Giriş | English

Lisans > Halil Bayraktar Sağlik Hizmetleri M.y.o. > Ağiz ve Diş Sağliği > SAĞLIK EKONOMİSİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SAĞLIK EKONOMİSİ Birinci düzey HAS 605 1 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. FEVZİYE ÇETİNKAYA
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. FEVZİYE ÇETİNKAYA
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Sunum, soru cevap yöntemi, tartışma
Dersin amacı Dersin amacı öğrencilere temel ekonomik kavramları öğretmek, sağlık hizmetlerinin diğer hizmetlerden ayrılan temel ekonomik özelliklerini kavratmak, sağlık hizmetleri sunumda ekonomik bakış açısı açısı kazandırmaktır. Ekonomi biliminin kurallarının sağlık sektörüne nasıl uygulanabileceği konusunda beceri kazandırmaktır.
Dersin tanımı Teorik ağırlıklı bu ders ekonominin tanımı, sağlık ekonomisinin tanımı, sağlık hizmetleri piyasası, sağlık arz ve talebi ile ilgili konuları içermektedir.

Dersin içeriği
1- Ekonominin tanımı ve temel kavramlar
2- Sağlık ekonomisinin tanımı ve niteliği
3- Sağlık hizmetleri endüstrisinin özellikleri
4- Sağlık hizmetleri talebi
5- Sağlık hizmetleri arzı
6- Ekonomik büyüme, kalkınma ve sağlık ilşkisi
7- Sağlık hizmetlerinin finansmanı
8- Sağlık harcamaları
9- Sağlık sistemleri
10- Çeşitli ülkelerde sağlık sistemleri
11- Türkiyede sağlık finansman sorunları
12- Sağlıkta öncelikler
13- İlaç endüstrisi
14- Ekonomik değerlendirme yöntemleri
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Temel ekonomik kavramlar, ekonomi ve sağlık ekonomisini tanımı ve niteliğini kavramalı
2- Sağlık hizmetleri endüstrisinin özelliklerini bilmeli
3- Sağlık hizmetleri talebi ve sağlık hizmetleri arzını ve etkileyen faktörleri kavramalı
4- Türkiye ve diğer ülkelerde sağlık sigorta sistemleri modellerini öğrenmeli
5- Ekonomik büyüme ve kalkınma ile sağlık arasındaki ilişkiyi kavramalı
6- Sağlık harcamalarının boyutlarını bilmeli
7- Türkiye’nin sağlık finansman sorunlarına çözüm önerisi getirebilmeli
8- Sağlık planlaması ve sağlık finansmanının önemine inanmalı
9- Sağlık hizmetlerindeki finansman kaynaklarının sınırsız olmadığı düşüncesini benimsemeli
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri bilir.
2- Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve ilk yardım bilgisine sahiptir.
3- Dişin temel yapısını, işleyişini bilir. Alan terminolojisini etkin kullanır.
4- Klinikteki tedavi ve sarf malzemelerinin sağlanması ve kontrolünde görev alır.
5- Genel hijyen, dezenfeksiyon ve sterilizasyon kurallarını bilir, kullanılan malzemelerin dezenfeksiyonunu ve sterilizasyonunu yapar.
6- Diş ünitelerini muayene ve diğer işlemlere hazır hale getirir.
7- Klinikte kullanılan araç ve gereçleri bilir.
8- Diş hekimin uygulayacağı tedavi şekline göre gerekli malzemeleri ve muayene öncesi hastayı hazırlar.
9- Tedavi sırasında ve Koruyucu diş hekimliği uygulamalarında diş hekimine yardım eder.
10- Bir diş kliniğinde hasta kayıtlarını düzenler ve diş kliniğini (muayenehane) organize eder.
11- Diş film çekiminde hastayı uygun şekilde hazırlar.
12- Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
13- Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
14- Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
15- Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
16- Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
17- Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
18- Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 1 12
Ödevler 3 9 27
Sunum / Seminer hazırlama 2 20 40
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 20 20
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     151
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Çetinkaya F, Sağlık Ekonomisi (Öztürk Y; Günay O. Eds.) Halk Sağlığı. Erciyes Üniversitesi Yayınları No 172. Kayseri, 2011.
Yardımcı Kaynaklar Çilingiroğlu N. Sağlık Ekonumisi "Halk Sağlığı Temel Bilgiler, 2." Baskı,(Ed: Bertan M, Güler Ç). Güneş Kitabevi, Ankara (1997): 391-419. Çelik Y. Sağlık ekonomisi. Siyasal Kitabevi, Ankara, 2011. Mortan, Kenan, and Tandoğan Tokgöz. Sağlık ekonomisi ve eğitimi. 1984. Mutlu, Ayşegül, and A. Kadir Işık. Sağlık ekonomisine giriş. 2012. Folland, Sherman, Allen C. Goodman, and Miron Stano. The economics of health and health care. Vol. 6. New Jersey: Pearson Prentice Hall, 2007. McGuire, Alistair, John Henderson, and Gavin Mooney. The economics of health care: an introductory text. Routledge & Kegan Paul, 1988.

Ders ile ilgili dosyalar