Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SAĞLIK EKONOMİSİ |
Birinci düzey |
HAS 605 |
|
1 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. FEVZİYE ÇETİNKAYA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. FEVZİYE ÇETİNKAYA
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Sunum, soru cevap yöntemi, tartışma
|
Dersin amacı
|
Dersin amacı öğrencilere temel ekonomik kavramları öğretmek, sağlık hizmetlerinin diğer hizmetlerden ayrılan temel ekonomik özelliklerini kavratmak, sağlık hizmetleri sunumda ekonomik bakış açısı açısı kazandırmaktır. Ekonomi biliminin kurallarının sağlık sektörüne nasıl uygulanabileceği konusunda beceri kazandırmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Teorik ağırlıklı bu ders ekonominin tanımı, sağlık ekonomisinin tanımı, sağlık hizmetleri piyasası, sağlık arz ve talebi ile ilgili konuları içermektedir.
|
1- |
Ekonominin tanımı ve temel kavramlar
|
2- |
Sağlık ekonomisinin tanımı ve niteliği
|
3- |
Sağlık hizmetleri endüstrisinin özellikleri
|
4- |
Sağlık hizmetleri talebi
|
5- |
Sağlık hizmetleri arzı
|
6- |
Ekonomik büyüme, kalkınma ve sağlık ilşkisi
|
7- |
Sağlık hizmetlerinin finansmanı
|
8- |
Sağlık harcamaları
|
9- |
Sağlık sistemleri
|
10- |
Çeşitli ülkelerde sağlık sistemleri
|
11- |
Türkiyede sağlık finansman sorunları
|
12- |
Sağlıkta öncelikler
|
13- |
İlaç endüstrisi
|
14- |
Ekonomik değerlendirme yöntemleri
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Temel ekonomik kavramlar, ekonomi ve sağlık ekonomisini tanımı ve niteliğini kavramalı
|
2- |
Sağlık hizmetleri endüstrisinin özelliklerini bilmeli
|
3- |
Sağlık hizmetleri talebi ve sağlık hizmetleri arzını ve etkileyen faktörleri kavramalı
|
4- |
Türkiye ve diğer ülkelerde sağlık sigorta sistemleri modellerini öğrenmeli
|
5- |
Ekonomik büyüme ve kalkınma ile sağlık arasındaki ilişkiyi kavramalı
|
6- |
Sağlık harcamalarının boyutlarını bilmeli
|
7- |
Türkiye’nin sağlık finansman sorunlarına çözüm önerisi getirebilmeli
|
8- |
Sağlık planlaması ve sağlık finansmanının önemine inanmalı
|
9- |
Sağlık hizmetlerindeki finansman kaynaklarının sınırsız olmadığı düşüncesini benimsemeli
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri bilir.
|
|
2- |
Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve ilk yardım bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
Dişin temel yapısını, işleyişini bilir. Alan terminolojisini etkin kullanır.
|
|
4- |
Klinikteki tedavi ve sarf malzemelerinin sağlanması ve kontrolünde görev alır.
|
|
5- |
Genel hijyen, dezenfeksiyon ve sterilizasyon kurallarını bilir, kullanılan malzemelerin dezenfeksiyonunu ve sterilizasyonunu yapar.
|
|
6- |
Diş ünitelerini muayene ve diğer işlemlere hazır hale getirir.
|
|
7- |
Klinikte kullanılan araç ve gereçleri bilir.
|
|
8- |
Diş hekimin uygulayacağı tedavi şekline göre gerekli malzemeleri ve muayene öncesi hastayı hazırlar.
|
|
9- |
Tedavi sırasında ve Koruyucu diş hekimliği uygulamalarında diş hekimine yardım eder.
|
|
10- |
Bir diş kliniğinde hasta kayıtlarını düzenler ve diş kliniğini (muayenehane) organize eder.
|
|
11- |
Diş film çekiminde hastayı uygun şekilde hazırlar.
|
|
12- |
Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
|
|
13- |
Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
|
|
14- |
Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
|
|
15- |
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
|
|
16- |
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
|
|
17- |
Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
|
|
18- |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
12
|
1
|
12
|
Ödevler
|
3
|
9
|
27
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
20
|
40
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
151
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Çetinkaya F, Sağlık Ekonomisi (Öztürk Y; Günay O. Eds.) Halk Sağlığı. Erciyes Üniversitesi Yayınları No 172. Kayseri, 2011.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Çilingiroğlu N. Sağlık Ekonumisi "Halk Sağlığı Temel Bilgiler, 2." Baskı,(Ed: Bertan M, Güler Ç). Güneş Kitabevi, Ankara (1997): 391-419.
Çelik Y. Sağlık ekonomisi. Siyasal Kitabevi, Ankara, 2011.
Mortan, Kenan, and Tandoğan Tokgöz. Sağlık ekonomisi ve eğitimi. 1984.
Mutlu, Ayşegül, and A. Kadir Işık. Sağlık ekonomisine giriş. 2012.
Folland, Sherman, Allen C. Goodman, and Miron Stano. The economics of health and health care. Vol. 6. New Jersey: Pearson Prentice Hall, 2007.
McGuire, Alistair, John Henderson, and Gavin Mooney. The economics of health care: an introductory text. Routledge & Kegan Paul, 1988.
|
|