Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
D.TİPİ |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TIP VE EDEBİYAT |
Birinci düzey |
ELK152 |
Seçmeli |
1 |
1.00 |
1.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Ön koşul dersi bulunmamaktadır.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. HALİL TEKİNER
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. HALİL TEKİNER
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı; Tıp Fakültesi öğrencilerine hasta, hekim, hastane veya çeşitli sağlık sorunlarını konu alan edebi eserlerden hareketle empati becerisi kazandırmak ve tıp etiğinin temel kavramlarını edebi eserlerden hareketle tanıtmaktır. Bununla birlikte bibliyoterapi (kitapla tedavi) yaklaşımı hakkında farkındalık kazandırılması, dünya ve Türk edebiyatındaki hekim yazarların ve eserlerinin tanıtılması, etkin iletişim becerilerinin geliştirilmesi ve genel tıp ve edebiyat kültürünün kazandırılması da diğer amaçlar arasındadır.
|
Dersin tanımı
|
Tıp ve Edebiyat dersi, özellikle son 20 yılda önem kazanan Tıpta İnsan Bilimleri (Medical Humanities) ana başlığı altında yer alan ve hastanın bir birey olarak özerkliğini vurgulayan bir yaklaşımı, Türk ve dünya edebiyatından seçilmiş örnekler üzerinden tanıtmakta, bunun yanı sıra hekim yazarlar ve eserleri hakkında bilgiler vermektedir.
|
1- |
Dersin içeriği ve amacı, tıp ve edebiyat ilişkisi VE insan odaklı tıp anlayışı
|
2- |
Bibliyoterapi (kitapla tedavi)
|
3- |
Tıbbi aforizmalar (özdeyişler)
|
4- |
Sabahattin Ali’nin “Böbrek” başlıklı öyküsü
|
5- |
Türk ve dünya edebiyatının sağlık meslek mensubu yazarları
|
6- |
Agatha Christie romanlarında tıp ve eczacılık
|
7- |
Dr. Ercan Kesal’ın edebi eserlerinde tıp
|
8- |
Prof. Dr. Selçuk Erez’in edebi eserlerinde tıp
|
9- |
Dr. Tevfik Sağlam’ın hatıraları
|
10- |
Haldun Taner’in eserlerinde tıp ve eczacılık
|
11- |
Elçin Tapan’ın “Ben Mutlu Bir Down Annesiyim” adlı kitabı
|
12- |
Tıbbın edebi eponimleri
|
13- |
Edebiyatta alkaloitler
|
14- |
Biyoetik temalı romanlar
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
(Hedef 3) Birey ve grup kavramlarını, bireyin sosyalleşmesini, içinde bulunduğu toplum ve kültürle etkileşimini değerlendirir.
|
2- |
(Hedef 9) Dünya Sağlık Örgütü’nün sağlık tanımını anlar, hastalığın toplumsal ve kültürel bir olgu olduğunu kavrar.
|
3- |
(Ek hedef) Sağlık hizmetlerini bütüncül ve hasta-odaklı bir perspektiften değerlendirir.
|
4- |
(Ek hedef) Kültür ve sanat alanında başarılı olmuş hekimleri tanır.
|
5- |
(Ek hedef) Hasta ve hasta yakınları ile empati kurma becerisi kazanır.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İnsan bedeninin normal fiziksel ve psikolojik işleyişinin ana basamaklarını bilir.
|
|
2- |
Fiziksel, biyolojik, kültürel ve sosyal çevre faktörlerinin insan sağlığına etkilerini açıklayabilir. Bireyleri çevresiyle bir bütün olarak değerlendirir.
|
|
3- |
Hastalık ve yaralanmaların hücre, doku ve organlarda oluşturduğu yapısal ve fonksiyonel değişiklikleri ve bunların yol açtığı semptom ve bulguları açıklayabilir.
|
|
4- |
Çağdaş hekimlik anlayışına uygun hasta yönetiminin gerektirdiği hekimlik becerilerini (tanı, tedavi, izlem, rehabilitasyon ve acil girişim) bilir ve uygular.
|
|
5- |
Tıbbi uygulamalarını maliyet – etkili yaklaşımlara dayandırır.
|
|
6- |
Sevk edilmesi gereken hastaları seçebilir ve uygun koşullarda sevk edebilir.
|
|
7- |
Birey ve toplum sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik temel ilkeleri bilir ve uygular.
|
|
8- |
Sağlık hizmetlerinin sunumunda güncel uygulamaları ve hukuki düzenlemeleri bilir.
|
|
9- |
Mevcut düzenlemelere uygun şekilde tıbbi ve adli kayıt tutabilir ve gerekli bildirimleri yapabilir.
|
|
10- |
Mesleğini uygularken hastalar, hasta yakınları, meslektaşları, diğer sağlık çalışanları ve diğer paydaşlarla etkin iletişim kurar.
|
|
11- |
İnsani ve mesleki değerlerle etik ilkelere uygun davranır.
|
|
12- |
Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır.
|
|
13- |
Hekimlik mesleğinde yaşam boyu öğrenmenin önemini bilir, farklı kaynaklardan güvenilir bilgiye ulaşabilir ve elde ettiği bilgileri eleştirel yaklaşımla yorumlayabilir.
|
|
14- |
Sağlık hizmetlerinin sunumunda kullanılan alet ve cihazlar hakkında bilgi sahibidir, birinci basamak koşullarında kullanılması beklenen alet ve cihazları kullanabilir.
|
|
15- |
Bilimsel araştırma planlayabilir, verileri toplayabilir, değerlendirebilir, araştırma raporu hazırlayabilir, hazırladığı raporu yurt içi veya yurt dışı bir dergide yayınlayabilir veya bir bilimsel toplantıda sunabilir.
|
|
16- |
Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanır.
|
|
17- |
En az bir yabancı dili; mesleksel literatürü anlayacak, yorumlayacak ve öğrendiklerini hekimlik uygulamalarına taşıyabilecek düzeyde kullanabilir.
|
|
18- |
Temel yöneticilik ve liderlik becerilerine sahiptir.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
1
|
14
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
3
|
1
|
3
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
2
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
3
|
1
|
3
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
26
|
AKTS
|
|
|
1.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
* Bamforth, Iain. Kütüphanedeki Beden. İstanbul: Çınar Yayınları; 2019. * Çehov, Anton. Doktor Çehov''dan Öyküler. İstanbul: Can Yayınları; 2018. * Muschg, Adolf. Edebiyat Terapi Olabilir mi? İstanbul: Salkım Söğüt Yayınları; 2006. * Salinsky, John. Medicine and Literature: The Doctor''''''''s Companion to the Classics. CRC Press; 2001. * Sarı, Ahmet. Edebiyatın İyileştirici Gücü: Edebiyat-Terapi Bağlamında Düşünceler. İstanbul: Ketebe Yayınevi; 2020. * Tekindal, Melike Tunç., Öztemiz, Semanur. Mesleğe Dayalı Stresle Başa Çıkmada Bibliyoterapi. İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık; 2020.
|
|