Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
YAPI BİLGİSİ II |
Birinci düzey |
MİM321 |
Zorunlu |
3 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
MIM 221 YAPI BİLGİSİ I
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ZÜBEYDE ÖZLEM PARLAK BİÇER
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. BURCU SALGIN (1. Grup), DR. ÖĞR. ÜYESİ ATACAN AKGÜN (2. Grup), DR. ÖĞR. ÜYESİ SELMAN SEVİNDİK (3. Grup), DR. ÖĞR. ÜYESİ ÖMER FARUK BAYRAM (4. Grup)
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARAŞ. GÖR. MELTEM ULU
|
Dersin veriliş şekli
|
2 saat Teorik ve 2 saat Uygulama = 4 saat. Ders hem teorik anlatımlardan hem de uygulamalardan oluşmaktadır. Merdiven ve çatılar ile ilgili teorik bilgi aktarımının ardından öğrencilere çizim ve maket uygulamaları verilmektedir. Değerlendirme yöntemi: 1. Ara Sınav: Çizim Sınavı, Final/Bütünleme sınavı: Çizim Sınavı. Geçme notu ara sınavın %40’ı ile yarıyıl sonu veya bütünleme sınavının %60’ının toplamından oluşmaktadır.
|
Dersin amacı
|
Öğrencilere çatı ve merdiven tasarımındaki temel ilkeleri ve uygulama detaylarını aktarmak. Çatı ve merdivenlerin taşıyıcı sistemlerini en ilkelden çağdaş sistemlere doğru sınıflandırarak, çözümleyebilme ve detaylandırabilme yeteneği kazandırmak.
|
Dersin tanımı
|
Teorik ve uygulamalı anlatımlarla gelenekselden moderne çatı ve merdivenlerde taşıyıcı sistem tasarımının ve malzeme çeşitlerinin aktarılması.
|
1- |
Öğrencilerle tanışma, dersin konusu, işleyişi ve değerlendirme ölçütleri hakkında bilgi verilmesi.
|
2- |
Düşey sirkülasyon araçları olan asansör ve merdivenler, merdiven elemanlarının tanıtılması.
Uygulama 1: Atölye çalışması (çizim).
Uygulama 1 üzerinden kritik verilmesi.
|
3- |
Oturtma ve payaslı merdiven sistemleri.
Uygulama 2: Atölye çalışması (çizim).
Uygulama 2 üzerinden kritik verilmesi.
|
4- |
Uygulama 2: Atölye çalışması (çizim).
Uygulama 2 üzerinden kritik verilmesi.
|
5- |
Uygulama 2: Atölye çalışması (maket).
Uygulama 2 üzerinden kritik verilmesi.
|
6- |
Kirişli ve konsol basamaklı merdiven sistemleri (ahşap/çelik).
Uygulama 3: Atölye çalışması (çizim).
Uygulama 3 üzerinden kritik verilmesi.
|
7- |
Uygulama 3: Atölye çalışması (çizim).
Uygulama 3 üzerinden kritik verilmesi.
|
8- |
Uygulama 3: Atölye çalışması (maket)
Uygulama 3 üzerinden kritik verilmesi.
|
9- |
Ara Sınav
|
10- |
Çatı elemanlarının tanıtılması.
Döşemeli oturtma çatı - beşik çatı çözümlemesi ve detayları.
Uygulama 4: Atölye çalışması (çizim).
Uygulama 4 üzerinden kritik verilmesi.
|
11- |
Uygulama 4: Atölye çalışması (çizim).
Uygulama 4 üzerinden kritik verilmesi.
|
12- |
Uygulama 4: Atölye çalışması (maket).
Uygulama 4 üzerinden kritik verilmesi.
|
13- |
Döşemeli oturtma çatı-kırma çatı çözümlemesi ve detayları.
Uygulama 5: Atölye çalışması (çizim).
Uygulama 5 üzerinden kritik verilmesi.
|
14- |
Uygulama 5: Atölye çalışması (çizim).
Uygulama 5 üzerinden kritik verilmesi.
|
15- |
Uygulama 5: Atölye çalışması (maket).
Uygulama 5 üzerinden kritik verilmesi.
|
16- |
Detay çözümleri, çatı kaplama malzemeleri, çatı yüzeyinden su uzaklaştırma.
Dönem sonu değerlendirmesi, sorular ve cevaplar.
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Merdivenlerin detay problemlerine çözüm bulma becerisi kazanır.
|
2- |
Çatıların detay problemlerine çözüm bulma becerisi kazanır.
|
3- |
Merdivenlerin ve çatıların uygulama projesi ölçeğinde çizimini yapar (1/50, 1/20, 1/10, 1/5).
|
4- |
Her iki yapı elemanının tüm yapı sisteminden bağımsız düşünülemeyeceği konusunda farkındalık kazanır.
|
5- |
Merdivenlerin ve çatıların taşıyıcı sistemi/biçimi ile yapıya uyum sağladığını kavrar.
|
6- |
Malzeme bilgisi, farklı ölçekte detay çizme ve grafik anlatım becerisi kazanır.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
|
|
2- |
Tasarım Düşüncesi Becerisi
|
|
3- |
Kuramsal Bilgi Becerisi
|
|
4- |
Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
|
|
5- |
Eleştirel Düşünme
|
|
6- |
Araştırma ve Yorumlama Becerileri
|
|
7- |
Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
|
|
8- |
Geniş Kapsamlı Tasarım
|
|
9- |
İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
|
|
10- |
Toplum ve Çevre Sorumluluğu
|
|
11- |
Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
|
|
12- |
Taşıyıcı Sistemler
|
|
13- |
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
|
|
14- |
Proje ve Yapım Yönetimi
|
|
15- |
Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
|
|
16- |
Sürdürülebilir Tasarım
|
|
17- |
Tarihi Çevre Koruma Bilinci
|
|
18- |
Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
|
|
19- |
Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
4
|
60
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
4
|
40
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
4
|
4
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
4
|
4
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
116
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
• Yapı elemanları ve ürün bilgisini içeren yayınlar, yasal zorunluluklar. • Çeşitli İnternet kaynakları. • Toydemir, N., Bulut, Ü., “Çatılar”, YEM Yayın, 2010. • Sarı, A., "Merdivenler", YEM Yayın, 2023.
|
|