetlerinin finansmanı
8- Sağlık harcamaları
9- Sağlık sistemleri
10- Çeşitli ülkelerde sağlık sistemleri
11- Türkiyede sağlık finansman sorunları
12- Sağlıkta öncelikler
13- İlaç endüstrisi
14- Ekonomik değerlendirme yöntemleri
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Temel ekonomik kavramlar, ekonomi ve sağlık ekonomisini tanımı ve niteliğini kavramalı
2- Sağlık hizmetleri endüstrisinin özelliklerini bilmeli
3- Sağlık hizmetleri talebi ve sağlık hizmetleri arzını ve etkileyen faktörleri kavramalı
4- Türkiye ve diğer ülkelerde sağlık sigorta sistemleri modellerini öğrenmeli
5- Ekonomik büyüme ve kalkınma ile sağlık arasındaki ilişkiyi kavramalı
6- Sağlık harcamalarının boyutlarını bilmeli
7- Türkiye’nin sağlık finansman sorunlarına çözüm önerisi getirebilmeli
8- Sağlık planlaması ve sağlık finansmanının önemine inanmalı
9- Sağlık hizmetlerindeki finansman kaynaklarının sınırsız olmadığı düşüncesini benimsemeli
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
2- Fiziksel, biyolojik, kültürel ve sosyal çevre faktörlerinin toplum sağlığına etkilerini açıklayabilir. Bireyleri çevresiyle bir bütün olarak değerlendirir.
3- Halk sağlığı alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz ve sentez ederek, özgün sonuçlara ulaşır.
4- Halk sağlığı alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar hakkında yeterli düzeyde bilgi sahibidir. Bu araçları ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeleri yapabilir.
5- Halk sağlığı alanında yapılan çalışmalarda sık kullanılan istatistiksel yöntemler hakkında bilgi ve beceri sahibidir. Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar.
6- Halk sağlığı alanı ile ilgili çalışmalarda ve araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir.
7- Halk sağlığı alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular.
8- Halk sağlığı alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal/uluslararası hakemli dergilerde yayınlar veya ulusal/uluslar arası bir bilimsel toplantıda sunar.
9- Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
10- Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar.
11- Mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini bilir ve uygular.
12- Uzman kişilerle halk sağlığı alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.
13- En az bir yabancı dili; mesleksel literatürü anlayacak, yorumlayacak ve öğrendiklerini halk sağlığı uygulamalarına taşıyabilecek düzeyde kullanabilir.
14- Halk sağlığı alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur.
15- Halk sağlığı alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri ülke gerçekleri doğrultusunda ve toplum yararına kullanır.
16- Temel yöneticilik bilgi ve becerilerine sahiptir.
17- Diğer sağlık disiplinleri ile ekip halinde çalışabilir ve ekibe liderlik edebilir.
18- Halk sağlığı alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
19- Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. Halk sağlığı uygulamaları ve bilimsel araştırmalarda etik kurallara uygun davranır.
20- Toplumun sağlık eğitimi ihtiyaçlarını belirleyebilir, bireylere ve gruplara eğitim verebilir.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 1 12
Ödevler 3 9 27
Sunum / Seminer hazırlama 2 20 40
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 20 20
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     151
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Çetinkaya F, Sağlık Ekonomisi (Öztürk Y; Günay O. Eds.) Halk Sağlığı. Erciyes Üniversitesi Yayınları No 172. Kayseri, 2011.
Yardımcı Kaynaklar Çilingiroğlu N. Sağlık Ekonumisi "Halk Sağlığı Temel Bilgiler, 2." Baskı,(Ed: Bertan M, Güler Ç). Güneş Kitabevi, Ankara (1997): 391-419. Çelik Y. Sağlık ekonomisi. Siyasal Kitabevi, Ankara, 2011. Mortan, Kenan, and Tandoğan Tokgöz. Sağlık ekonomisi ve eğitimi. 1984. Mutlu, Ayşegül, and A. Kadir Işık. Sağlık ekonomisine giriş. 2012. Folland, Sherman, Allen C. Goodman, and Miron Stano. The economics of health and health care. Vol. 6. New Jersey: Pearson Prentice Hall, 2007. McGuire, Alistair, John Henderson, and Gavin Mooney. The economics of health care: an introductory text. Routledge & Kegan Paul, 1988.

Ders ile ilgili dosyalar